Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er så spesielt med Volvo 240/740


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er vel mer et konsept, en livs stil om du vil.

Jeg kan spørre, hvorfor folk vil kjøre rundt på stygge små støvsugere, eller scooter som det hetet.

Eller at folk kjøper seg solbriller som er større en sveise briller.

Lenke til kommentar

For det første, en 240 kan være pen. Ikke med styling, men metallic sølv, med perfekte kromlister, LETT toning av ruter, respektabel senking (ikke kappafjører, men et bra senkesett) og pene felger.

 

For det andre er 240 robuste biler. Volvo med turbo er meget letttrimmet, med litt modifikasjoner av understell kan de bli ganske gode å slædde med, noe som er gøy, å få en 240 med litt moment til å drifte på asfalt trenger ikke å være umulig.

 

Videre, dersom du syns det blir for snaut med billige 200-230hk etter litt enkel trimming, er det en ganske smal sak å montere f.eks. en Chevrolet 350CID, eller 5,7-liters V8 under panseret, og da går disse meget respektabelt.

 

Og som nevnt, kultur. Volvo er kultur, og det skal en ikke kimse av.

Lenke til kommentar

Simon Aldra svarte veldig bra han..

 

Volvo 240 og 740 har blitt en livstil, og er fremdeles utrolig populære biler til tross for at de la ned produksjonen av dem i 1992 (740) og 1993 (240), og Volvo selger fremdeles orginaldelene og utfører service på dem.

Livstil fordi veldig mange har vokst opp i en slik Volvo, og har gode minner, eller dårlige minner kanskje for noen.

For mange er utseendet veldig pent, og for tiden 240 ble laget, var den også den sikreste bilen i sin klasse, ja - faktisk den sikreste bilen i verden i følge NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA. Ingen personer hadde blitt drept i en 240 mellom 1988 og 1992, og den var standarden for sikkerhet i bil i enda flere år.

Stor lastekapasitet er også en av tinga som har gjort begge bilene veldig populære, både for private og offentlige..

 

Men for ungdommer, så er det avgjørende at de er billige, lette å jobbe med, et utrolig stort utvalg av deler av alle typer.. Og jeg synes de er pene og jeg ;)

 

Glemte alt anna jeg skulle skrive, men men.

Lenke til kommentar

Ahh....endelig noen som lagde 'topic' om at volvo er stygt.

 

Hadde blitt flau hvis jeg hadde sett en slektning med volvo :blush:

 

 

Vanquish: Du trenger ikke å skru på en volvo, kjør over en dump i 30, noe faller av :thumbup: Jeg sa 30 siden volvo tar lang tid før den kommer opp til 50 :D :!:

 

EDIT: Dere skjønner at jeg hater volvo VELDIG, grunnen til dette er: Just hate it :!: Audi er tingen :yes:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Om du blir flau av hva slekten din kjører er det ditt problem.

 

Hatet mot Volvo er latterlig.

 

Og Audi er heller ikke perfekt..

8434616[/snapback]

 

Har ikke sagt at audi er perfekt, som alle sier "smaken er som baken" og volvo er heller ikke perfekt. Ingenting er perfekt. Ikke mennesker engang :innocent:

 

Om du liker volvo kan du ikke si at å hate volvo er latterlig. Akkurat det samme kunne jeg sagt om audi :)

 

Men liker du virkerlig volvo? har merka at du er ganske intresert i Bmw :D

Lenke til kommentar

Jeg er spesielt interessert i:

Alfa Romeo

Aston Martin

Audi

BMW (Med generelle unntak for E36 og ikke minst E90)

Bentley

Honda

Mazda (grunnet morsomme vankelmotorer, i bunn og grunn)

Mercedes-Benz

Jaguar

Rolls Royce

Ferrari

Maserati

Porsche

Saab

Volvo

Volkswagen, VAG generelt

Koenigsegg

Shelby, med fokus på de eldre

Noble

Og gud vet hva annet.

 

Poenget er, ikke gjør deg til fanboy for ett merke, det er en moderator på et annet forum som har det ganske greit oppsummert i signaturen sin, husker ikke helt ordlyden, men mener det går omentrent slik:

"De som holder seg til kun en biltype av prinsipp, går glipp av mye moro."

