Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor og hvorfor ikke?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Latskap : Da er vi 2. Det er jo ikke værre å gå ut blant folk, prate med folk og prøve og feile. Sjekking og selvtillit er som matte, man må øve og man må feile for å lykkes.

 

Gi faen, så kan man jo heller ikke bli skuffet. Er man på date og gir egentlig passe faen utenpå og det ikke blir noe mer , så blir man heller ikke skuffet, man tenker jo bare "jaja". Men er selvfølgelig vansklig å gi faen hvis du har vært på date med dama et par ganger og man begynner å bli glad i hun..

 

 

Men men , shitt happens, deal with it

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
" Kan ikke du bare gå? "

8497256[/snapback]

Hehe, den må tære på selvtilliten :p

 

Synes det er veldig enkelt å sjekke opp jenter i utlandet jeg, men i Norge har jeg aldri turt å prøve.

 

Jeg og en kompis av broren min klarte å sjekke opp 2 jenter på 19 år og vi ble til og med sjekket opp av jenter som var veldig keene på å ha oss med å spille volley ball neste dag i fjor sommer i utlandet, men tørr jeg det her i Norge.

 

Man har ikke noe å tape i utlandet, og alle er mer hygelige der.

 

Her i Norge er jeg nok for sjenert.

Lenke til kommentar

DeadEmotion, det viktigste er som sagt å gi faen. Neste gang du er sjenert, tenk over hvorfor du er sjenert. Er det fordi folk er frekke vis du snakker? Jeg tviler! Du har rett å slett en stor frykt for andre mennesker, noe som bare kan forsvinne hvis du faktisk møter denne frykten. Prøv i små mengder. Snakk med noen du tror kan være koselig å snakke med, om det så er kassadama på Rimi (hvis det er ingen bak deg), eller en gammel dame på bussen.

Folk skader deg ikke om du snakker til dem, og det er det viktigste du vite. Rett å slett bare prøv å snakke til folk og hver deg selv, så skal du se at det ikke er så vanskelig som du tror.

 

Ang. det å sjekke opp jenter. Hvorfor er det mer vanskelig i Norge? Der kan du språket flytende og det er mye enklere å ha en samtale. Og blir du avvist så har du lært noe du ikke skal gjøre, også gjør du ikke det neste gang du sjekker opp en jente. :)

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er nok noe av grunnen til sjenansen og usikkerheten at jeg har blitt mobba tidligere. Det har vært med på å bryte ned selvtilitten, som egentlig aldri har vært 100% på topp når jeg tenker over det... Neida, folk er ikke frekke når jeg snakker med dem. Ikke nå lenger. De jeg gikk i klasse med forrige skoleår (2 videregående) var egentlig hyggelige folk og det var flere som prøvde å få kontakt med meg. Men det er mye usikkerhet som sitter igjen fra den tiden ting var som verst. :( Det er ikke så lett å kvitte seg med det negative tankesettet, men jeg driver og jobber med saken...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner igjen den følelsen siden jeg har opplevd nøyaktig det samme selv. Men prøv å snakk med folk slik som jeg sa over. Jeg tviler på at du har prøvd det etter du leste denne siden. Prøv det i morgen. Snakk med noen du vanligvis ikke ville snakket med.

 

Sjekk også ut tråden om Tapping som jeg startet her. Det kan hjelpe deg å få vekk mye av den sjenerte følelsen.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Dra til byen og snakk med noen der. Jeg bryr meg ikke om det er en gammel dame som sitter på en kafe, eller kassadama på Rimi. Rett å slett bare spør noen spørsmål som kan interessere dem for så å trekke deg ut.

Det er ikke noe farlig!

 

Seriøst, du burde gjøre dette. Jeg bryr meg ikke om hvem du snakker med, men du skal snakke med noen. Gjør det allerede i morgen.

Lenke til kommentar

Merklig å si det, men å jobbe i service yrket kan hjelpe på en god del, spørs hvor du jobber og om de personene du jobber med er gode mennesker da, man møter veldig mange mennesker, du blir rett og slett tvingt til å være sosial, mange dager i uka, dette hjalp for meg hvertfall etter et innestengt år forran maskina, uten no jobb.

 

Merklig nok er det å "gi faen" utrolig bra faktisk, alt for mange i dag tenker for mye på hva andre mener, jeg mener hallo! Jeg går ikke akkurat rundt i klær som mange andre liker, Gotisk stil blir ofte slått hardt ned på, jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk le og si emo når jeg går forbi, jeg tenker bare først å fremst at de vet lite om det siden de drar den konklusjonen, men det aller viktigste, jeg orker ikke bry meg i det hele tatt, hver gang jeg møter motstand så dytter jeg den unna istede for å gå på defensiven

Lenke til kommentar
Ang. det å sjekke opp jenter. Hvorfor er det mer vanskelig i Norge? Der kan du språket flytende og det er mye enklere å ha en samtale. Og blir du avvist så har du lært noe du ikke skal gjøre, også gjør du ikke det neste gang du sjekker opp en jente.  :)

8498711[/snapback]

Vel, man får en føelse at man kommer til å bli gjennkjent for noe man gjorde, at man liksom "kjenner fler" i Norge selv om hvor man er, rar føelse.

 

Men i utlandet kunne de uanset aldri se deg igjen og jenter i utlandet synes det er spennende med gutter fra et annet land.

Lenke til kommentar

Jeg leste for en stund siden at mennesker er det absolutt verste av det verste dyret til å tolke fare. Helt elendige, rett og slett. Er vel der sjenansen til mange kommer inn. Man har ikke en døyt å være redd for, men likevel begynner man å svette, hjertet dunker fortere og man tør rett og slett ikke.

