Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor og hvorfor ikke?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Helt sant Ustedalen.

 

Var på byen for noen mnd siden etter kino, så møtte vi på 2 jenter og jeg turte ikke se dem i øyene en gang, så bare rett ned i bakken siden jeg hele tiden får tanken i hodet "de liker deg ikke i det hele tatt, og hvis du ser på dem vil de tro du er en rar kåt fyr" og hvem snakket de mest til? De 2 kammeratene som ikke akuratt har det perfekte utsende ble selvfølgelig snakket med mest, når de snakker til meg så jeg selvfølgelig ned i bakken og svarte med "ja" eller "mhm" og sånne kjedelige svar som får meg til å virke utinteressang og kjedelig.

 

Har utrolig dårlig selvtillit selv om jeg ikke har et dårlig utsende og ikke noen dårlig kropp heller. Tør nesten aldri flexe bicepsen hvis noen spørr meg om det selv om den er litt over 40cm.

 

Klarer rett og slett ikke få de dumme tankene ut av hodet mitt uten alkohol i blodet, men jeg har sluttet å drikke alkohol for en god stund siden så det er absolutt ikke noe alternativ.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så hadde jeg mer draget og en jente var til og med forelsket i meg i 8 klasse uten at jeg en gang hadde snakket mye med henne (hun er en av de peneste på skolen nå) og på den tiden hadde ganske stor selvtillit og da så jeg ikke ut for å si det sånn.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt sant Ustedalen.

 

Var på byen for noen mnd siden etter kino, så møtte vi på 2 jenter og jeg turte ikke se dem i øyene en gang, så bare rett ned i bakken siden jeg hele tiden får tanken i hodet "de liker deg ikke i det hele tatt, og hvis du ser på dem vil de tro du er en rar kåt fyr" og hvem snakket de mest til?  De 2 kammeratene som ikke akuratt har det perfekte utsende ble selvfølgelig snakket med mest, når de snakker til meg så jeg selvfølgelig ned i bakken og svarte med "ja" eller "mhm" og sånne kjedelige svar som får meg til å virke utinteressang og kjedelig.

 

Har utrolig dårlig selvtillit selv om jeg ikke har et dårlig utsende og ikke noen dårlig kropp heller. Tør nesten aldri flexe bicepsen hvis noen spørr meg om det selv om den er litt over 40cm.

 

Klarer rett og slett ikke få de dumme tankene ut av hodet mitt uten alkohol i blodet, men jeg har sluttet å drikke alkohol for en god stund siden så det er absolutt ikke noe alternativ.

8890653[/snapback]

 

Kjenner meg igjen. Jeg har også problemner med å se folk i øynene, ikke bare det motsatte kjønn, men derimot de fleste mennesker, bortsett fra venner og familie... Jeg føler meg på en måte ikke verdig deres øyenkontakt, rart som det kan høres ut. Jeg ser meg selv som mindreverdig og blir lett pinlig berørt. Jeg går forbi folk uten å møte blikket deres. Unngår det bevisst. Blir lett oppfatta som overlegen, uten at det skulle være min hensikt. Med andre ord føler jeg meg skikkelig utilpass. Forrige skoleår (og fortsatt for så vidt) var jeg skikkelig forelska i en fyr på skolen, men jeg torde aldri å gjøre noe for å få kontakt med ham. Tenkte for meg selv om morrgenen før jeg dro til skolen: "Hvis jeg ser ham i dag skal jeg si hei eller i det minste smile til ham", men jeg gjorde det aldri. Jeg gjorde aldri noe som tilsa at jeg liker ham. Jeg viste ingen tegn på at han i det hele tatt hadde noen betydning for meg og jeg tror han er (var i hvert fall) en person som kunne trengt at noen viste ham litt oppmerksomhet...

 

Når ukjente folk smiler til meg, føler jeg meg ofte trua. Jeg føler de gjør narr og jeg velger derfor den letteste utvei: Et kort, stramt smil, før jeg skynder meg videre. Skulle ønske jeg var flinkere til å smile til folk. Har fått høre at jeg har et fint smil.

 

Er nok mye sant i det Ustedalen sier. Det er viktig å ha tro på seg selv, for at andre skal like en... Jeg har i hvert fall mye å jobbe med på den fronten!

