Gå til innhold

Digital speilrefleks + objektiv, til mitt bruk?

Anbefalte innlegg

MereT, du vurderte også to modeller fra Canon.

Har du gitt opp disse?

Nikon og Canon er hipp som happ, jeg ville prøvd kameraene i butikken og sett hvilket du likte best i hånden og hvordan det var i bruk. Jeg var selv litt i tvil om jeg skulle ha en Canon EOS 30D eller Nikon D200... Men jeg falt for Canonen fordi den lå så godt hånda mi.

8414971[/snapback]

Nei, jeg har ikke "gitt opp" Canon. Og vil gjerne høre litt om f.eks 400D og 30D med ulike objektiv (ønsker noe annet en det standard 18-55 mm) og hvordan dette blir sammenlignet med Nikon-alternativene :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du aldri har hatt et speilrefleks før, så kan du god kjøpe et med kitobjektiv og prøve litt. Bli inspirert! Ikke vær så redd for kjøpe feilt kamera. Alle de kameraene du har nevnt kan produsere meget gode bilder. Kjøp deg en god fotobok og lære-dvd.

Husk at den mest avgjørende delen på utstyret ditt, er den myke saken bak kamera.

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på SB-400 og SB-600 (1000 kr i tillegg)? Er det verd tusenlappen?

8417605[/snapback]

Dette kan du ikke gjøre med en SB-400:

108758303-M.jpg

SB-600 er en del større, men gir tilsvarende større muligheter. Jeg mener den er verdt tusenlappen.

(bildet - som kun er tatt for å leke med blitzen - er forøvrig tatt med den 50mm jeg ikke anbefaler... ;) Det er ikke en SB-600 på bildet, men den gjør samme jobben.)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kom gjerne med flere innspill, vedr kamerahus, objektiv og blitz ;)

Sånn som det føles nå, tror jeg at jeg heller mot Nikon D80 med 18-70mm + SB-600 blitz til 1000 ekstra ;) Så skal jeg lære meg å bruke kameraet med manuelle innstillinger, suge til meg alt av tips og senere evt investere i andre objektiv.

Noen som har tips til en god kameraveske? Hvilken minnebrikke bør jeg ha? (minimum 2GB)

Endret av MereT
Lenke til kommentar

Det er like greit å kjøpe Sandisk -ultraII eller ExtremeIII med en gang. prisforskjellen er minimal på de to og den ekstra sikkerhetsfølelsen du får ved å kjøpe skikkelig kvalitet er for min del verd det lille ekstra du betaler i forhold til billigbrikker...

Lenke til kommentar
Det er like greit å kjøpe Sandisk -ultraII eller ExtremeIII med en gang. prisforskjellen er minimal på de to og den ekstra sikkerhetsfølelsen du får ved å kjøpe skikkelig kvalitet er for min del verd det lille ekstra du betaler i forhold til billigbrikker...

8430728[/snapback]

jeg har akkurat bestilt sandisk ultra III 8GB til 1110,-

Prisene har falt fortere enn jeg greier å henge med.

-k

Lenke til kommentar

Billigbrikker anbefales ikke hvis du ikke vil miste bildene du har tatt titt og ofte... I tillegg til de brikkene MrLee anbefaler så har du også de som heter Lexar Professional. Ikke la navnet skremme deg, for de er ikke dyre.

En god kameraveske eller sekk finner du hos lowepro. Disse er praktiske og har god plass til det du trenger. Og de finnes i mange størrelser, og noen kommer også med regntrekk.

D80 er et kjempebra kamera! Eneste grunnen til at jeg valgte bort den var pga. grepet. Litt for lite for mine hender...

Lykke til med kjøpet:)

Danny

Lenke til kommentar

D80 er et kjempebra kamera! Eneste grunnen til at jeg valgte bort den var pga. grepet. Litt for lite for mine hender...