 

De siste månedene har jeg fått mye bedre selvtillit. Det er et par grunner til dette. Jeg har aldri vært vandt til å møte nye mennesker og ta nye utfordringer, før for en måned siden. Da søkte jeg en fysisk utfordrende jobb, og der må jeg samarbeide med andre og bli kjent. Dette har jeg da klart helt uten problemer, og det merker jeg påvirker meg innvendig. Det andre er at jeg for første gang har turt å danse ordentlig på fest, til techno osv. og folk sa jeg dansa som en ape, men jeg fortsatte og synes det mye kulere enn jeg forestilte meg (uten inntak av alkohol). Dette er bare eksempler.

 

Jeg prøvde det gi-faen opplegget på ungdomsskolen, og har egentlig alltid gitt faen i det meste. Ble mobbet fordi jeg elsket data- og videospill, men kalte de tapere som mobbet meg. Jeg dreit helt i klær og utseende også. Men uansett hvor mye du gir faen, så vil negative kommentarer påvirke deg dårlig. Det opplevde jeg.

 

Trikset er å vri det rundt. Dette er et helt vidt eksempel, men tenk at han sier det fordi han er misunnelig eller lignende.

 

Men jeg er likevel veldig sjenert, og kommer sannsynligvis alltid til å være det. Uansett er denne både nagtive og positive egenskapen noe man kan lære seg å takle.

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Naar du er et sted hvor du ikke bor, er du da redd for aa bli gjenkjent? Og hva er egentlig farlig med aa bli gjenkjent i det hele tatt? Alle gutter sjekker opp jenter. Det er naturlig.  :)

8504792[/snapback]

Det høres vell dumt ut ja, er vel en føelse man får.

 

Er ganske sjenert egentlig når det kommer til å snakke med jenter jeg aldri har møtt før, men har ikke problemer med å snakke med noen jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Ok, noen retninglinjer for God selvtillit:

 

1. Kjøp deg noen nye ( og kule ) klær, ta med en søt venninne som vet å style gutter;)

2. Begynn å tren - Du ser forandring innen 4 uker hvis du trener 2-3 ganger i uka

3. Ta en tur ut med gutta, og prøv å snakke med andre folk, du øver deg til jenter.

4. Få i deg en akseptabel mengde alkohol. Alkohol løser deg opp og gjør deg mer pratsom.

 

5. Tenk på hvordan du oppførte deg når du var snakksom, og følg det opp i edru tilstand.

Lenke til kommentar

Alle føler seg litt ekkel når man skal snakke til noen jenter man ikke kjenner. Jeg linker nok en gang til min tråd om tapping, noe som faktisk kan hjelpe på dette.

Faktisk så er hele videoen laget for å bli kvitt det problemet du har.

 

Latskap, jeg vil ikke anbefale å "sjekke" opp jenter i fylla. Å være brisen går nok greit, men å være dritings kan gjøre det til at du gjør noe dumt noe som kan gjøre din rettsel for å gå bort til jenter når du er edru enda verre.

Å være edru når man gjør slikt er nok best.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En ting som jeg har funnet ut i det siste er at din egen selvtillit bygger på hva du selv tror, og folk oppfører seg deretter. Du vil kanskje si at å tro noe om deg selv er det samme som å tenke noe om deg selv. Feil! En tro er en tanke du gjør ekte, og den har enorm makt over deg.

Det som er rart er at troen om deg selv får oss til å gjøre mye rart. De styrer rett å slett livet vårt.

 

Dra opp en negativ tanke du har om deg selv og tenker på regelmessig. Kan du ikke nesten høre en stemme i hodet ditt si "Ja, det er sant. Det er ekte.". Og merk hvordan de negative tanke tar form som noe flytende som renner igjennom kroppen din og det blir deg. Og i den tanken, du gjør det ekte og den begynner å styre deg i det øyeblikket.

Og hvis du har en tanke om at f.eks jenter finner ikke deg seksuelt attraktiv, så VIL du dytte de jentene du faktisk har i livet ditt bort uten at du vet det selv.

Mennesker har på en helt utrolig måte en evne til å forstå hva andre tenker. Vi kan ikke høre tankene til en annen person, men vi kan føle det. Og hvis en jente forstår at du ikke finner deg selv attraktiv, så gjett hva som skjer. Hun vil ikke finne deg attraktiv heller.

Hva du tror om deg selv vil bli transportert over til en annens hjerne, og de vil tro det om deg også.

 

Det viktigste du kan gjøre i hele ditt liv er å fjerne ALLE negative tanker du har om deg selv. Du har sannsynligvis ikke en grunn til å føle de negative tankene om deg i det hele tatt, men de ødelegger deg.

Selv er jeg en stor kjempe på nesten 2 meter. Jeg er ikke feit, men jeg er forbanna høy. Jeg har alltid vært av de høyeste, og det er alltid vært jeg som har skallet hodet mitt i de lave dørkarmene på skolen.

Jeg kunne selvsagt ha sagt til meg selv at jeg var en jævla freak og at ingen likte meg. Jeg kunne latt det gå igjennom "trosystemet" mitt og la det ødelegge meg sakte, men sikkert innenfra. Istedenfor så går jeg fremfor speilet og står å kikker på meg selv en stund. Etter jeg har stått en stund uten å gjøre noe spesielt så tenker jeg til meg selv "Jon, du er 2 meter fylt av ren herlighet", og det føles så utrolig godt å tenke det om deg selv.

 

Prøv det! Legg fra deg absolutt alle negative tanker du har om deg selv, og tenk bare fantastisk om deg selv. Drit i Janteloven, siden den ikke gir noe mening i det hele tatt. Og merk at folk rundt deg merker hvor mye mer positiv og artig du er, og hvor mye mer likt du blir.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...