Gå til innhold

Erfaringer med VIA's mini-itx og Golf Polo


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med VIA's nye mini-itx hovedkort? Har tenkt å anskaffe meg et men må høre litt meninger først.

 

Og litt annet off-topic spørsmål til alle bilinteresserte;

 

Er det mulig å få 235 km/t på en damekjørt Golf Polo 1.4?

En luring hevdet at han hadde kjørt så fort på en utrimma helt vanlig polo. Er ganske sikker på at dette må ha vært i fritt fall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

235km/t i en 1.4l mindre enn 100hk i max_effekt... humm

 

Da en 1999-2000-modell Subaru Impreza GT Turbo med en 2.0L og 218hk har det som fabrikktoppfart.

 

Jeg har store vansker for å tro at den har klart spesielt mer enn reelle 200km/t.

 

Be fyren dra å få skjekka synet sitt, samt speedometeret at et er riktig justert.

 

Hehe... Men er det en ombygget Polo, med 1.4 Kompressor/Turbo, så kan det nok hende ja...

Lenke til kommentar

Hvis du har kjørt endel forskjellige biler, som meg, normale med små og normale motorer, ser man klart begrensingene. De aller mest motorsvake bilene gir opp akslerasjons messig når man kommer til 130-140. Dette gjelder ford fiesta 1,4 vw transporter 2,1i (112hk). Andre biler holder seg fint opp mot 170 km. Typisk Mitusbishi Galant 2,0. De går nok fortere alle sammen, men det tar jo nesten 10 minutter å øke ytterligere 10 km/t, og da blir ofte veien litt for kort.

 

De fleste normale biler opp til 2,3 liter Holder koken opp til 170-180, men her er det også stopp. For å komme 10 km/t over det trenger man mye mer effekt enn for de forrige 10 km/t.

 

Poeng. Har man en bil med 50 hk (fiesta feks) og den gjør 140 km/t glatt, gjør ikke den samme bilen 280 km/t dersom du dobler effekten. Men den burde da kunne gjort omtrent 180 tipper jeg.

 

Ta med i betraktning at de fleste biler viser en 2-6% for mye på speedometeret, så i realiteten går de vel litt saktere.

 

Raskeste bil jeg har kjørt? Men egen Volve jeg hadde for 7 år siden. En 240 med motor ifra en 740, mekanisk injection, lettet, trimmet for gatebruk, på en heisatur til Gøteborg (fine lange sletter dit) klarte vi å få nåla på speedometeret til å nesten komme til 0 igjen..hehe aner ikke hvor fort det var, men den var oppstilt til 240, nåla stod omtrent på fem over halv.

 

Men den bilen der var skikkelig rask. Hadde opptil flere dueller med politiet hvor de kjørte sine volvo 240 turbo, hvor jeg kom seirende ut. Men alt det der er historie, artig sådan :wink: .

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-20 12:34, skrev tilstad:

Ta med i betraktning at de fleste biler viser en 2-6% for mye på speedometeret, så i realiteten går de vel litt saktere.



 

Må korrigere deg litt her, ta opp mot en 12% feilmargin på speedometrene.

 

12% er det meste jeg har opplevd i feilmargin, det er målt med gps.

Lenke til kommentar

(235km/h -12% avvik) - (188km/h -12% avvik) = ca 40 km/h eller 12m/s.

 

Med sterk medvind og kanskje kombinert med litt nedoverbakke skal det altså være mulig å oppnå at spidometeret viser 235 km/h på poloen.

 

Jeg hadde en urgammel diesel-Merce' for noen år siden. Den klarte 0-100km/h på ca 4 minutter og hadde en toppfart som viste 155km/h på spidometeret med litt medvind på en x antall mil lang rett vei. (Saltfjellet i nordland) Huff, liker ikke slike halv-veteranbiler lengre :smile:

Lenke til kommentar

Er ikke umulig med så høy fart bare du har lang vei å kjøre på :smile:. For eksempel autobahn :wink:. Pappa hadde Audin sin i 235km/t han, var da kun 2.4L motor... Rundt 160Hk elns mener jeg å huske, men det er giringen som er viktigst! Har du lange gir på den der Polon så kunne du sikkert bånnan i 200km/t på max turtall :wink:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...