Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Abort,moral og forståelse.

Gjest Gjestemann

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjest_*

Ernie: Det skal to mennesker til for å lage et barn.

Det er noe de gjør sammen, og ingen bør bli overrasket over at kvinnen blir gravid hvis man ikke tar visse nødvendige forholdsregler.

DU har like stort ansvar for å bruke prevensjon som det kvinnen har, og hvis du er usikker på om hun bruker det, bør du ihvertfall sørge for å bruke det selv for å være på den sikre siden.

Nytter ikke å skylde på kvinnen i forholdet hvis hun blir gravid, du har selv vært med på det og må ta de konsekvenser slikt kan/vil medføre, ei heller kan du kreve at hun skal ta abort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ernie: Det skal to mennesker til for å lage et barn.

Det er noe de gjør sammen, og ingen bør bli overrasket over at kvinnen blir gravid hvis man ikke tar visse nødvendige forholdsregler.

DU har like stort ansvar for å bruke prevensjon som det kvinnen har, og hvis du er usikker på om hun bruker det, bør du ihvertfall sørge for å bruke det selv for å være på den sikre siden.

Nytter ikke å skylde på kvinnen i forholdet hvis hun blir gravid, du har selv vært med på det og må ta de konsekvenser slikt kan/vil medføre, ei heller kan du kreve at hun skal ta abort.

8449272[/snapback]

Selvsagt må man være to, men hvis det plutselig er mannen som vil ha barnet og kvinnen som ikke vil, blir det ikke noe barn. Da får kvinnen lov til å flykte unna hvis hun vil. Det er forsåvidt naturlig, men hvorfor mannen ikke har lov til å gjøre det samme er utrolig teit, og svært diskriminerende. Dagens lovgivning gir kvinnen lov til å få barn når hun vil, men gir mannen absolutt null rettigheter.
Lenke til kommentar
Selvsagt må man være to, men hvis det plutselig er mannen som vil ha barnet og kvinnen som ikke vil, blir det ikke noe barn. Da får kvinnen lov til å flykte unna hvis hun vil. Det er forsåvidt naturlig, men hvorfor mannen ikke har lov til å gjøre det samme er utrolig teit, og svært diskriminerende. Dagens lovgivning gir kvinnen lov til å få barn når hun vil, men gir mannen absolutt null rettigheter.

8449637[/snapback]

Jeg må si jeg lurer på hvordan du mener lovgivningen burde være. Dersom du har gjort ei dame gravid så er det ingen lover som nekter deg i å gi totalt f*** i det kommende barnet, men du må betale noen kroner i mnd. Dersom du ikke vil ha barn så pass på å bruke prevansjon! Ellers må du ta konsekvensene. At det er dama som bestemmer om barnet skal komme til verden eller ikke er helt naturlig.

Lenke til kommentar

8449637[/snapback]

Jeg må si jeg lurer på hvordan du mener lovgivningen burde være. Dersom du har gjort ei dame gravid så er det ingen lover som nekter deg i å gi totalt f*** i det kommende barnet, men du må betale noen kroner i mnd. Dersom du ikke vil ha barn så pass på å bruke prevansjon! Ellers må du ta konsekvensene. At det er dama som bestemmer om barnet skal komme til verden eller ikke er helt naturlig.

8449718[/snapback]

En mulighet til å fraskrive seg alle rettigheter (dvs. de få vi menn faktisk har ...) før barnet er født hadde vært noe. Jeg synes ikke det er riktig at man skal bli ufrivillig far. Hvis du som 16åring gjør din 16årige kjæreste gravid, er det da rettferdig at du må stå til økonomisk ansvar hvis hun og familien stiller seg på tverke? Jeg mener menn må ha sin rett til å bestemme når han vil bli far, (nesten) på lik linje med kvinner. Hva mener du er så galt i dette?
Lenke til kommentar

Alt du gjør har konsekvenser. Å ha sex kan ha veldig store konekvenser dersom man er uforsiktig. Dette bør du forstå hvis du i det hele tatt skal ha sex med en annen person. Dersom du ikke vil ha barn må du passe på å sikre deg godt. Det er ingen menneskerett å ha sex. Det med at jenta kan velge og ikke gutten er bare sånn det er lagt opp i fra naturen sin side, og det er ikke noe å gjøre med selv om det kan virke urettferdig. Jeg mener at dersom du skal ha sex må du være villig til å ta det ansvaret som kan komme. Da mener jeg ikke bare økonomisk, men at du også tar din del av ansvaret for barnet, dersom ikke jenta og evt. hennes foreldre stiller seg på bakbeina, men det blir en helt annen diskusjon.