Lenke til kommentar
Gjest foretrekker anomym

Bra intiativ, håper det hjelper noen. Selv sliter jeg med veldig dårlig selvtillit og har gjort det lenge. Ble egentlig mer deppa da jeg skulle forsøke å gjøre det første punktet nevtn i posten her, nemlig å skrive opp ting om seg selv. Selv om jeg satt her helt alene, kom jeg ikke på en eneste positiv ting med meg selv. Jeg vet at jeg har som stor uvane å sammenligne meg selv med andre. Det blir ifølge psykologen, nesten som et pyskisk lidelse. Har også de siste månedene ikke beveget meg ut på byen o.l, da jeg heller velger å sitte inne å kjede meg som et forsøk på å straffe meg selv fordi jeg er en taper. :hrm:

 

hmmmm..trenger et eller annet som kan gi meg tilbake gnisten, slik at jeg kan slutte å sitte her å skade meg selv. Men finner ikke ut hva, det er irriterende

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er nesten populært å tenke negativt om oss selv. Spesielt jenter har overtatt denne tankegangen, men det begynner også å infisere oss gutter. Jeg vil tørre å påstå at det finnes ikke en eneste jente som ikke sier at de er feite/stygge, selv om de har en fantastisk kropp. Du vil heller aldri høre en gutt si ”Jeg er fantastisk”.

Hvorfor de fleste ikke kan snakke bra om seg selv vet jeg ikke, men jeg vil tørre å påstå at det er en sykdom. Tankegangen begynner rett å slett å kontrollere deg etter en stund, og den VIL ødelegge deg.

 

Jeg tror mye av skylden ligger i disse ”lovene”.

Janteloven

 

 

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

 

Axel Sandemose 1933

 

Fra nå av så vil jeg at du skal fjerne disse lovene fra hjernen din. De eksisterer ikke lengre. Ikke hver den beskjedne gutten/jenta som mener at alle er bedre enn deg. Jeg ber deg faktisk om å bli selvgod og tro at du faktisk er noe. Det er mange som går rundt og sier at de hater disse personene, men jeg sier ikke at du skal gå rundt å skryte om deg selv hele tiden. Du skal TENKE at du er noe, og verden rundt deg vil forandres. Både hvordan du oppfører deg og faktisk beveger deg (kroppsspråk), men også hvordan andre vil se deg. Jeg kan love deg det!

 

DNA: Neste gang du går ut på byen, prøv og følg disse rådene. Legg fra deg alle de negative tankene og tenk at du er verdens mest fantastiske mann, men uten å skryte. Om de jentene du møter på ikke liker deg så er det de som har mistet en god venn/elsker, men ikke du. Du kan få noen som er enda bedre!

 

DeadEmotion: Ikke føl deg truet når andre smiler til deg. De åpner seg opp til deg, og du burde gjøre det samme. Samme tips som jeg ga DNA gjelder også deg. Missliker de deg så er det DERES problem, og ikke ditt. Du er fremdeles like fantastisk, men de er noen forbanna tapere.

 

Ikke la negative tanker ødelegge livet deres. Du tenker kanskje at det går ikke an å forandre seg sånn plutselig, men jo; det går an. Jeg gjorde det selv, og jeg var ganske langt nede. Du må bare innse sannheten, noe jeg håper dere gjør når dere leser dette.

Lenke til kommentar
Bra intiativ, håper det hjelper noen. Selv sliter jeg med veldig dårlig selvtillit og har gjort det lenge. Ble egentlig mer deppa da jeg skulle forsøke å gjøre det første punktet nevtn i posten her, nemlig å skrive opp ting om seg selv. Selv om jeg satt her helt alene, kom jeg ikke på en eneste positiv ting med meg selv. Jeg vet at jeg har som stor uvane å sammenligne meg selv med andre. Det blir ifølge psykologen, nesten som et pyskisk lidelse. Har også de siste månedene ikke beveget meg ut på byen o.l, da jeg heller velger å sitte inne å kjede meg som et forsøk på å straffe meg selv fordi jeg er en taper. :hrm:

 

hmmmm..trenger et eller annet som kan gi meg tilbake gnisten, slik at jeg kan slutte å sitte her å skade meg selv. Men finner ikke ut hva, det er irriterende

8892832[/snapback]

Skader du deg selv vil jeg anbefale deg å gå til psykolog så fort som overhode mulig.

 

Hva er det som egentlig gjør deg ulykkelig? Er det noen episoder som har skjedd, eller føler du deg bare nedenfor?

Prøv å finn roten til det hele, og ødelegg den.

 

s¤p¤1: Takker! Slikt er hyggelig å høre. Jeg har selv vært nede, så jeg vet hva som funket for min del. Selv opparbeidet jeg meg selvtilliten fra bunnen av og det tok mange år, men jeg håper at med det jeg fant ut på veien kan hjelpe de andre som sliter, og det vil gå mye fortere med dem. Noe jeg faktisk tror det vil! :)

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Det skal sies at denne posten vil nok hjelp mange som har dårlig selvtillit, selv slet jeg med deg gjennom hele grunnskole tia mi og kom meg godt ut av det.

