Gå til innhold

Hvor mye kan jeg ta for et slikt bilde?

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan jeg "kreve" for et SLIKT bilde uten å fremstå som den "idioten."

Har skaffet meg en visningsmappe nå, og vil gjerne ha prisene klare om noe spør.

Det er størrelsene:

30x20

40x30

50x30

Dette er selfølgelig med signatur. Hvor mye mer kan jeg ta om de ønsker et bilde uten signatur?

Marius

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rett og slett ingen anelse.

Men om jeg hadde hatt peiling, så ville svaret vært avhengig av en rekke faktorer.

For det første hvordan eller hva du selger, hvor du selger, og hvem du selger til.

Selger du til et magasin, en nettpublikasjon, avis e.l? Og hvilke rettigheter selger du i så fall?

Eller har du tenkt å selge en ferdig utskrift til en privatperson. Hvilken kvalitet vil det i så fall være på det ferdige produktet?

Osv, osv.

For å summere opp. Jeg er redd for at spørsmålet er fullstendig meningsløst, ditt sånn som du har formulert det Marius ;-)

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Hehe, tenke til privatpersoner. Jeg kommer ikke til å søke etter magasiner da jeg begynner å bli lei sørvisen de tilbyr.

Ferdig utskrift. Jeg bestiller utskrift fra JP, som har veldig god kvalitet.

(Mottok bilder fra de for over 750 kr i dag og er kjempefornøyd)

Jeg har verken utstyr eller kunnskaper til å framkalle selv.

Ble det bedre nå?

Lenke til kommentar
Hehe skjønner.

Men om du skulle kjøpt et bilde, hvilken pris ville du da sett for deg, og godtatt?

8408238[/snapback]

Et utgangspunkt kan jo være frilanssatsene som du finner på www.frilans.no

disse er jo i utgangspunktet tiltenkt salg av bilder til magasiner, men du kan jo evt bruke dem som en mal.

Jeg har brukt de til både privatpersoner og magasiner, og de aller fleste betaler uten å tenke seg om en gang. Har til og med fått hørt at jeg burde ta mer.

En jeg jobbet for når jeg gikk på skole i Australia sa at en grei plass og begynne var å gange alle utgiftene du har hatt med bildet med 2. Da inkluderer utgiftene printing, tiden du brukte på å ta bildet og digital behandling.

En kamerat av meg skulle kjøpe et lignenede bilde av en fotograf, og han forlangte 2500 kroner for en A3 + utskrift.

Ikke underpris deg i allefall!

Håper du ble litt klokerer!

-Fredrik

Lenke til kommentar

Takk for svar gutter! Jeg tror jeg kommer til å slite med å kreve over 1000,- til venner og kjente, men til ukjente kommer det sikkert til å bli lettere.

Jeg får se hvordan det blir, må skaffe noen kjøpere nå.

Noen som vet om sider på nettet som man kan bruke til å "reklamere" for bilder, hvor personer som kjøper bilder, vanker?

Lenke til kommentar

Skeptisk til fremkalling for slikt bruk gjennom JP jeg i grunn, om man skal ha ett bilde på veggen er det kjipt om det falmer, det kan jo hende det skal henge der i 2, 10 eller 20 år.

Ser for meg at JP sikter mer til standard familiealbum\scrapbookingbilder og slikt, når det kommer til kvaliteten. Andre som har innspill ang. dette?

Lenke til kommentar

Det med prissetting er ikke lett. Jeg har ikke solgt heller, så dette er bare noen tanker;

Hører noen råder deg til ikke underprise deg. Forsåvidt greit, men hva er en underpris? Gratis er underpris, men er 500 underprisning? Eller 1000?

Bare det å få tak i kjøpere er en stor utfordring (og i alle fall om du vil selge solnedgangsbilder), og som en blodfersk amatør uten noe navn vil det bli lite realistisk for deg å oppnå priser som fra Samfoto (se link lenger oppe), som er et bildebyrå med flere av Norges beste og mest kjente fotografer. Og som du ser av prislista ligger en plakat i 30x50 på 1400,- og 70x100 på 1600,- (eks mva).

Er prisen for høy får du ikke solgt ett eneste bilde. Hva med å starte litt lavt, bygge deg opp et lite navn/rykte - så tenker jeg det får tingene på gli. Hva med 500,-? Og bruk en god lab. Et print til '29.50,-' på JP tror jeg ikke holder salgskvaliteten.

Signatur? Greit, men den skal i alle fall være så diskret at den knapt er synlig (vi snakker en ørliten signatur med penn/tusj nede i høyre hjørne)

Søk på foto.no diskusjonsarkitvet

Lykke til

Lenke til kommentar

Ragamuffin gir gode råd her.

Jeg har solgt noen bilder til venner og kjente, men har lagt meg forholdsvis lavt i pris, typisk kr. 500,-. Selv om vi skulle få et "blinkskudd" en skjelden gang, er vi tross alt amatører.

Er du heldig og kanskje får tatt et bra bilde som har almen interesse for f.eks en avis eller en bedrift, ville jeg nok prøvd å få prisen noe opp.

Ellers er det nok enkelte her på forumet som håper på å tjene litt penger på fotografering. Det er sikkert ikke noen umulighet, men det er nok lurt å "legge lista" litt lavt både prismessig og ellers. Start med å ta bilder blant slekt og venner, da gjør det ikke noe om du "feiler". Gjør du en bra jobb, får det positive ringvirkninger i forhold til nye "kunder"

Stå på!!

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Jeg sniker inn et lite spørsmål: Når man snakker om salg av et bilde, man selger ikke da også rettighetene til bildet med det samme? Det er altså snakk om en kopi av bildet, og ikke bildet med alle rettigheter til videre bruk?

Det er vel ganske stor forsjell på for eksempel naturfoto som et eller annet pyntebilde, og et foto som skal brukes i trykk sammen med tekst (avis, magasin, plakat osv.). Hvis man selger bildet sitt til en avis, antar jeg at de betaler deg for bildet og alle rettigheter til å bruke det videre? Da kan man vel heller ikke selge det igjen til en annen kunde i ettertid? Ved et slikt ettersalg, dersom det er lov, kan man da kun selge kopier, men ikke med rettigheter?

Lenke til kommentar

Du kommer nesten helt garantert ikke til å få solgt bildene dine. Bilder av landskap går for 40kr på europris, ferdig montert i ramme. Kontakt lokalavisa di og spør om du kan få gjøre noe frilansarbeid for de. Det gjorde jeg, og nå jobber jeg mange timer frilans hver måned og får dekket behovet for nytt kamerautstyr :) Bilder av landskap har vært masseprodusert de siste 50 årene, det er kitsch og du får ingenting for det

Lenke til kommentar
Du kommer nesten helt garantert ikke til å få solgt bildene dine. Bilder av landskap går for 40kr på europris, ferdig montert i ramme. Kontakt lokalavisa di og spør om du kan få gjøre noe frilansarbeid for de. Det gjorde jeg, og nå jobber jeg mange timer frilans hver måned og får dekket behovet for nytt kamerautstyr :) Bilder av landskap har vært masseprodusert de siste 50 årene, det er kitsch og du får ingenting for det

Det eneste er i lokalsamfunnet, hvis det er bilder tatt fra steder som betyr noe for noen. Uansett et veldig begrenset marked...
Lenke til kommentar

Det eneste er i lokalsamfunnet, hvis det er bilder tatt fra steder som betyr noe for noen. Uansett et veldig begrenset marked...

8412462[/snapback]

Det er slikt det er mest tenkt. Til venner av familien eller venner til venner av familien osv.

500,- høres ut som en helt grei pris.

Desverre bor en 100 meter fra en naturfotograf som er kjent blant trondheim's aviser, og han har spalteplass i minst 3 aviser, så der er det ikke mye å hente.

