Gå til innhold

Mouselistener og posisjoner


Anbefalte innlegg

Hei, håper noen har erfaring eller gode forslag til denne utfordringen.

Holder på å lage et spill der man, noe alla Tower defence, kan sette ut tårn som skal skyte på gjenstander som går på en vei.

 

Det jeg vil er at det ikke skal være mulig å sette tårn på veien gjenstandene beveger seg på. Tenkt på å dele opp veien i rektangler og så teste om musposisjonen intersecte med disse da. Også finnes det vell muligheter for å skrive opp alle ugyldige koordinater som man ikke skal kunne benytte...Alt dette er tungvint da så lurer på om det finnes en genial metode i java eller en god ide får å løse det enkelt.

 

En metode som heter gettransparency i java men vet ikke om jeg kan bruke den på et og et pkt i bilde..bildet har bare 2 farger, veien grå og alt ant grønt....

 

if(e.getx().getcolor=grey) skulle vært mulig hehe

 

Takker for alle bidrag

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting.

Når du skal bruke flyttende objekter, så trenger du å bruke tråder, eller Threads som det egentlig heter. Det gjør at prosjektilene kjører i sin "egen prosess", om du vil - slik at du kan gjøre andre ting (som å flytte de beskutte enhetene som også trenger en egen tråd) mens objektet endrer posisjonen sin.

I tillegg må du også definere "gray", som "Color.gray", bare for å være litt pirkete :tease:

 

Hehe, java er ikke bare bare..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Et par ting.

Når du skal bruke flyttende objekter, så trenger du å bruke tråder, eller Threads som det egentlig heter. Det gjør at prosjektilene kjører i sin "egen prosess", om du vil - slik at du kan gjøre andre ting (som å flytte de beskutte enhetene som også trenger en egen tråd) mens objektet endrer posisjonen sin.

I tillegg må du også definere "gray", som "Color.gray", bare for å være litt pirkete :tease:

 

Hehe, java er ikke bare bare..

8423492[/snapback]

 

Du trenger egentlig ikke mer enn 1 tråd, main metoden i et spill.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå å lage deg en datastruktur i form av en todimensjonal matrise av objekter som du selv Implementerer, f.eks. MyGameCell eller noe. Hold logikken i spillet adskilt fra GUI, altså i separate klasser. Du definerer hvilke celler som er hvilken type, og spillmotoren sjekker musetrykk eller liknende opp imot datastrukturen. Et celle-objekt kan da også settes til å peke på et tårn av en bestemt type, dersom spilleren har plassert et tårn i denne ruten, og grafikkmotoren leser dette for å tegne ut på skjerm.

 

Hvis du ikke gjør rutene/cellene altfor store, skulle det gå fint å la dyrene/monstrene være representert som en liste med dyr-objekter i hver celle. Logikken kan bruke denne infoen for å bestemme rekkevidde på skudd osv. Du bør imidlertid tegne monstrene med litt finere presisjon enn rute for rute, du kan f.eks. la dyr-objektet peke på et Point-objekt som forteller om dette dyrets posisjon innenfor ruten, eller bare en double-variabel som forteller hvor langt f.eks. i prosent monsteret har kommet på sin vei gjennom labyrintens totale lengde. Dette kalkulerer du ut ifra vindusstørrelse f.eks.

 

Ser at innlegget ble litt preget av klokkeslettet det ble skrevet på, men forhåpentligvis får du noe vettugt ut av det likevel!

 

Jørgen

Endret av Ionesco
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...