bobafett Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hvordan får jeg opp nedit som root i Debian? Når jeg prøver å starte nedit som root får jeg denne meldingen: Warning: nedit: Can't open display Det samme skjer uansett editor. Noen ganger er det greit å kunne bruke noe annet en "vi". Nå kjører jeg chmod på filen som skal editeres, slik at jeg kan editere filen med nedit som vanlig bruker. Glemmer som regel å kjøre chmod igjen etterpå, så det hadde vært greit å kunne bruke en editor med root. Noen som har en løsning på dette? Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 xhost + Dette skal gi andre tilgang til DISPLAY. Også mulig du må definere DISPLAY. DISPLAY=:0.0 nedit Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Nei, får ikke det til å funke: debian:~# xhost +xhost: unable to open display "" debian:~# Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg kjører bare NEdit som root gjennom sudo. Men olear har nok en mer elegant løsning... Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Nei, får ikke det til å funke: debian:~# xhost +xhost: unable to open display "" debian:~# 8417305[/snapback] Kjør kommandoen som vanlig bruker. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Som vanlig bruker: xhost +localhost Som root: export DISPLAY=":0.0" nedit <filnavn> Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Da gikk det: bruker$ xhost + root# export DISPLAY=:0.0 root# nedit filnavn Tusen takk for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå