Gå til innhold

Femdobbler bompengeavgiften, hvor skal det stoppe?


Anbefalte innlegg

Link til sak: http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article464988.ece

 

Ja, dette er resultatet av at staten ikke finansierer norske veier godt nok.

 

Jeg er en av de heldige som må ut med nesten 4000-7000 kr i året for og kjøre unge i barnehage, samboer på skole og meg selv på jobb. :(

 

Hvor mye skal vi finne oss i? Det er ingen hemmlighet at bilavgifter som staten tar inn bli spart på. Eksempelvis ble det budsjert 0.9km med midtrabatt. Midtrabatt som kan redde titalls liv vært år.

 

Finnes det virkelig ingen her i Norge som kan tenke i ny bane en å øke avgiftene? Er dette blitt for lett løsning til late politikere?

 

 

For de som vil finnes det er underskriftkampanje som kan signeres her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Generelt er bompenger den avgiften jeg liker best. Bompenger gjør at det er dem som bruker veien som betaler for den, slik at alle andre slipper. Helt fint for meg.

8407486[/snapback]

 

 

Men det er vel strengt tatt det vi har veiavgifta til?

 

Kjører du bil selv forresten?

Lenke til kommentar
Generelt er bompenger den avgiften jeg liker best. Bompenger gjør at det er dem som bruker veien som betaler for den, slik at alle andre slipper. Helt fint for meg.

8407486[/snapback]

 

 

Men det er vel strengt tatt det vi har veiavgifta til?

 

Kjører du bil selv forresten?

Veiavgift blir vel betalt av alle bileiere uavhengig av hvor de kjører eller hvor mye. Da er det ikke dem som bruker veien som betaler for den.

 

Nope, jeg kjører ikke bil selv.

Lenke til kommentar
Generelt er bompenger den avgiften jeg liker best. Bompenger gjør at det er dem som bruker veien som betaler for den, slik at alle andre slipper. Helt fint for meg.

8407486[/snapback]

Ja, det er nå sant. Men da bør vi fjerne engangsavgiften og de andre avgiftene.

Lenke til kommentar

Bilkjørere betaler vell stortsett mye mer enn det de koster samfunnet. Mener å ha lest at 50% av innkjøpsprisen er avgifter og tenkt på bensinprisen og hvor mye den er avgiftsbelagt. Alle småavgiftene som hoper seg opp burde vell være nok til å legge asfalt over det ganske land?

Lenke til kommentar
Bilkjørere betaler vell stortsett mye mer enn det de koster samfunnet. Mener å ha lest at 50% av innkjøpsprisen er avgifter og tenkt på bensinprisen og hvor mye den er avgiftsbelagt. Alle småavgiftene som hoper seg opp burde vell være nok til å legge asfalt over det ganske land?

8407650[/snapback]

Med "feil" motor kan avgiften godt bli halvparten av prisen, ja.

Det er vanskelig å måle hva bilismen "koster" samfunnet forsåvidt, men vi betaler ihvertfall mye mer i avgift enn det som brukes på faktiske veiformål.

Lenke til kommentar
Finnes det virkelig ingen her i Norge som kan tenke i ny bane en å øke avgiftene? Er dette blitt for lett løsning til late politikere?

8407185[/snapback]

Joda, partiet heter Fremskrittspartiet. Husk det ved neste valg. ;)

8407223[/snapback]

Det blir i såfall en bortkastet stemme.

 

Har Frp i det hele tatt regnet ut hvor mange milliarder kroner det er snakk om? :whistle:

Lenke til kommentar
Finnes det virkelig ingen her i Norge som kan tenke i ny bane en å øke avgiftene? Er dette blitt for lett løsning til late politikere?

8407185[/snapback]

Joda, partiet heter Fremskrittspartiet. Husk det ved neste valg. ;)

8407223[/snapback]

Det blir i såfall en bortkastet stemme.

Har Frp i det hele tatt regnet ut hvor mange milliarder kroner det er snakk om? :whistle:

8408295[/snapback]

Ja, de har nok det smarten. Dessuten, skal vi la være å gjøre det riktige bare fordi o store Stat har gjort seg avhengig av disse pengene? Skal bilistene stå for mer og mer av Statens sløseri til all verdens "gode formål"? Nei, sier jeg.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ja, de har nok det smarten. Dessuten, skal vi la være å gjøre det riktige bare fordi o store Stat har gjort seg avhengig av disse pengene? Skal bilistene stå for mer og mer av Statens sløseri til all verdens "gode formål"? Nei, sier jeg.

8409281[/snapback]

Kanskje heller fokusere på Frp's sløseri? F.eks. når de fremmet et forslag i stortinget om lavere skatt for oljeselskapene :dontgetit:

 

Dersom søskenparet Siv Jensen og Tom Rysst-Jensen hadde fått det som de ville, hadde den norske stat tapt opp mot 1000 milliarder

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/28/496297.html

 

Hadde de fått gjennom dette, ville vi indirekte vært nødt til å betale enda høyere pris på bomstasjon for å kompensere for sløseriet.

Lenke til kommentar
Kanskje heller fokusere på Frp's sløseri? F.eks. når de fremmet et forslag i stortinget om lavere skatt for oljeselskapene  :dontgetit:

 

Dersom søskenparet Siv Jensen og Tom Rysst-Jensen hadde fått det som de ville, hadde den norske stat tapt opp mot 1000 milliarder

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/28/496297.html

 

Hadde de fått gjennom dette, ville vi indirekte vært nødt til å betale enda høyere pris på bomstasjon for å kompensere for sløseriet.

8409615[/snapback]

Dette latterlige eksempelet har vi diskutert opp og ned i en annen tråd, så det står jeg over for denne gang..

Lenke til kommentar

Skal_vi_vente_ytterligere_30_til_50__r.pdf

Over er en fin artikkel med en rekke fakta rundt Norsk veisatsing i dag og historisk sett. Og et mønster som virker å være tydelig er at satsingen er mindre enn potensialet. Politisk vilje er altså det som virker å være mot en større satsing på utbedring av dagens veinett.

 

Får se om det blir en politisk konsensus etter hvert at norges veier må utbedres for å bli sikre og effektive nok til å møte standarden som settes ellers i europa.

Lenke til kommentar

Bomringer har ett formål: flytte på penger internt i samfunnet.

 

Å bygge fysiske byggverk, ha masse administrasjon og vedlikehold, bare for å fordele penger... Det er usigelig dumt i utgangspunktet.

 

I tillegg er det ikke noe rettferdighet over det. Det er for eksempel ikke knyttet opp mot hvor mye man bruker veiene. Det er knyttet opp mot hvor man passerer enkelte punkt. Er man så heldig at man jobber på samme side av en bom som man bor, så er man kjempeheldig. Er man uhelig må man gjennom to bommer daglig. Uten at man nødvendigvis kjører spesielt mye lenger.

 

Så er det det vanlige usosiale aspektet, ved at avgifter på ikke-luksus-varer skaper større sosiale forskjeller mellom fattige og rike. De som har mye penger blir lite affisert. De som har lite merker det tydelig på lommeboka, og må finne alternativer. Eller de må spare på andre områder, dersom det ikke eksisterer gode alternativer. (Og la oss innse det, kollektivtilbudet er ikke like godt over alt. Busser er varme og stinker møkk og diesel. T-baner og tog er grisete og man er stappa som sild i tønne i rush'en. Og noen må gjøre opptil flere bytter underveis, noe som er tidkrevende og lite fleksibelt.)

 

En økning av avgiften vil selvsagt forsterke både den urettferdige delen (hvor man tilfeldigvis bor og jobber i forhold til bomene) og den usosiale delen.

