Gå til innhold

Latopkjøp: 12,1", Bruk: Grafikk, Programering, etc


Anbefalte innlegg

Da min forrige laptop ikke kunne repareres har jeg fått penger tilbake og ser meg nå etter en ny laptop.

 

Bruk:

-Programering (Eclipse, Python, etc.

-Grafikk og Video (Adobe InDesign, Illustrator, PS, Premiere, etc)

-Generell bruk (mail og surfing på skolen)

 

Krav:

-1280-oppløsning (pga. arbeidet jeg kommer til å gjøre på den)

-Størrelse: 12,1" (kan strekke meg til 13" til nød)

-Vekt (er 12,1 tommer så bør ikke være så stort problem)

-Batteri (da jeg bruker den endel på skolen bør batteriet vare en stund)

-Kraftig nok til å kjøre Vista + 2-3 grafikkprogram paralelt

 

Pris:

-Prisområdet mitt ligger rundt 12-15k. Ikke 100% fastsatt.

 

Den jeg har sett mest på til nå er Asus W5Fe selv om den ligger litt utenfor det angitte prisområdet. Selvfølgelig en bonus at den har Sideshow, men den tilfredstiller også resterende krav og ser meget bra ut. :)

 

Tar imot alle input med takk. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg sitter med samme utfordringen. Skal bytte ut dagens Asus V6j med en som er lettere, men ønsker ikke å gå alt for mye ned i ytelse.

 

Tenkte først på Asus W5fe, men oppdaget så plutselig Asus U1F som veier så vidt over 1 kg!

 

Siden design er ganske viktig er Asus U1F og i samme klasse Fujitsu-Siemens Q2010 utrolig friestene, men dessverre er sånne hyperportable maskiner som regel ganske trege.

 

Noen som vet om en bærbar PC i samme klasse som de små på litt over 1 kg, men med omtrent samme ytelse som en W5Fe (Eller den første V6J)? Evt litt tyngre, men ikke over 1,7 kg som W5Fe veier?

 

Kent

Lenke til kommentar

Sitter og vurderer 12" laptoper jeg også, men denne skal være til kona, så jeg trenger ikke maks ytelse, men mer utseende og lite støy. Har sett på:

 

- LG Z1 12" WXGA,ATI X1350,Core Duo T2350,1 GB,120GB

- FSC Amilo Si1520 12.1" WXGA, Core 2 Duo T5500,1 GB,120GB

- Dell XPS M1210 12" WXGA, Core 2 Duo T5500, 1GB,120GB

 

De koster ca det samme, mellom 10k og 11k, veldig lik spec på alle tre, så da gjelder byggekvalitet, form osv...

 

Har dere noen erfaringer med disse?

Endret av teru
Lenke til kommentar

Siden Centrino Pro skal slippes denne uken, og det ikke er lenge til maskinene kommer på markedet, hadde jeg ventet på det. Antar at denne plattformen vil være svært godt egnet for ultraportable med høy ytelse og lengre batteritid.

Lenke til kommentar
Sitter og vurderer 12" laptoper jeg også, men denne skal være til kona, så jeg trenger ikke maks ytelse, men mer utseende og lite støy. Har sett på:

 

- LG Z1 12" WXGA,ATI X1350,Core Duo T2350,1 GB,120GB

- FSC Amilo Si1520 12.1" WXGA, Core 2 Duo T5500,1 GB,120GB

- Dell XPS M1210 12" WXGA, Core 2 Duo T5500, 1GB,120GB

 

De koster ca det samme, mellom 10k og 11k, veldig lik spec på alle tre, så da gjelder byggekvalitet, form osv...

 

Har dere noen erfaringer med disse?

8554892[/snapback]

 

Disse veier mellom 1.7 og 2 kg. Litt for tungt, eller dvs 1.7 går, men da kjøper jeg like gjerne Asus W5FE. ;-)

 

Til kona ville jeg seriøst vurdert Siemens Q series eller Asus U1F (Se lenkene mine ovenfor). Skal man ha noe penere og mindre må man tenke Mac eller Palmtop.

Lenke til kommentar
Er ikke en 12-tommer veldig lite når du har Adobe-programmer som viktig bruksområde? Personlig foretrekker jeg en større godt oppløst skjerm til dette.

Har du prøvd disse programmene på en så liten skjerm, og er komfortabel med det?

8554913[/snapback]

 

Det er et veldig godt poeng, men siden disse helt sikkert klarer å drive eksterne skjermer opp mot 1600x1000, noe som ikke koster forferdelig mye, så ser jeg for meg at jeg prøver å få meg en skjerm på kontoret og evt en hjemme, så kan jeg heller klare meg med 12" på reise. ;-)

Lenke til kommentar
Siden Centrino Pro skal slippes denne uken, og det ikke er lenge til maskinene kommer på markedet, hadde jeg ventet på det. Antar at denne plattformen vil være svært godt egnet for ultraportable med høy ytelse og lengre batteritid.

8555217[/snapback]

 

Hva blir forskjellen på Centrino Pro og Santa Rosa? Har sett av en annen post her på forumet at Santa Rosa ventes på ASUS-bærbare utover sommeren, men at de ultralette ikke kan ventes å bli oppdatert på en stund.

Lenke til kommentar

Centrino Pro har blitt uviklet med kodenavn "Santa Rosa". Med andre ord er det i prinsippet det samme. Vet ikke om det finnes noen ultraportable på trappene basert på Centrino Pro. Mulig at disse først dukker opp ut på sommern.

Lenke til kommentar
Er ikke en 12-tommer veldig lite når du har Adobe-programmer som viktig bruksområde? Personlig foretrekker jeg en større godt oppløst skjerm til dette.

Har du prøvd disse programmene på en så liten skjerm, og er komfortabel med det?

8554913[/snapback]

 

Det er et veldig godt poeng, men siden disse helt sikkert klarer å drive eksterne skjermer opp mot 1600x1000, noe som ikke koster forferdelig mye, så ser jeg for meg at jeg prøver å få meg en skjerm på kontoret og evt en hjemme, så kan jeg heller klare meg med 12" på reise. ;-)

8555432[/snapback]

 

Det er en plan :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke komme med noen anbefaling , men jeg kjøpte meg nylig en XPS M1210 , og som min laptop nr.4 er det den jeg er absolutt mest fornøyd med.

 

- God mulighet for eget oppsett på Dell sin hjemmeside.

- Godt tastatur

- God skjerm.

- Høy kvalitetsfølelse , Dell XPS M1210 virker veldig solid , men et skikkelig avstivet lokk og solid helhetsintrykk.

-God batterikapasitet(jeg kjøpte med 9cellers batteri)

og ikke minste , God ytelse! :thumbup:

Lenke til kommentar

I den vekt/prisgruppen trådstarter nevner er vel LG tx-serien med P-M 1.3, 1,1 kg, en arbeidsdag på batteriet og ekstern dvd eneste reelle alternativ, men de dukker ikke opp i prisguiden lenger....

Neste gang du er i Danmark kanskje ?

 

Sært dette her, men sist jeg var i statene flommet det av micro-maskiner der, fra Sony, LG, Samsung og Asus, men her i Norge er det tynt.

Lenke til kommentar

For min egen del har jeg handlet meg en Asus W5Fm og er meget fornøyd med den så langt. (hatt den i et par uker)

 

Når det kommer til skjermstørrelse kontra bruksområde så er det ikke eneste PCn jeg har tilgjengelig. Har også ekstern skjerm-mulighet.

Har også vent meg til å arbeide på 12" widescreen til slike program. Usikker hvordan 4:3 er da det er bredden som pleier være et problem til slike oppgaver etter min erfaring. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg leser at det finnes noe UMTS/3G i en del Dell-maskiner, hvis man sjekker XPS m1210 på dell.dk, så ser man at man kan stikke inn et SIM-kort under batteriet, så kan man logge seg rett på nett.

 

Er denne modulen fjernet i modeller som blir solgt til Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...