Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Straffen for å kjøre klasse A med mellomlappen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kun mellomklasselappen (A), og fyller 21 til neste år. Jeg vet det er mange sykler der ute som er registrert som mellomklassesykkel, men som i virkeligheten er fulleffekt. Hva er boten/straffen om onkel blå finner ut at man kjører fulleffekt med mellomklasselappen? Blir det som å kjøre motorsykkel uten lappen? Altså at en person som ikke har motorsykkellappen i det hele tatt (ikke engang mopedlappen) og en person som har all teori og praktisk kjøring med bestått føreprøve for klasse A, vil bli likestilt om man blir tatt for å kjøre en fullefekter?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke så mye om hvilken straff du risikerer, men hvor lenge har du hatt mellomklasselappen? Husk at du kan kjøre tung motorsykkel hvis du har hatt mellomklasselappen i to år, dvs når du er 20 år hvis du fikk lappen som 18-åring.

Lenke til kommentar

Hmm, sjekket det da akkurat på vegvesen.no:

LINK

Klasse A (tung motorsykkel)

Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år.

Se forresten også Lovdata

EDIT: La til litt mer info

Endret av HansErik
Lenke til kommentar
Men tilbake til topic, noen som vet hva straffen for å kjøre tungmotorsykkel med mellomklasselappen er? Blir det det samme som å kjøre uten lappen?

8447561[/snapback]

Skal ikke si noe sikkert, men det blir vel ikke så mye annerledes enn å kjøre trimmet moped med mopedlappen. Forskjellen her blir jo at du kjører en sykkel som ikke er trimmet, men som du ikke har lov å kjøre.

Jeg har lappen på lett nå, og har veldig lyst til å ta lappen på mellomklasse om noen år. I mitt tilfelle har pappa en Honda CX-500 som oppgitt effekt er på 50HK. Da vi testet effekten på bakhjulet viste det seg at det ikke er snakk om mer enn 38HK. Grensen for mellomklasse er 34HK. Pratet litt med kjøreskolelærereren min rundt dette, og han hadde tatt sjansen på å kjøre. :tease: Regner med at det er snakk om mer forskjell i ditt tilfelle, men tenkte bare å nevne det som en liten digresjon. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...