Gå til innhold

P4 cpu 400533 ?

akzj0n

Anbefalte innlegg

Skal ha en oppgradering rett etter jul, men med minimalt med penger blir det ikke det voldsomme. Resten av systemet har jeg funnet ut av (wd 80 se, apacer 512 ddr, ett special edition gf4 4200 og litt annet) Uansett, jeg har tenkt å gå for ett Microstar 845PE MAX2 hovedkort, billig og greit kort iforhold til de tester jeg har sett. Cpu er det litt verre med, som sagt ikke så mye penger, så da blir det rundt 1500, kan kanskje strekke meg litt lengre. Er det da vits å gå for en 2.4533, eller ta en billigere 1.8 eller 2.0400 for å så sette fsb'en opp til 133, slik at jeg får 24002600. Dette vet jeg skal være mulig(?) Kan jeg da klokke lengre og, slik at jeg nesten kan komme like langt som en 2.4 kan ? Det jeg vell egentlig lurer på er hvilken cpu som gir mest for pengene akkurat nå(rett etter jul :smile: ), med tanke på overklokkingprisytelse.

edit: jeg skal ikke ha noe dilldall på hovedkortet(lan,raid,fire++)

Mvh, Espen

[ Denne Melding var redigert av: akzj0n på 2002-12-20 10:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste måten å se om du kan overklokke prosessoren (1.8 til 2.4, eller 2.0 til 2.667) som du planlegger, er å kjøpe stashet og se om det fungerer.

Det er aldri garantier for at det går, men i de fleste tilfella går det. 1.8 kan nesten alltid klare 2.4 GHz, har jeg sett. Noen ganger må man øke core spenninga på CPU, noen ganger slipper man å gjøre det. 2.0 til 2.667 er noe mer usikkert, men ser mange har klart det på den også.

Sjøl har jeg en 2.4 GHz (533 bus) som jeg ikke får opp i mer en 2.7 GHz uten å måtte gå til ekstreme tiltak. (veldig høy corespenning etc.)

Men prisforskjellen på de laveste CPU'ene nå om dagene er så liten, at det engelig lønner seg å kjøpe eksempelvis en "ekte" 2.4 GHz P4, istedet for en 1.8 som man overklokker. Det var det jeg bestemte meg for å gjøre.

[ Denne Melding var redigert av: Smirnoff på 2002-12-20 17:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 10:19, skrev akzj0n:

Skal ha en oppgradering rett etter jul, men med minimalt med penger blir det ikke det voldsomme. Resten av systemet har jeg funnet ut av (wd 80 se, apacer 512 ddr, ett special edition gf4 4200 og litt annet) Uansett, jeg har tenkt å gå for ett Microstar 845PE MAX2 hovedkort, billig og greit kort iforhold til de tester jeg har sett. Cpu er det litt verre med, som sagt ikke så mye penger, så da blir det rundt 1500, kan kanskje strekke meg litt lengre. Er det da vits å gå for en 2.4533, eller ta en billigere 1.8 eller 2.0400 for å så sette fsb'en opp til 133, slik at jeg får 24002600. Dette vet jeg skal være mulig(?) Kan jeg da klokke lengre og, slik at jeg nesten kan komme like langt som en 2.4 kan ? Det jeg vell egentlig lurer på er hvilken cpu som gir mest for pengene akkurat nå(rett etter jul :smile: ), med tanke på overklokkingprisytelse.

edit: jeg skal ikke ha noe dilldall på hovedkortet(lan,raid,fire++)

Mvh, Espen

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: akzj0n på 2002-12-20 10:20 ]</font>

Du sier at du har minimalt med penger, men likevel vil du ha en Pentium 4 CPU? Hvis du har litt stramt budsjett bør du heller gå for et Athlon XP system. Da får du mye mer ytelse for pengene. En XP 2400+ koster i underkant av 1600 kr, og den yter både skjorta og buksa av en P4 2.0. Hvis du i tillegg kjøper et KT400 basert HK til rundt tusenlappen og en brukbar brikke RAM tror jeg du kommer bedre ut av det enn med Pentium 4.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 18:30, skrev Ar`Kritz:

Quote:

Den 2002-12-20 10:19, skrev akzj0n:

Du sier at du har minimalt med penger, men likevel vil du ha en Pentium 4 CPU? Hvis du har litt stramt budsjett bør du heller gå for et Athlon XP system. Da får du mye mer ytelse for pengene. En XP 2400+ koster i underkant av 1600 kr, og den yter både skjorta og buksa av en P4 2.0. Hvis du i tillegg kjøper et KT400 basert HK til rundt tusenlappen og en brukbar brikke RAM tror jeg du kommer bedre ut av det enn med Pentium 4.

Den tanken hadde jeg og, før jeg fant ut at jeg virkelig vil prøve en intel for en gangs skyld :smile:

Via har jeg hatt endel problemer med, så hvis det skulle vært en amd løsning, ville jeg nok gått for nforce2. Men jeg tror jeg går for en "ekte" p4 2.4, pris forskjellen er ikke mer enn 400 kr fra en 1.8400, noe som jeg kan leve med. Takker for alle svar, mine kunnskaper angënde p4 og hovedkortene er minimale, derfor hjalp dette godt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...