Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette statisk IP på d-link router?


Anbefalte innlegg

Hei.

Her hjemme har vi tre pcer og stadig vekk kolliderer ip adressene og det blir et fæla leven i stua (Foreldre og søsken) Jeg vet akkurat hva jeg skal gjøre for å fikse en ny ip, men så skjer jo dette igjen en annen gang og det blir like mye leven. Så lurte på hvordan jeg setter statisk ip på de tre forskjellige maskinene.

 

Takker på forhånd.

Hilsen husets eneste delvis data kyndige :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at dere skal få ip-kollisjon må du ha satt statisk ip på en eller to av maskinene eller at dere starter alle tre maskinene samtidig (teoretisk mulighet)...

Derfor tror jeg dere heller sliter med dårlig signal på det trådløse slik at dere ikke får tilgang til DHCP serveren.

Uansett her setter dere statisk ip: Kontroll panel, nettverks og internett tilkoblinger, mine nettverkssteder, vis nettverkstilkoblinger, høyre klikk og egenskaper (over nettverkskortet) og scroll ned til internett protokoll tcp/ip og egenskaper.

 

Edit: For å finne ip-adresse område du trenger å være i;

Når du er tilkoblet nettverket uten problem: Trykk kjør fra start knappen, skriv "cmd". Skriv "ipconfig/all". Dos vinduet lister opp ip-innstillingene til dataen og se da etter DHCP-Server og gateway. Hos deg er det sikkert likt på begge to.

Sett at Gateway er; 192.168.1.1 så skriver du det inn i internettprotokollen vist over, og setter en statisk ip feks 192.168.1.20. Hvis du ikke setter statisk ip på alle maskinen må du sjekke ip-rangen til DHCP serveren din, ellers kan du få ny ip-kollisjon. Ip-rangen sjekker du i routerens meny, og den er ofte fra x.x.x.50 og utover til 100. Du kan derfor gamble og sette statisk ip utenfor området.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Har et lite sprøsmål jeg også om static ipadress

Jeg har akkurat forwarda porter i 3com routermodemet mitt.

Gjorde det slik som det stod på portforward sidene.

Men når jeg da har skrevet inn portene i firmwaren på routern og alt er ferdig, skal jeg ikke sette tilbake instillingene i internet-protokollen til å motta ip og dns automatisk slik det stod fra før ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...