Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rota det skikkelig til med mappetilgang i et nettv

Anbefalte innlegg

Har gjort det helt store nå. :hrm:

Nettverket består av en server som kjører win 2000 server og 5 maskiner med win 2000 og win xp. Nettverket kjører i arbeidsgruppe.

Planen var å fjerne lesetilgangen på serveren fra en bestemt maskin som kun skulle kjøre et spesielt program. Det som skjedde var at jeg uheldigvis fjerna "lese og kjøre" og "vise mappeinholdet" på alle mappene for ALLE brukerne på serveren i hele nettverket.

Det som selvfølgelig skjedde da var at ingen på nettverket hadde tilgang til noe som helst på severen, inkludert serveren selv.

Prøvde etterpå å gi tillatelsene tilbake fra denne brukeren til ALLE uten hell. Forsøkte på serveren også. (kjører med administrator rettigheter)

Nå får jeg ikke skifte eierskap på filene eller endre tillatelser tilbake på noen av mappene. :mad:

Hva skal jeg gjøre nå da, trenger virkelig hjelp her!

Håper noen har gode råd! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ta eierskap igjen av filene. Finner det på "Security->Advanced" når du høyreklikker på en disk ev mappe

8413038[/snapback]

Prøvde det nå fra serveren på en av undermappene, får beskjed om at jeg ikke har tilgang til å lese eller forandre instillingene, men kan ta eierskap eller revidere. Problemet er at jeg ikke kan forandre noe på den menyen, er liksom låst. Kan dette gjøres et annet sted?

For lov til å gjøre det fra hovedmappen, men tar ikke undermappene, har ikke tilgang liksom.

Lenke til kommentar

Hvis du kan ta eierskap så kan du også ta full kontroll

Ta eierskap til din brukerkonto eller administrator så deleger til andre brukere som du ønsker.

Husk at sharing overstyrer security.

Har du feks read på everyone under sharing så kan du ikke gi høyere tilgang enn read på security da den overstyres av sharing.Det vanlige er å gi full kontroll til everyone på sharing så gi rettghetene til brukerene i security(NTFS).

Hvis du ikke kan krysse av på allow eller deny så er retiighetene arvet fra øverste mapper ,det kan du ta vekk ved å fjerne krysset Inherit from the parent the permissions....... under advanced på security på overmappa.Da hindrer du at undermappene arver rettighetene fra overmappa.Velger du copy etter å ha fjernet dette krysset så kopierer du rettighetene fra overmappa,velger du remove så må du sette alle rettigheter på nytt i undermappene fordi alle arvede rettigheter blir fjernet fra undermappene.

Nå har jeg tatt utgangspunktet i 2003,har ikke testet 2000.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...