Selvtillit er noe som er ytterst viktig for et menneske, den former deg stort sett, den utgjør mye av din personlighet og hvordan du snakker og presenterer deg for andre.

 

Jeg gjorde et lite forsøk på jobben hvor jeg hang opp plakater med posetive ting som alle så når de kom på jobb, det var ingenting personlig fra meg, men et lite ark med informsajon som sa til dem at de var unike, spesielle osv, folk smilte da på vei ut av kontoret..om det var det lille A4 arket med skrift på som gjorde det eller årstiden det vet jeg ikke.

 

Jeg anbefaler også kampsport for de som sliter litt med selvtilliten, jeg gikk på Taek won do i 2 år på ungdomskola og jeg ble som en stolt mur til slutt, jeg kødder ikke, du får veldig mye skryt av trener osv, pluss at du må bare venne deg til andre mennesker rundt deg...ingen bryr seg om du driter deg ut, de ler kanskje litt, men du ender alltid opp med et klapp på ryggen...når kan jo dette variere fra sted til sted da, men jeg reiste meg fra bakken der.

Lenke til kommentar
Nå er jeg i hvert fall ganske sikker på at jeg skal søke jobb... Sikrere enn jeg var i hvert fall... Håper inderlig jeg klarer det. Kunne virkelig trenge de penga...

8893767[/snapback]

Flott! Gå ut å gjør det du selv vil, uten å tenke over hva andre kan tenke om deg.

 

Men er kanskje litt sjenert mot nye mennesker da, kan prøve å jobbe litt med det. Men egentlig er det ikke noe stort problem.

8893999[/snapback]

Akkurat der sier du noe som faktisk er et problem. Du vet ditt eget problem, men du tråkker på det og later som det ikke er noe problem i det hele tatt. Hvis du fortsetter å gjøre dette kan sjenertheten bygge seg opp uten å møte motstand, rett å slett fordi du ikke bearbeider det, og en dag vil det ta mer kontroll over livet ditt enn det du egentlig vil.

Har du et problem så jobb med det, uansett hvor lite det er.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

jeg tror det er veldig få vet som forskjellen på det å være innadvendt og utadvendt, noe som fører til at de fleste innadvendte blir tolket som sjenerte eller arrogante.

etter at jeg fant ut (og godtok) at jeg var innadvendt og hva det vil si har selvtilliten min steget betraktlig, og det har gjort det lettere å forbedre meg sosialt.

 

her er en link til en side som egentlig er lagd til utadvendte om hvordan de skal behandle innadvendte, men den forklarer ganske greit hva det vil si å være innadvendt.

vil anbefale alle til å lese denne siden.

 

link: http://www.learningplaceonline.com/relatio...g-introvert.htm

 

visst du er mer interesert i desse personlihetsgreierne kan du ta en personlihets test (link1) for så å lese mer om din personlighet-type på en annen side(link2)

 

link1: http://keirsey.com/norweg.html

link2: http://www.personalitypage.com/four-temps.html

 

visst du fant ut at du kanskje er innadvendt (eller om du bare er sjenert eller har lav selvtillit) etter å ha lest siden og vil "forbedre" deg, kan jeg anbefale at du:

 

1. godtar ting som de er nå, og ser etter forbedrings muligheter.

2. begynn i det små. (mange gode tips i andre innlegg)

3. ALDRI sammenlign din fremgang mot andre sin, bare mot din egen. (der du var før til der du er nå)

4. slutt å lag identitets mening ut fra eksterne hendelser.

5. ikke la deg snakke stygt/negativt til deg selv. (visst du tar deg selv på fersken mens du gjør det slutt med engang og bytt det negative ut med noe positivt.)

6. om noen ikke liker deg er det deres problem og ikke noe du trenger bry deg om.

 

denne delen er mer til innadvendte.

 

7. godta at du trenger tid for deg selv og ikke føl deg i noe skyldig for at du gjør det.

8. godta at ikke alle syntest at småprat er noe unødvendig dritt( :p ) og øv aktivt på å være med i samtalene.

9. innadvendte personer ofte tolket som kalde/uttrykksløse folk så smil når du er glad gråt når du er lei deg og ikke vær redd for å vise følelser.

 

visst det er noe mer dere lurer på angående innadvendte finnes det masse info på nettet, ellers så kan dere spørre meg og jeg skal svare så godt jeg kan...

 

edit: ikke bruk det at du er innadvendt som en unskyldning, en feil jeg gjorde i

begynnelsen når jeg lærte om det. ikke si "men det er greit siden jeg er innadvendt.."

men heller "siden jeg er innadvendt må jeg jobbe mer med...."