 

At det vil ta mye lengre å bygge ut veier uten avgifter er tøv. Pengene er i samfunnet. Det er bare snakk om en omfordeling. Man får ikke mer penger ut av avgifter på noen måte. Så dette kan ordnes rett og slett ved at staten bevilger mer penger (på bekostning av andre ting) eller at man finner en måte å omfordele penger på som er mindre urettferdig og usosial. Å legge på bensinsavgiften er en åpenbar mulighet. Selv om jeg ville misslike det også (har forøvrig ikke bil selv, snakker prinsipielt her, om noen skulle lure), så er det en langt bedre løsning da den ikke krever egne byggverk og masse ekstra byråkrati.

 

Si nei til den idiotien som bomavgifter på offentlige veier er.

Lenke til kommentar

Clicky

 

I 2005 la bilistene som kjørte i Norge igjen 4,1 milliarder kroner i bompengestasjonene rundt i landet.

 

På Norvegkonferansen i Ålesund la styreleder i Norvegfinans, Sigmund Aasly, fram tall som viste at det kostet godt over 400 millioner kroner å kreve inn disse milliardene.

 

I snitt ble det opplyst at kostnadene er på 10 prosent.

 

Kostnad på 10 prosent av inntektene for å drive inn bompengeavgifter kan vel knapt være tilstrekkelig for å kalle det det eneste formålet med bompenger. Klart det kan effektiviseres på forskjellige vis, FRP og Høyre og kanskje flere går inn for en fond-ordning for at flere bompenger mer effektivt kommer til nytte for utbygging av veier o.l. Jeg har ikke sett en veldig detaljert rundt en slik ordning, men kan kanskje fungere til å gi større flyt av pengene tilbake til veiprosjekter om i landet.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt tilhenger av avgifter på forbruk, men det er rimelig umulig å gi dem en sosial profil.

 

Bomavgifter har to problematiske sider:

1. De rammer usosialt. Som Trygve Hegnar ironisk sa det den gangen Oslo kommune ville sette opp bompengene til 50 kroner (mye penger den gangen) for å få bukt med trafikkproblemene: "Dette er en glimrende ide. For meg er 50 kroner småpenger, det betaler jeg gjerne for å slippe å ha veiene fylt opp av fattige alenemødre som skal kjøre ungene til skole og barnehage." (Etter hukommelsen, ikke ordrett.)

 

2. I praksis er bompenger som oftest en skatt, og ikke en avgift. Som JBlack påpeker så er bompenger en punktavgift, og har ingenting med bruken av veistrekningen på hver side å gjøre. Plasseringen er utelukkende bestemt av muligheten til å tvinge fleste mulig til å passere den.

 

Kåre Willoch illustrerte forskjellen slik i sin tid: "Har du et reelt alternativ er det en avgift, har du det ikke er det en skatt." Det vil om man lager en tunnell og innfører bompenger for å kjøre gjennom den, er det en avgift så lenge du fortsatt kan kjøre rundt fjellet og slippe å betale. Slik var det med Lier-tunnellen i gamle dager om jeg husker rett. Det var en lang omvei å kjøre rundt, men du hadde valget. Men når man her i Hordaland laget bro til Osterøy så la myndighetene ned fergen for å tvinge folk til å kjøre over broen og betale bompenger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Uten å ha detalj-kunnskap på feltet vil jeg tro at bompengene brukes på veiformål, men ikke nødvendigvis i det området de tas inn fra. Det vil si at mye av de pengene som tas inn i Østlandsområdet sannsynligvis sendes ut til å bygge bro til en eller annen knøttliten øy på vestlandet som har et innbyggertall på knapt 200.

Lenke til kommentar

Nei det meste av det som blir tatt inn i bombpenger går til å bygge ut nettopp den aktuelle veien. Untaket er steder der man har bomringer, her går pengene til å bygge/vedlikeholde vei innenfor bomringen

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...