Lykke til med kjøpet:)

Danny

8431331[/snapback]

Takk for tipsene vedr brikker dere :)

Jeg skal ned til butikken for å ta på og prøve det først da. Jeg er dame med damehender, men jeg har ganske lange fingre, så jeg håper det passet godt i hendene :) Det er vel bittelitt større enn Canon 400D er det ikke? Det var ok/litt i minste laget for grepet mitt.

Lenke til kommentar

Da tror jeg D80 blir veldig bra, for 400D var veldig smått. Nå har ikke jeg kjempehender fra mars, men hvis man tar mange bilder så er det kjempeviktig med et godt grep.

Merkelig nok savner jeg ikke grep på min Fujica.

PS! Gå for 18-70mm pakken, for det objektivet er kjempebra! Og med pengene du sparer kan du etterhvert kjøpe deg et objektiv med fast brennvidde:) Perfekt til deg som er småbarnsmor. Så slipper du bruke blits når du tar bilder av barna inne. Pluss at de obj. ofte er veldig billige!

Danny

Endret av missilecatcher
Lenke til kommentar
Takk for tipsene vedr brikker dere  :)

Jeg skal ned til butikken for å ta på og prøve det først da. Jeg er dame med damehender, men jeg har ganske lange fingre, så jeg håper det passet godt i hendene  :) Det er vel bittelitt større enn Canon 400D er det ikke? Det var ok/litt i minste laget for grepet mitt.

8431439[/snapback]

D80 er høyere enn 400D, som betyr at der lillefingeren min ble hengende utenfor 400D så får jeg hele hånden min på grepet på D80. D80 har også litt større/tjukkere grep så den er bedre å gripe med lengre fingre.

Jeg har i hvert fall rimelig mellomstore hender, og synes grepet på D80 er veldig bra. Jeg har kjent litt på Pentax K10D etter at det kom ut, og det er kanskje hakket bedre, mest på grunn av et litt mer ergonomisk tommelspor. Men D80 burde absolutt være komfortabelt å gripe for de fleste.

Lenke til kommentar
PS! Gå for 18-70mm pakken, for det objektivet er kjempebra! Og med pengene du sparer kan du etterhvert kjøpe deg et objektiv med fast brennvidde:) Perfekt til deg som er småbarnsmor. Så slipper du bruke blits når du tar bilder av barna inne. Pluss at de obj. ofte er veldig billige!

Danny

8431563[/snapback]

Hvilket objektiv med fast brennvidde anbefaler dere til mitt bruk (til Nikon D80), altså barn inne :) Det var litt uenighet tidligere i tråden...

Lenke til kommentar

Tja. Sigma 30mm f/1.4 er et bra alternativ, men du bør kanskje sørge for å teste at det fokuserer riktig når du har kjøpt det, siden noen eksemplarer tydeligvis feilfokuserer. Men det er i hvert fall et lyssterkt objektiv med en brennvidde som fungerer bra til allround-bruk. Det ligger rundt 3500 sist jeg sjekket.

Nikon 50mm f/1.8 er et utmerket objektiv til portretter o.l. som ligger litt i underkant av tusenlappen. Selv om du etter hvert finner ut at du trenger noe med litt mer vidvinkel så er det uansett et godt objektiv å ha i samlingen og til en behagelig pris.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du venter litt med fastobjektivet - det er ikke absolutt nødvendig for noe av det du ønsker å gjøre.

Om et halvt års tid, når nettene blir lange og mørket setter inn, kjører du en analyse av hvilke brennvidder du bruker mest (og gjerne til hva)- da ser du fort om det er en 30 eller 50 du bør satse på...

Lenke til kommentar

Den 50mm-en vant nylig en test som beste prime-lens, eller objektiv med fast brennvidde, i et britisk fotomagasin. Den ga veldig mye for pengene.

Men kjøp deg kameraet med kit-linsen først og bli kjent med herligheten, og hvordan alt fungerer. Så kan du se hvilke behov du har utover det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...