Beklager hvis dette blei litt rotete, men jeg tror jeg fikk fram min mening.

Lenke til kommentar
Alt du gjør har konsekvenser. Å ha sex kan ha veldig store konekvenser dersom man er uforsiktig. Dette bør du forstå hvis du i det hele tatt skal ha sex med en annen person. Dersom du ikke vil ha barn må du passe på å sikre deg godt. Det er ingen menneskerett å ha sex. Det med at jenta kan velge og ikke gutten er bare sånn det er lagt opp i fra naturen sin side, og det er ikke noe å gjøre med selv om det kan virke urettferdig. Jeg mener at dersom du skal ha sex må du være villig til å ta det ansvaret som kan komme. Da mener jeg ikke bare økonomisk, men at du også tar din del av ansvaret for barnet, dersom ikke jenta og evt. hennes foreldre stiller seg på bakbeina, men det blir en helt annen diskusjon.

Beklager hvis dette blei litt rotete, men jeg tror jeg fikk fram min mening.

8450351[/snapback]

Det er jo flott at du tydligvis vil ta fult ansvar hvis du skulle gjøre noe gravid. Derimot er det ikke alle som liker eller vil dette, spesielt med tanke på at kvinnen kan bestemme helt selv mens mannen er pent nødt til å rette seg etter henne. Enkelte av oss menn vil gjerne ha noe å si i saken og bestemme når vi i det minste formelt sett blir far. Situasjonen slik den er idag er diskriminerende, og ødeleggende for enkelte menns liv.
Lenke til kommentar
Teoretisk sett, hvis en gutt er under 18, og får kjæresten sin gravid - er man da pliktig til å betale barnebidrag?

Det er jo ikke lov å kreve inn eller opprette gjeld av/for mindreårige. :hmm:

8450499[/snapback]

Uten at jeg veit det for sikkert så vil jeg tro det ja.
Lenke til kommentar

Dersom du gjør en dame gravid ved et uhell, mener jeg du bør ta ansvar for det du har gjort. Er du sammen med moren er jo saken stort sett grei, men dersom dere ikke er sammen bør ikke mannen kunne nektes å ha ungen 50% av tiden sånn uten videre. Hvis mannen ikke ønsker kontakt med barnet bør han betale for seg. Det er nå min mening.

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige her, folk er forskjellige og har forskjellige meninger. Heldigvis.. :) Selv om jeg i dette tilfellet skulle ønske alle var enige og menn tok ansvar for sine handlinger og ikke minst at alle kvinnfolk som av forskjellige grunner som ønsker å straffe mannen med å nekte han kontakt med barnet tar til fornuften og tenker først og frmst på hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar
Dersom du gjør en dame gravid ved et uhell, mener jeg du bør ta ansvar for det du har gjort. Er du sammen med moren er jo saken stort sett grei, men dersom dere ikke er sammen bør ikke mannen kunne nektes å ha ungen 50% av tiden sånn uten videre. Hvis mannen ikke ønsker kontakt med barnet bør han betale for seg. Det er nå min mening.

8450623[/snapback]

Stiller kvinnen seg på tverke har du ingenting du skal ha sagt som mann. Klart du har pr. definisjon rett til samvær, men teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige her, folk er forskjellige og har forskjellige meninger. Heldigvis.. :) Selv om jeg i dette tilfellet skulle ønske alle  var enige og menn tok ansvar for sine handlinger og ikke minst at alle kvinnfolk som av forskjellige grunner som ønsker å straffe mannen med å nekte han kontakt med barnet tar til fornuften og tenker først og frmst på hva som er best for barnet.