 

Ta for eksempel Suzuki SJ413. Det er en grusom bil. Den er like rask som dronning Sonja, er like komfortabel som å få juling, er like godt utstyrt som en standard BMW, kjøreegenskapene er uverdige og den tipper like lett som en full soss som bråker med en bodybuilder. Har selv unngått tipping tre ganger med vår. Men likevel.. Å kjøre en SJ på en grusvei, spesielt med RWD innkoblet, er utrolig morsomt. Du kjenner ikke akkurat ekstrem aksellerasjon, men lydbildet er faktisk ganske morsomt, og man får et inntrykk av at 60 er 120. Det føles som om bilen PRØVER, som om den tar i. Jeg liker det.

 

Er i bunn og grunn samme tanke som gjør at jeg elsker å fly med Wideroe. Greit, når man flyr med SAS-Braaten eller Norwegian, flyr du med et perfekt konstruert 737, 767 eller 777, som er like smooth som en tysk motorvei, alt er perfekt. For perfekt. Det blir klinisk. Hvor er moroa?

 

Ingenting er som et Dash 8 som drar seg i gang med de fantastiske propellmotorene nedover rullebanen, med en ekstremt morsom lyd, igjen, man føler at flyet virkelig gjør en innsats.

 

Jeg liker det.

 

I begge tilfeller snakker vi om underlegne maskiner, Suzukien er ikke ideel for noe annet enn off road-kjøring, Dash 8 er en maskin som virkelig ikke er komfortabel. En 737 er rent teknisk sett mye bedre. Men gud så morsomt det er.

 

:)

Lenke til kommentar
Er i bunn og grunn samme tanke som gjør at jeg elsker å fly med Wideroe. Greit, når man flyr med SAS-Braaten eller Norwegian, flyr du med et perfekt konstruert 737, 767 eller 777, som er like smooth som en tysk motorvei, alt er perfekt. For perfekt. Det blir klinisk. Hvor er moroa?

 

Ingenting er som et Dash 8 som drar seg i gang med de fantastiske propellmotorene nedover rullebanen, med en ekstremt morsom lyd, igjen, man føler at flyet virkelig gjør en innsats.

8441084[/snapback]

 

Widerøe-fly med hull i skroget :love: Kjørte en slik en fra Brønnøysund til Trondheim rett før påske. En morsom opplevelse!

Lenke til kommentar
"De som holder seg til kun en biltype av prinsipp, går glipp av mye moro."

8441084[/snapback]

 

Har lest akkurat det på bilforumet :thumbup: Enig med han!

 

Men jeg liker jo ikke bare Audi, les brukernavnet mitt :D

 

Men du liker nok flere biler enn det jeg gjør :whistle::thumbup:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Den er pen helt til du mister full kontroll i en rundkjøring og moser den mot en lyktestolpe.

8445063[/snapback]

Ja, men nå gikk det på utseende i utgangspunktet.

Det finnes vel også ulike meninger om kapping utgjør noe fare så lenge det gjør innen rimelighetens rammer (uten at jeg har noe form for kunnskap om dette).. :)

Lenke til kommentar
Den er pen helt til du mister full kontroll i en rundkjøring og moser den mot en lyktestolpe.

8445063[/snapback]

Ja, men nå gikk det på utseende i utgangspunktet.

Det finnes vel også ulike meninger om kapping utgjør noe fare så lenge det gjør innen rimelighetens rammer (uten at jeg har noe form for kunnskap om dette).. :)

8445202[/snapback]

Det skal jeg ikke påstå at jeg har heller. Men en pålitelig bil i relativt god stand kommer jo gjerne på 10000 eller mer. Og det er tross alt en god del penger, for de som er for fattige til å ha råd til senkesett. Det, sammen med muligheten for kontroll, ville gi meg en veldig sterk følelse for å kun montere det beste av deler på MIN bil, når det kommer til chassis og understell.

 

I utgangspunktet er det ikke uestetisk med kappafjærer, men jeg vil likevel argumentere med at på en bra og pen 240, har det ingen plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...