Gå til innhold

Kopiering av systemdisk (IDE).


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har 2 "halvgamle" 80GB IDE-disker og skal bruke disse henholddsvis til systemdisk på en mediapc til stua og den andre vil jeg ha som backup-disk til den første siden de er litt aldrende.

 

Er det noen enkel måte å kopiere hele systemdisken (når OS og alle drivere er innstalert) over til den andre? slik at ved disk-krasj kan jeg bare bytte denne ut med disk nr 2 :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har 2 "halvgamle" 80GB IDE-disker og skal bruke disse henholddsvis til systemdisk på en mediapc til stua og den andre vil jeg ha som backup-disk til den første siden de er litt aldrende.

 

Er det noen enkel måte å kopiere hele systemdisken (når OS og alle drivere er innstalert) over til den andre? slik at ved disk-krasj kan jeg bare bytte denne ut med disk nr 2  :hmm:

8411511[/snapback]

 

RAID?

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har 2 "halvgamle" 80GB IDE-disker og skal bruke disse henholddsvis til systemdisk på en mediapc til stua og den andre vil jeg ha som backup-disk til den første siden de er litt aldrende.

 

Er det noen enkel måte å kopiere hele systemdisken (når OS og alle drivere er innstalert) over til den andre? slik at ved disk-krasj kan jeg bare bytte denne ut med disk nr 2  :hmm:

8411511[/snapback]

 

RAID?

8411522[/snapback]

 

Google på "disk imaging tools" eller noe i den retning, det finnes en del gratisalternativer. Selv har jeg brukt DriveImageXML eller noe slikt, men hvor bra det ble, vet man jo ikke før uhellet er ute og man må tilbakeføre backupet.

 

Ellers er RAID med speiling et alternativ som nevnt.

Lenke til kommentar

ikke som RAID! Tenkte bare å lage backup-disk som jeg kan sette inn når den andre tar kvelden. Er lei av all reinnstalering så jeg tenkte at kanskje dette kunne vært en løsning. Men skal google litt i kveld. Er jo en mulighet å bare lage ett image også. Men jo mindre arbeid jeg har med den pc'n på stua, jo bedre.

 

Men takk for alle svar så langt. Skal sjekke ut de programmene som er nevnt.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for norton ghost!

Dette koster penger, men er et veldig fint program :)

Bruker 2005 utgaven selv.

Div ting du har mulighet til:

Kopiere en disk til en annen

Kopiere til en større disk

Lage image av disken

Har gjenoppretta et par pc'r her via image filer, å dette funket helt fint, tok vel 15-20 min, å det er mye tid spart med tanke på at det for tar oppimot 2 timer å legge inn windows og alle programmer på nytt..

 

*edit*

Tror også at det kanskje ligger noen gratis programmer på Ultimate boot cd, men er ikke 100% sikker.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...