8450623[/snapback]

Ja, jeg tror ikke vi blir enig. Synes ikke det er noe galt i å ta ansvar, mener bare som sagt at man bør kunne sifra seg alt ansvar før barnet er født. Nå er det jo heldigvis slik at det fleste er enig om de skal ha barnet eller ei, problemet er bare de få gangen man ikke er det. Når det kommer til menn og samvær kommer det nok alltid til å være de kvinnene som på død og liv er egoistiske og bare skal nekte mannen samvær om det så betyr flytting til månen. I slike tilfeller bør rettssystemet ha flere virkemiddler enn å gi advarsler som teoretisk sett skal telle negativt ut i saker rundt samvær (i praksis har det "selvsagt" ingenting å si).
Lenke til kommentar

Jeg er for at man skal ta ansvar for sine handlinger, men mener at makten i slike tilfeller er litt skjevt fordelt.

Ja, det er klart det er en påkjenning for kvinnen å få utført en abort, men det er jo like fullt en påkjenning for mannen som kanskje ikke vil ha barn, men ender opp med barn, dårlig samvittighet og et liv som ikke fungerer slik man skulle ønske.

Det virker, for meg, enkelte ganger som om det kun er menn som må tenke på konsekvensene her. Både mannen og kvinnen vet at om man ikke bruker prevensjon kan man ende opp som foreldre, men det er bare kvinnen som faktisk har makten til å velge om man vil bli det eller ei, uten å måtte høre på den andre medskyldige.

Jeg er ikke for at andre skal ha makt over en annen person sitt fysiske seg, men jeg skulle ønske vi hadde en lovgivning som åpnet for at det var en jevnere fordeling av makten. Kynisk sagt, men det er som sagt ikke bare kvinnen som står i risiko for påkjenninger.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Stiller kvinnen seg på tverke har du ingenting du skal ha sagt som mann. Klart du har pr. definisjon rett til samvær, men teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

8450681[/snapback]

Her er jeg helt enig med deg, og det er vildig kjipt at regelverket praktiseres på den måten. Det er vel en generell holdning i rettsvesenet at kvinner er mer skikket/har mer rett til å ta seg av barnet enn mannen. Sykt, men sånn tolker ihvertfall jeg det.

Det virker, for meg, enkelte ganger som om det kun er menn som må tenke på konsekvensene her. Både mannen og kvinnen vet at om man ikke bruker prevensjon kan man ende opp som foreldre, men det er bare kvinnen som faktisk har makten til å velge om man vil bli det eller ei, uten å måtte høre på den andre medskyldige.

8450702[/snapback]

Siden mannen i praksis ikke har noe han skal skal ha sagt ang abort bør han kanskje være mer påpasselig. Rettferdig er det kanskje ikke, men når reglene er som de er så bør de være ekstra forsiktige. Damene har jo faktisk muligheten til å ta abort dersom de ønsker det, det har ikke vi menn. Jeg mener ikke her at damene kan bruke abort som prevansjonsmiddel. Jeg vet at det er mange som gjør det, og det er etter min mening helt sykt.

Lenke til kommentar

Windkin, helt klart. Det er ingen annen måte slik som lovverket fungerer i dag. Derfor en del av meg synes det hadde vært på sin plass med en mulighet for også mannen å ha noe å si, men ikke på den måten at man kan tvinge noen til å ta abort, men heller stille et krav om at når barnet blir født står mannen fritt til å velge om han vil betale for seg.

Jeg er nesten redd for å si akkurat dette, fordi jeg vet hvor mannsjåvinistisk og ufyselig det kan høres ut, siden jeg egentlig ikke er enig i det selv. Jeg hadde ikke stilt et slikt krav selv.

Lenke til kommentar

Det er jeg tydeligvis uenig med dere begge to i. Så lenge du var med på å lage barnet bør du, dersom du ikke ønsker å ta del i barnets oppvekst(noe dama ikke burde kunne nekte deg) i det minste betale barnebidrag. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Det er jeg tydeligvis uenig med dere begge to i. Så lenge du var med på å lage barnet bør du, dersom du ikke ønsker å ta del i barnets oppvekst(noe dama ikke burde kunne nekte deg) i det minste betale barnebidrag. Det er nå min mening.

8450898[/snapback]

Hvis intensjonen hos begge parter har vært sex uten å bli gravid synes jeg det blir helt feil. Skal jeg liksom da leve i sølibat fordi jeg ikke ønsker noe barn enda? Hva om jeg og dama bruker prevensjon, men hun blir gravid alikevel? Det blir feil at jeg ikke får lov til å bestemme når jeg blir foreldre fordi jeg har feil kjønn.
Lenke til kommentar
Skal jeg liksom da leve i sølibat fordi jeg ikke ønsker noe barn enda?

