Gå til innhold

Hva trenger jeg i tillegg t Nikon D80 sin kitpakke?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt aller første speilrefleks kamera, og valget har nå falt på Nikon D80.

Så da lurer jeg på hva det anbefales å kjøpe i tillegg for en nybegynner som meg?

Mitt forrige kamera var Canon photoshot S3 is, og jeg elsket zoom'n på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon 18-200

Bør være nok zoom ;-)

Etter det får du finne ut hva du foretrekker av vidvinkel/zoom.

Selv tusler jeg rundt med sigma's 30mm 1.4f på kameraet stort sett hele tiden.

Vurderer å kjøpe meg sigma 50-150 eller 70-200 zoomer når skatte pengene kommer.

Søk litt på nettet for utførlig beskrivelse.

Lenke til kommentar

Kjøp D80 med 18-70 kit, og siden Nikon har kampanje på gratis SB-400 blits (eller en tusenlapp for SB-600) tar du SB-600 i tillegg (den er verdt det). Når du har brukt dette en stund, finner du enkelt ut hva du synes mangler og utvider objektivparken etter hvert i stedet for å kjøpe "alt" til å begynne med.

Jeg trodde ikke jeg skulle få så mye moro med en blitz inntil jeg kjøpte min SB-600. En ekstern blitz åpner en helt ny verden!

Flere eksterne blitser styrt trådløst åpner en enda større verden. ;)

Lenke til kommentar
Jeg trodde ikke jeg skulle få så mye moro med en blitz inntil jeg kjøpte min SB-600. En ekstern blitz åpner en helt ny verden!

8410514[/snapback]

¨

Tror jeg så gjerne på :D Men i lommeboken finner jeg kun motstand... :hrm:

Lenke til kommentar
Tror jeg så gjerne på :D Men i lommeboken finner jeg kun motstand...  :hrm:

8414882[/snapback]

Jeg kan nevne noen objektiver i budsjettklassen:

Tamron AF 55-200mm - 1000 kr

Sigma 55-200mm - 1300 kr

Nikkor 70-300mm - 1800 NOK

Nikkor AF-S DX 55-200mm - 2000 kr

Sigma 70-300mm Marco II - 2300 kr

Tamron 70-300 <-- les mer om denne.

Dessverre vet jeg lite om disse objektivene. Tamrons 55-200 er minst like solid og kjapp som D50-kitzoomen (18-55m). Sigma 70-300mm (det finnes mange varianter) vet jeg bruker voldsomt lang tid på å fokusere.

På PBase.com kan du alltids se bilder tatt av de forskjellige objektivene. Er er f.eks. noe bilder tatt av Nikon 55-200: http://www.pbase.com/cameras/nikon/55-200_4-56g_ed_afs_dx

Du får bare lete deg fram blant produsentene og kikke:

http://www.pbase.com/cameras

Du kan jo alltids gå ned i en butikk å prøve disse på kameraet, kjenne på vekten, sjekke byggekvaliteten osv. Det er ofte det lureste.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Kjøp D80 med 18-70 kit, og siden Nikon har kampanje på gratis SB-400 blits (eller en tusenlapp for SB-600) tar du SB-600 i tillegg (den er verdt det). Når du har brukt dette en stund, finner du enkelt ut hva du synes mangler og utvider objektivparken etter hvert i stedet for å kjøpe "alt" til å begynne med.

8410514[/snapback]

Hva med 18-135 da?

Og mens vi er inne på det, hva er der av økonomiklasse macro og vidvinkel til nikon?

Lenke til kommentar

Nikon har ingen macro eller vidvinkel i økonomiklassen ;) De ligger på rundt 9-10000. Du har derimot en Tokina 12-24mm og en Sigma 10-20mm som får veldig mye skryt til rundt 4-5000 isteden. Tamron har en bra 90mm macro, og Sigma har bra 105mm og 150mm macro.

Nikon 18-135mm er et litt dårligere objektiv enn 18-70mm, men har mere tele da. Ville heller anbefalt en 70-300mm eller noe slikt istedenfor 18-135mm. Hvis du vil ha alt-i-ett, så er 18-200vr ganske bra, men dyr.

Lenke til kommentar
Nikon har ingen macro eller vidvinkel i økonomiklassen ;) De ligger på rundt 9-10000. Du har derimot en Tokina 12-24mm og en Sigma 10-20mm som får veldig mye skryt til rundt 4-5000 isteden. Tamron har en bra 90mm macro, og Sigma har bra 105mm og 150mm macro.

Nikon 18-135mm er et litt dårligere objektiv enn 18-70mm, men har mere tele da. Ville heller anbefalt en 70-300mm eller noe slikt istedenfor 18-135mm. Hvis du vil ha alt-i-ett, så er 18-200vr ganske bra, men dyr.

8417234[/snapback]

Så det er lurerere å ta 18-70, og så kjøp tele hvis det er nødvendig. Trenger egentlig ikke tele, dvs har ikke brukt den så mye. Men hadde jo vært greit å ha "litt"....Mente macro og vidvinkel med nikon fatning da :)

Lenke til kommentar

De har da sin Nikkor 60mm f/2.8 Micro, selvfølgelig kan det diskuteres om den ligger i økonomiklassen (de fleste andre tilsvarende er rimeligere), men den koster da uansett under 5000 kr. I tillegg er Nikkor 105mm f/2.8 VR priset til ca 7600 kr, og har tross alt VR i tillegg til de andre.

For rimelig vidvinkel må du over på tredjepart, noe som ikke er et dårlig alternativ. De nevnte vidvinkelene er bra...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...