MyBigMouth Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vil bare lufte denne saken, bare for å sjekke at jeg har mitt på det rene... Kjøpte i fjor sommer en vare. Nærmere bestemt et speilrefleks kamera. Dette kameraet sa selger at det ikke var mulig å få støv på sensoren på. Dette utsagnet ble vitalt for kjøpet av kamera, og jeg valgte da dette kameraet, siden jeg ville spare opp igjen kvaliteten på å slippe rens. Jeg har i senere tid kjøpt blitz, en ekstra linse fra ebay, og 2 minnekort. Kameraet er også forsikret gjennom butikken ved uhell. Av disse kan jeg peke til kvitteringer på kameraet, forsikringene og kvitteringene. Har også kvittering fra selger på ebay. Det er nå i senere tid da jeg har byttet linse at jeg har fått støv på sensoren. "Dette skulle jo ikke være mulig"... Har min onkel med som vitne på utsagnet til selger. Hvilke rettigheter har jeg? Hva har jeg krav på? Jeg forstår godt at butikk ikke kan ta imot linsen jeg kjøpte på ebay, og muligens også minnekortene. Men de er jo fortsatt kjøpt på grunnlag av utsagn fra selger. Jon Lenke til kommentar
Radial Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vil bare lufte denne saken, bare for å sjekke at jeg har mitt på det rene... Kjøpte i fjor sommer en vare. Nærmere bestemt et speilrefleks kamera. Dette kameraet sa selger at det ikke var mulig å få støv på sensoren på. Dette utsagnet ble vitalt for kjøpet av kamera, og jeg valgte da dette kameraet, siden jeg ville spare opp igjen kvaliteten på å slippe rens. Jeg har i senere tid kjøpt blitz, en ekstra linse fra ebay, og 2 minnekort. Kameraet er også forsikret gjennom butikken ved uhell. Av disse kan jeg peke til kvitteringer på kameraet, forsikringene og kvitteringene. Har også kvittering fra selger på ebay. Det er nå i senere tid da jeg har byttet linse at jeg har fått støv på sensoren. "Dette skulle jo ikke være mulig"... Har min onkel med som vitne på utsagnet til selger. Hvilke rettigheter har jeg? Hva har jeg krav på? Jeg forstår godt at butikk ikke kan ta imot linsen jeg kjøpte på ebay, og muligens også minnekortene. Men de er jo fortsatt kjøpt på grunnlag av utsagn fra selger. Jon 8409506[/snapback] Du må først og fremst reklamere så raskt som mulig overfor selger. Hvis du venter for lenge risikerer du å tape enhver rett til å gjøre eventuell mangel gjeldende, selv om det for så vidt er 5 års reklamasjonsfrist. Hvis du reklamerer i tide, og det er en kjøpsrettslig mangel ved produktet, så kan du i utgangspunktet velge mellom retting eller omlevering (ny tilsvarende vare). Retten til å velge er imidlertid ikke uten forbehold. Dersom du velger omlevering og dette f.eks. volder selger urimelige kostnader, så kan selger velge å rette mangelen i stedet for å gi deg et nytt kamera. Dersom retting eller omlevering ikke kan gjennomføres, så kan du vanligvis kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Det er jo ikke mulig å reparere varen. Feilen er jo der fortsatt. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg har ikke peiling på speilrefekskamera, men kan man ikke rette feilen ved å bytte sensoren? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Jeg har ikke peiling på speilrefekskamera, men kan man ikke rette feilen ved å bytte sensoren? 8411838[/snapback] Det er gått ut tester på nettet som viser at denne teknologien ikke fungerer. Generelt på alle kameraene da ... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 På den ene siden har jo kameraet en mangel, i og med at det ikke samsvarer med det selger har gitt av opplysninger. På den andre siden, dersom det er veldig enkelt å fjerne dette støvet, så er jeg usikker på om man rent faktisk kan vinne frem med et hevingskrav. Har ikke spesielt greie på speilreflekskameraer, så jeg vet ikke hvordan støvfjerning o.l. fungerer i praksis, men så vidt jeg har forstått så kan man ofte "åpne" det og blåse vekk støvet med et egnet redskap. Sjekk bruksanvisningen. Har du prøvd dette? For det er vel ikke slik at støv på bildesensoren ikke lar seg fjerne? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 På den ene siden har jo kameraet en mangel, i og med at det ikke samsvarer med det selger har gitt av opplysninger. På den andre siden, dersom det er veldig enkelt å fjerne dette støvet, så er jeg usikker på om man rent faktisk kan vinne frem med et hevingskrav. Har ikke spesielt greie på speilreflekskameraer, så jeg vet ikke hvordan støvfjerning o.l. fungerer i praksis, men så vidt jeg har forstått så kan man ofte "åpne" det og blåse vekk støvet med et egnet redskap. Sjekk bruksanvisningen. Har du prøvd dette? For det er vel ikke slik at støv på bildesensoren ikke lar seg fjerne? 8414799[/snapback] Enten kan jeg sende kameraet bort i to uker. Har da etter å ha pratet med JPstoney fått tilbud om lånekamera. Dette var JP her i byen litt usikre på. Kan også gå i en annen butikk som gjør det på dagen, men til 700 kroner. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Støv på sensoren er da ikke noe pes. Det kan du fikse selv. Blir svært forundret om du får reklamert pga dette. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Støv på sensoren er da ikke noe pes. Det kan du fikse selv. Blir svært forundret om du får reklamert pga dette. 8414858[/snapback] La meg få spesifisere. JEG ble lovet et kamera der støv ikke var mulig. Ergo, så hadde jeg ikke lyst å bruke 700 kroner på å fikse dette. Problemet er nå så ille at det må en våtrens til. Endret 18. april 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Radial Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Støv på sensoren er da ikke noe pes. Det kan du fikse selv. Blir svært forundret om du får reklamert pga dette. 8414858[/snapback] La meg få spesifisere. JEG ble lovet et kamera der støv ikke var mulig. Ergo, så hadde jeg ikke lyst å bruke 700 kroner på å fikse dette. Problemet er nå så ille at det må en våtrens til. 8415720[/snapback] Hvor lenge har du visst om feilen/mangelen? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Støv på sensoren er da ikke noe pes. Det kan du fikse selv. Blir svært forundret om du får reklamert pga dette. 8414858[/snapback] La meg få spesifisere. JEG ble lovet et kamera der støv ikke var mulig. Ergo, så hadde jeg ikke lyst å bruke 700 kroner på å fikse dette. Problemet er nå så ille at det må en våtrens til. 8415720[/snapback] Hvor lenge har du visst om feilen/mangelen? 8417113[/snapback] Fant feilen i påsken. Har faktisk sjekket den regelen, og den sier innen 2 mnd, men den er veldig relativ, så den er egenntlig innen de 5 årene loven nevner. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Har faktisk sjekket den regelen, og den sier innen 2 mnd, men den er veldig relativ, så den er egenntlig innen de 5 årene loven nevner. 8418173[/snapback] Dersom du ønsker å reklamere, så bør du definitivt fremsette en reklamasjon før det er gått de 2 månedene (som loven setter opp) siden du "oppdaget" mangelen. Du kan miste retten ved passivitet. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Har faktisk sjekket den regelen, og den sier innen 2 mnd, men den er veldig relativ, så den er egenntlig innen de 5 årene loven nevner. 8418173[/snapback] Dersom du ønsker å reklamere, så bør du definitivt fremsette en reklamasjon før det er gått de 2 månedene (som loven setter opp) siden du "oppdaget" mangelen. Du kan miste retten ved passivitet. 8419289[/snapback] Jeg har snakket med JPStoney fra dette forumet, og han ville gjerne gjerne gjøre en avtale der det var snakk om nåværende pris, som jeg da kunne bruke til å kjøpe nytt kamera. Jeg mener at jeg har rett på kjøpsprisen, og godtok ikke dette tilbudet. Du kan mildt si at forhandlingene med forhandler er over, og at jeg må gå til forbrukerrådet. Noen som vet om de har lang behandlingstid? Framsatte krav 1 uke etter jeg oppdaget feilen, så jeg er sikker på den siden... Endret 19. april 2007 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Forbrukerkjøpsloven sier at feilen må være VESENTLIG for at man skal kunne heve kjøpet, er den ikke vesentlig kan man kun krevet et prisavslag. Det at DU tolker det slik at man kan melde feil når som helst etter man oppdaget dette så lenge det er innenfor den absolutte reklamasjonsfrist betyr ikke at det er riktig. Med mindre du har blitt forhindret av uforutsette ting, eller selger er snill med deg, så kan du godt bli nektet dersom du kommer senere enn 2 måneder fra du oppdaget mangelen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Forbrukerkjøpsloven sier at feilen må være VESENTLIG for at man skal kunne heve kjøpet, er den ikke vesentlig kan man kun krevet et prisavslag. 8423275[/snapback] Jaså, og hvor i loven står det hen? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) EDIT: For å klargjøre litt, disse to paragrafene omhandler hva som skjer dersom forhandler ikke kan fikse en evt mangel, slik som det hevdes i dette tilfellet. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Endret 19. april 2007 av Alastor Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg ser fortsatt ikke hvor det står... Edit: Sånn just in case, "ikke uvesentlig" er slett ikke det samme som "vesentlig". Endret 19. april 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Man kan kun heve avtalen dersom mangelen ikke er uvesentlig, står det der. Ikke uvesentlig = det samme som vesentlig, altså kan man kun heve avtalen dersom mangelen er vesentlig. EDIT: Da er vi uenige på definisjonen. Enkelt og greit . Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Først må jeg si at definisjonen av loven er klar. Ikke uvesentlig = vesentlig... Ikke mulig å få støv inn? Det er vel kanskje ikke det, men hvis du oppbevarer den i svært spesielle områder (byggeplass f.eks) eller bytter objektiver så åpner du jo en "skjør" del på kameraet og lar støvet legge seg... regner med det er der du mener? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Det er jo vesentlig når selgers utsagn påvirket salget, når andre kameraer var bedre enn mitt nåværende, og de andre ble nedvurdert pga den evnen kameraet skulle ha. Jeg skal vell egentlig bare behøve §§ 15,16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå