Vonbo Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei.. Ikke direkte PHP dette, men går utifra at spørsmålet passer her lell. Jeg har 2 tabeller, t1 og t2, og har følgende type query. SELECT t1.title, t2.? FROM t1,t2 WHERE t1.avdID = t2.id; Problemet her er at jeg vil ikke bare hente ut en kolonne fra t2, jeg vil ha alle 10 kolonnene. Finnes det en måte å gjøre dette på? Type t2.* (funker ikke). Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Må man ikke bruke noe sånn JOIN for å hente fra flere tabeller? Inner join, left join eller noen andre "joins"? INNER JOIN kode kopiert fra W3Schools.. SELECT Employees.Name FROM Employees INNER JOIN Orders ON Employees.Employee_ID=Orders.Employee_ID Edit: Har aldri prøvd inner join/left join en gang selv og fikk ikke til, men tror det er det når du henter ut fra flere tabeller, stemmer ikke det? Endret 18. april 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 SELECT t1.title, t2.* FROM t1,t2 WHERE t1.avdID = t2.id; fungerer ihvertfall i postgres, så det høres ut som du bør oppgi hvilken database du bruker. Det er forresten rimelig vanlig å skrive en slik spørring som: SELECT t1.title, t2.* FROM t1 INNER JOIN t2 ON t1.avdID = t2.id; Det du skrev er som sagt lovlig, men hvis du har ti tabeller du skal joine sammen så er det lettest å lese den siste formen jeg har oppgitt , med ett join pr linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå