Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å få for lite søvn ?

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så på en dukumentar om spillverdenen, og sånn mange i Sør Korea sitter dager på internett spill cafèr Det var en som var 19 år og døde etter og satt oppe i 84 timer. Han fikk rett og slett blodprop.

8434092[/snapback]

Men det i hovedsak på grunn av at han satt stille hele den tiden.

Tilfellene der folk har dødd av utmattelse/mangel på søvn så er det nesten alltid et narkotisk stoff involvert. Det er bare ved hjelp av oppkvikkende stoffer man kan holde seg våken i lengre tid. Såfremt man ikke lider av søvnforstyrrelser.

Som mange andre så sover jeg altfor lite (1.00/1.30 - 5.30). Noe som jeg merker veldig godt. Det er dager jeg rett og slett ikke klarer å fungere. Hukommelsen min er heller ikke så god. Men jeg har rotet meg inni en ond sirkel. Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg så trøtt at jeg må sove, og da blir det som regel noe timer. Og da er jeg såpass oppfrisket at jeg legger meg sent. Så planen min er å klare å holde meg våken lenge nok til at jeg klarer å legge meg til en fornuftig tid :p

Lenke til kommentar
Så planen min er å klare å holde meg våken lenge nok til at jeg klarer å legge meg til en fornuftig tid :p

8449945[/snapback]

Den planen har jeg prøvd på før, men det sklir ut igjen etter et par dager.. :blush:

Har selv problemer med at jeg får for lite søvn.

Lenke til kommentar
Det er for få timer i døgnet sier nå jeg..

8501706[/snapback]

Hehe.... godt sakt :thumbup:

Men dessvere får du ikke fler enn 24...

Jeg slet selv med lite søvn, men jeg tok meg sammen og sover nå 8 timer, nå våkner jeg faktisk litt før den iriterende vekkerklokka, og har god tid om morgenen. Viss jeg mistet en serie på kveldstid kan jeg vinne å se den før jeg drar på jobb :thumbup:

Ellers er jeg mer våken, får mer energi og håpper og spretter til jobb :thumbup:

Det er også bevist at lite søvn kan føre til ubalanse i både hormoner og vekt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en periode på 2 år hvor jeg sov kanskje 3-4 timer pr natt, hvis jeg sov i det hele tatt da..

Men har kroppen store skader av dette ?

Ja, se på meg =P Neida, jeg merker ingen fysiske eller psykiske skavanker! Men oppsøk lege om det blir verre og holder på slik lenge, så får du kanskje noen innsovningstabletter!

Ettersom jeg har fått høre at for lite søvn faktisk kan føre til hjertestopp  :dontgetit:

Jeg har medfødt hjertefeil, noe som øker sjansene for hjertesvikt. Jeg hadde ingen komplikasjoner i perioden med lite søvn!

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar

Det kan også være personavhengig hvor mye søvn den enkelte trenger. Sover selv omtrent 5t hver natt og noe mer i helgene. Er ordentlig "nattmenneske" som synes det er helt fantastisk å sitte oppe utover kvelden og natten. Vet egentlig ikke hvorfor, men har hatt det på samme måten i mange år. Dersom jeg prøver å legge meg tidligere fører det bare til at jeg sover dårlig. Har ellers ingen problemer med trøtthet på jobb (jobber ca 11t hver dag) og synes egentlig at jeg får mye ut av hvert døgn. Eneste problemet er når klokka ringer om morgenen - da er jeg trøtt da. Men det varer bare til jeg har vært i dusjen, deretter er jeg klar for ny dag. Er alltid morsomt å reise på kurs og seminarer - da er jeg sist i seng og først oppe igjen om morgenen. Føler på denne måten at jeg får med meg det meste uten å gå glipp av noe. Blir heller ikke spesielt trøtt utover dagen, selvsagt med enkelte unntak.

Har tatt opp "problemet" med to ulike leger (har jo vært litt usikker på om dette egentlig er bra for kroppen), men de sier at dette ikke er farlig så lenge jeg fungerer bra eller ikke er spesielt trøtt om dagen. Er visst også forskning som vider dette iflg den ene legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...