Endret av Inverno
Lenke til kommentar
DNA: Neste gang du går ut på byen, prøv og følg disse rådene. Legg fra deg alle de negative tankene og tenk at du er verdens mest fantastiske mann, men uten å skryte. Om de jentene du møter på ikke liker deg så er det de som har mistet en god venn/elsker, men ikke du. Du kan få noen som er enda bedre!

8893059[/snapback]

Er ikke akuratt så mye på byen, har jo vært der før, men er jo ikke ofte.

 

Sitter som regel hjemme og er ikke så veldig sosial utenom skolen (tror jeg er litt redd for å være sosial), har jo en del venner, men ikke noen sånn skikkelig venner jeg henger ganske mye med. En venn som er en ganske god venn sitter jo å spiller pc hele tiden og hvis jeg skal være sammen med han må jeg dra ut å spille pc i et lan eller et pc sted, noe jeg ikke har noe imot.

 

I sommer er vel den eneste sjangsen jeg har for å være i byen eller hvor enn jeg skulle være og så får jeg jo en helt ny start når jeg begynner på VGS etter sommeren så får vel lage et inntrykk at jeg ikke er en usosial tilbaketrukket person noe som jeg ikke var før jeg begynte å spille spillet fra helvette "WoW" som jeg heldigvis sluttet med.

 

Så i sommer får jeg vel prøv meg litt frem.

Er ikke så hypp på noe forhold, men heller noe sjapt noe som varer en kveld eller en dag eller to. Tror ikke akuratt jeg er kjærste materialet eller har lyst på noen for å si det sånn. . .

 

Edit: Har hele tiden hatt en stemme inni hodet mitt som sier: "Livet ditt er perfekt, du trenger ikke være sosial" så har aldri hatt noen spesielt kall for å være sosial i det siste, så sitter ikke og depper, men heller nyter livet så mye som mulig med trening og bra et bra kosthold. Men har funnet ut at alle trenger noen slags form for sosial kontakt (da tenker jeg ikke på å være ute og feste hver helg), men henge sammen med noen eller hva enn det måtte være. Har aldri følt for å feste utenom i 8 klasse da jeg var helt hypp på å feste hver helg.

 

Ser ikke akuratt ut som den mest tilbaketrukkende personen, men ser alltid noe som kan fikses på når jeg ser i speilet selv om jeg vet det meste er bra nok når jeg tenker meg om nøye :roll: Står også å flexer forand speilet hver kveld før jeg legger meg og ser alltid noe som kan fikses på (selv om det er helt vanlig i treningssammenheng at man alltid har noe man vil bli bedre).

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å se folk i øynene. Mye fordi jeg hadde et voldelig forhold til den forrige stefaren min, og han brøt ned alt jeg stod for og når han var ferdig så... ja. Da var jeg der nede.

 

Så begynte ting og gå bedre igjen, vi flyttet nærmere faren min og jeg fikk flere venner. Så så jeg på at faren min døde, og da havnet jeg på bunnen igjen. La på meg 20kg, mistet 20-30 venner og satt igjen med 2 gode. (Og de har vært til stor hjelp)

 

Mine mål framover er at jeg skal få begynt med trening. Jeg har muskler, men de er gjemt under en haug med fett. Og jeg skal klare å se folk i øynene. :)

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å se folk i øynene. Mye fordi jeg hadde et voldelig forhold til den forrige stefaren min, og han brøt ned alt jeg stod for og når han var ferdig så... ja. Da var jeg der nede.

 

Så begynte ting og gå bedre igjen, vi flyttet nærmere faren min og jeg fikk flere venner. Så så jeg på at faren min døde, og da havnet jeg på bunnen igjen. La på meg 20kg, mistet 20-30 venner og satt igjen med 2 gode. (Og de har vært til stor hjelp)

 

Mine mål framover er at jeg skal få begynt med trening. Jeg har muskler, men de er gjemt under en haug med fett. Og jeg skal klare å se folk i øynene. :)

8901374[/snapback]

Høres ikke bra ut. Hva med å komme på miniforumtreffet nå til st. hans, så kan du bli kjent med flere av oss. :)

Lenke til kommentar

Når er selvtilliten størst?

 

-Når jeg trener/nettopp trent

-Føler mestring

-Spist sjokolade :!: (har hjulpet meg før foredrag osv)

-Føler meg verdifull for andre

 

Når det gjelder selvtillit i forhold til det motsatte kjønn er den hos meg ganske lav. Men jobber med saken. Som nevnt tror jeg det er viktig å minne seg selv på de kvalitetene man har. Innerst inne har alle ting de føler seg gode i.

 

Legg merke til fremskritt man gjør hele veien og fokuser positivt. Klisjeer jeg vet. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...