Jeg har tenkt på å skaffe meg politiradio å prøve å ta bilder av nyhetssaker, men jeg driver med meget aktiv idrett og har ikke tid til å sitte forran Radioen.

Om varighetskvaliteten til JP er dårlig eller bra kan jeg ikke si noe om, men de 30 bildene jeg mottok fra de i går var iallefall ikke noe å trekke ned på.

Har tatt ut et 30x40 bilde til mine besteforeldre som ennå gnåler om at jeg må sende regningen på arbeidet, "fremkalling" og ramme. Selv klarer jeg ikke å få meg til å ta betaling for det, så diskusjonen mellom oss fortsetter. Jeg prøvde å tyne ut noen kroner fra mor i huset for 40x50 bildet, men de har allerede sponset deler av sykklen min så det var ikke mye medhold der.

Får invistere i et nytt kamera nå så jeg kan tilby 70x50 :dribble:

Der holder D50 rett og slett ikke mål...

Lenke til kommentar

For å svare kort og kontant: dersom du har foto som hobby, er du en amatør, og det vil kundene også behandle deg som. Vil tro du kan satse på 50% av hva profesjonelle tar.

Vil du ha fullpris vil folk at du skal satse 100% eller ikke i det hele tatt. Når man skal leve av bildene sine forstår folk bedre hvorfor man tar 10000 for et bilde man har brukt en uke på å konstruere. Gjorde man det i amatørånd vil folk fnyse og si dagens ungdom ikke har nok å gjøre.

Men lykke til! Jeg kjenner så alt for godt din problemstilling. Jeg har drevet eget videofirma nå et år ved siden av studiene, og når jeg sier jeg ikke har mulighet til å gjøre oppdrag på 1 dag for under 5000 så blir folk sure fordi de tror det er bare troppe opp og svi en dvd, uten tanke på at jeg har bilforsikring, utstyrsforsikring, regnskapsfører, bensin, studielån, firmalån, personlig lån, rådyrt redigeringsutstyr osv osv osv og faktisk gjør jobben gratis! Har ikke tatt ut lønn siden i fjor sommer faktisk.

Så ja: sats på 50% av hva profesjonelle tar. Eller "Halv tariff" kan man si. Ikke la folk bruke deg gratis, da vil de forvente det neste gang også.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg fikk lyst til å komme med noen generelle betrakninger rundt det å selge bilder. Jeg har tidligere vært selvstendig næringsdrivende, jeg drev ikke med foto, men de erfaringene jeg gjorde meg har nok en viss overføringsverdi.

Filosofien min var å tilby meg selv billig, for dermed å få et navn, sånn at jeg senere kunne ta meg skikkelig betalt. Jeg satsa en del på venner og bekjente. I håp om å få gode referanser. Det funka ikke. Jeg erfarte det at ved å selge seg billig, så gjør man seg billig.

Så mitt råd er. Ta deg skikkelig betalt. Ikke overpris deg, men signaliser gjennom prisen at varen du tilbyr har en verdi. Selger du billig til venner og kjente, så havner du på en del vegger. De vil nok også skryte av deg. Men til hvem skryter de? Jo til andre venner og kjente. Så du oppnår ikke få deg et navn på den måten.

Marius. Du sier noe om at du ikke kan ta deg godt betalt nå, siden du vil prøve og feile. Sorry, men dette er tøvete. Hvis du ikker stoler på det du vil selge, hvorfor selge det da?

Å selge halvgode varer til halvgod pris, er og blir å devaluere seg selv. Da opparbeider du deg ikke et navn. Da etablerer du deg som han som prøver og feiler. Jeg kan og garantere deg at du ikke får solgt en ting, hvis du har dette som utgangspunkt.

Nei. Vent til du føler at du virkelig har noe å tilby. Da tar du deg betalt. Ikke før.

Lykke tl Marius!

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...