Gå til innhold

Lære å synge mens man spiller et instrument

ådne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm det beste tipset jeg kan gi deg er å bare øve på sangen! Syng den mange ganger slik at du kan den helt utenatt. Da mener jeg at du skal kunne den "så utenatt" at du klarer å synge den uten å tenke. Da trenger du bare konsentrere deg om spillingen og sangen går av seg selv! :cool:

Lenke til kommentar

Du kan prøve å gjøre andre ting mens du spiller sangen du skal synge til - lese noe, føre en samtale med andre eller se på tv. Da blir du generelt flinkere til å fokusere på andre ting mens du spiller og å synge samtidig som du spiller burde gå greiere.

Lenke til kommentar

Sett deg ned med gitaren F.eks. Og spill en trall, finn på noe.. Sett sammen noen akorder og lag et "RIFF" hvis vi kan kalle det det. Syng til, ferdig. Men er man ikke så flink på gitaren begynner man å tenke og mister fokusen på sangen og det går ikke så bra... men når fingrene kjører automatisk da går resten lett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at du misslykkes er sannsynlighvis at riffet du spiller til går i et mønster som er i "forandring" hele tiden.

Prøv å synge til riff som spilles med konstante slag i samme takt. eks 4/4 = 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8 1/8

Lenke til kommentar

Det er ikke et særlig stort problem å klare å synge i en slik takt som du beskriver, men derimot som du også sier er det når sangen ikke går i dette vanlige mønsteret, men et mer uvanlig et...

Lenke til kommentar

Etter hva jeg gjorde:

Du bør lære å kunne spille sangen 90% perfekt, sammen med originalen, etter at du klarer å spille i samme takten som sangen kan du den sikkert utenatt og hånden din gjør noen automatiske bevegelser, da er d bare å sette deg foran teksten å synge! Noe jeg gjør, funker alltid! tar rundt 2-3 timer å lære en sang..

Lenke til kommentar

Jeg kan spille piano, bass, gitar og trommer samtidig som jeg synger. Hvertfall de sangene jeg kan, og de er noen lunde enkle å spille. På trommer kan de bare være vanskelige, men piano og gitar, og bass for den del trenger mer presishet.

Lenke til kommentar
Jeg kan spille piano, bass, gitar og trommer samtidig som jeg synger.

8567844[/snapback]

Ikke samtidig håper jeg? :p

Har ikke noen generelle tips, men som mye annet; noen er flinkere til det enn andre. Noen klarer lett å synge og spille samtidig, mens andre klarer det ikke i hele tatt. Men uansett, øvelse gjør mester ;)

edit: skrivefeil

Endret av madompa
Lenke til kommentar

Å øve er vel som sagt før det beste tipset. Er ikke sikkert man blir flink til det, uansett hvor mye man øver, men man kan jo bli flinkere. Er jo slik at noen er flinke til å synge og spille samtidig, mens noen rett og slett ikke får det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...