8450948[/snapback]

Det skal jo ikke være nødvendig når vi i dag har flere ganske sikre prevansjonsmidler, men det eneste som gir en 100% garanti er å ikke ha sex.

Hva om jeg og dama bruker prevensjon, men hun blir gravid alikevel? Det blir feil at jeg ikke får lov til å bestemme når jeg blir foreldre fordi jeg har feil kjønn.

8450948[/snapback]

Det er kanskje ikke rettferdig, derfor må du som gutt/mann passe ekstra godt på... Du kan jo ikke tvinge dama til å ta abort dersom ho ikke ønsker det.

Lenke til kommentar

Det er derfor litt av meg mener at man heller ikke skal være i stand til å tvinge noen til å bli foreldre. Det er muligheter for psykiske påkjenninger begge veier her.

Denne diskusjonen er, og har alltid vært, dødfødt. Man forandrer ikke synspunkt sånn uten videre uansett.

Lenke til kommentar
Skal jeg liksom da leve i sølibat fordi jeg ikke ønsker noe barn enda?

8450948[/snapback]

Det skal jo ikke være nødvendig når vi i dag har flere ganske sikre prevansjonsmidler, men det eneste som gir en 100% garanti er å ikke ha sex.

8451021[/snapback]

Av en eller annen grunn tror jeg det ikke er spesielt populært om man nekter å ha sex i frykt for å få barn. Prevensjon er ikke akkurat sikkert det heller. Kondom ligger vel i siktet 75-90% mens p-piller ligger rundt 99-99,9%. Statistisk sett skal det altså forekomme graviditet selv ved bruk av prevensjon. I et slikt tilfelle er det ekstra bittert at man alikevel blir far.

Hva om jeg og dama bruker prevensjon, men hun blir gravid alikevel? Det blir feil at jeg ikke får lov til å bestemme når jeg blir foreldre fordi jeg har feil kjønn.

8450948[/snapback]

Det er kanskje ikke rettferdig, derfor må du som gutt/mann passe ekstra godt på... Du kan jo ikke tvinge dama til å ta abort dersom ho ikke ønsker det.

8451021[/snapback]

Nei, det ønsker jeg ikke, men med dagens lovverk er det det eneste alternativet. Jeg ønsker overhode ikke å tvinge noen til å ta abort, men det er klart at havner jeg i situasjonen vil jeg legge på alt presset jeg kan (er jeg heldig hjelper genene min til også :evil:). Hadde jeg derimot hatt muligheten til å fraskrive meg alle rettigheter kunne hun gjort hva fanden hun vil for min del.
Lenke til kommentar

Som fredrik sier så tror jeg vi kan diskutere til vi blir blå i trynet hele gjengen uten å komme noen vei. Ikke at det nødvendig vis alltid er et mål i seg selv å bli enig i alle diskusjoner. Jeg føler allikevel at vi begynner å gjenta oss selv alle sammen så det er kanskje like greit å la diskusjonen ligge.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn tror jeg det ikke er spesielt populært om man nekter å ha sex i frykt for å få barn. Prevensjon er ikke akkurat sikkert det heller. Kondom ligger vel i siktet 75-90% mens p-piller ligger rundt 99-99,9%. Statistisk sett skal det altså forekomme graviditet selv ved bruk av prevensjon. I et slikt tilfelle er det ekstra bittert at man alikevel blir far.

Det at prosentene på kondom ligger så lavt som du skriver (hvis dette er rett) så er mye av grunnen at de som bruker det ikke vet hvordan det skal brukes. Kondomet sprekker fordi man ikke trer det på rett osv.

P-piller skal være helt sikkert det også. Grunne til at dette ikke er 100% sikkert ifølge dine tall er det samme grunnen som kondomet.

Noen glemmer ei pille og har sex fordi man tror man har tatt pillen. Noen kaster opp innen fire timer eller hva det er, og da er sikkerheten redusert.

Så hadde alle prevensjonsmidler blitt brukt rett til en hver tid, så hadde nok prosentene vært høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...