Gå til innhold

Psykisk makt - Eksempler og definisjon


Anbefalte innlegg

PSYKISK MAKT

 

Er det noen lyse hoder her som kan gi meg en definisjon og et par eksempler på psykisk makt?

 

Tenkte umiddelbart på Adolf Hitler og hans makt over sitt folk under andre verdenskrig. Han måtte jo ha hatt en formidabel psykisk makt over tyskerne ettersom han fikk "overbevist" dem om at nazismen var "bra".

 

Jeg tenkte også på at mennesker som har blitt utsatt for et overgrep også ville føle en psykisk "underliggenhet" til den personen som har overgrepet seg. For eksempel voldtekt.

 

Har en kjæreste som sliter litt med leksene så jeg tenkte jeg skulle hjelpe henne. Underveis fant jeg ut at dette faktisk var veldig interessant så derfor vil jeg gjerne finne ut enda litt mer om emnet.

 

Takker for alle seriøse svar.

 

Legger denne i Politikk og Samfunnskategorien ettersom jeg ser på dette som et samfunnsannligende. Valgte å ikke legge denne i skole/leksehjelp fordi leksen strengt tatt er levert samtidig som jeg tror jeg kan få mer variert og god info i denne kategorien

 

Edit: lejf

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; Adolf Hitler og hans parti vant frem mye pga. nedgangstider i Tyskland etter første verdenskrig, og med løfter om kraftig opprustning og generell velstand. Han vekket folks nasjonalfølelse. Det var særdeles mange nazister den gang som i dag nok ikke ville latt seg klassifiseres slik. Jødehatet var ikke et stort poeng i politikken, det var ikke slik at den gjengse tysker gikk rundt og hatet jøder og sigøynere. Jeg hadde antakeligvis vært en nazist dersom jeg hadde levd i Tyskland på 30-tallet, og jeg vil ikke automatisk konkludere med at det var Hitlers psykiske makt over folket som gjorde at han vant frem. Han var en flink taler, karismatisk, ledertype (hvertfall utad), og det er nyttige egenskaper som politiker.

 

Angående psykisk makt;

Det faller mange mennesker lett å dominere folk man anser som "svakere" stilt psykisk. Jeg kan gjerne være den første til å innrømme at jeg behandler mennesker ulikt alt etter hva rang de har sosialt sett. Det regner jeg med at alle gjør. Dersom et vedkommende er naivt, usikkert og lavmælt, vil vedkommende oftere føle seg mer overkjørt, ignorert og mindre respektert enn f.eks en som har blikk som ikke viker, faste meninger og en generell holdning som krever respekt fra de rundt seg. En ledertype, med andre ord. Det er slik samfunnet er bygget opp, noen må nødvendigvis være på bunn for at andre kan være på topp. Da utøves det denne psykiske makten som du ønsker eksempler på.

 

 

Edit: 'Bunn', ikke 'bunnen'.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...