Gå til innhold

Råd om kjøp av nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Kjøpte i oktober i høst et XFX GeForce 7950GT 550M 512MB PCI-E

Har alltid hatt litt problemer med dette, men anntok det kom av en litt 'føkka' instalasjon av Windows XP så gjorde ikke noe med det før angrefristen var ute såklart..

Etter et halvt år har jeg nå fått nytt hovedkort fra MPX.no (fra ASUS P5N32-SLI SE DELUXE til EVGA nForce 680i SLI), og tenker nå på å bare kjøpe meg et nytt skjermkort istedenfor å måtte betale netshop.no for å teste det, etter det jeg forstå fra de.

Må betale frakt, til og fra, og evt et gebyr på at de tester det, og om de ikke finner noe feil måtte jeg betale enda mer eller noe slikt. Ikke helt sikker men men.

Problemene jeg har hatt lyder som følger:

I visse spill, som Test Drive Unlimited, ToCA Race Driver 3, Half-Life 2 osv, at ting rett og slett hakker, henger seg, musikken kan gå videre av og til men ingen reaksjon fra selve spillet. Biler og røyk kan bli til firkanter og få rare farger osv. Slike ting.

Skjermkortet blir ikke særlig varmt, er passivt og ligger på ca 45c idle og vell 60c ved load. Strøm får det også, i og med det ga beskjed om dette da jeg startet PCen uten å ha satt i 12V til kortet.

Så i stedenfor å betale netshop for å teste det å mest sannsynlig ikke finne noe feil, så kjøper jeg heller et nytt. Skal teste et annet kort nå (ATI X800PRO) og skal få noen andre til å teste mitt). Burde vell sendt inn det kortet jeg har men det koster jo meg nesten halve prisen av et nytt kort..

Kunne tenke meg et kort med DX10 fra nVidia, med 320MB minne, minst. Eller bør jeg kansje vente til R600 eller GF8900 blir lansert med tanke på prisfall..?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er ingen klare over når R600 har "hard launch" (altså reel dato hvor de blir tilgjengelige i butikkene). Selv venter jeg på den dagen (da jeg har et fullstendig fungerende X1900XT som ikke trenger å bli byttet ut med en gang) hvor DX10 finnes i spill og hvor det er litt konkurranse på markedet. Men dette er flere måneder fram i tid, og som dataindustrien fungerer, er det ikke vits å vente på noe såpass langt fram i tid hvis du trenger en oppgradering nå. Hvis du har et kort for å vente ut tida (f.eks det X800 du nevnte), skal du kunne vente til i alle fall R600 er ute, men ellers, fyr løs for et GTS 640 nå og du vil nok ikke angre.

Lenke til kommentar

fant dog ut at det ikke er skjermkortet som er problemet siden jeg fikk samme problemet med X800PRO kortet jeg fikk lånt. Tok også ut unødvendige enheter som DVD-ROM, minnemodul og hardisker for å sjekke at kortet får nok strøm. Skal kjøres memtest senere i dag for å se om det fungerer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...