Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Regler ang lånepc?

Bakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Du har normalt krav på låneprodukt etter en uke, dog ikke hvis det påfører selgeren urimelige kostnader. Å utstyre deg med en låne-PC vil i praksis tilsvare en "urimelig kostnad" (Fkjl. §30).

Hvis reperasjonen tar for lang tid, kan du etter hvert kreve å få heve kjøpet. Dog er 2 uker etter mitt syn ikke hevingsgrunn. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at lånepc nødvendigvis er en "urimelig kostnad". De bør faktisk ha en lånepc tilgjengelig. Det trenger ikke være en identisk med det han har kjøpt.

To uker er nok litt lite før du kan kreve heving, men når det begynner å nærme seg fire uker så kanskje..

Lenke til kommentar

Butikken der jeg kjøpte pc'en har ikke lånepc tilgjengelig akkuratt nå, men har ført meg opp på venteliste (Lurer på hvorfor jeg ikke kom på venteliste da jeg leverte inn pc'en, siden jeg allerede da spurte etter låne pc :hmm: ). Hvor lenge til jeg har krav på lånepc/hevekjøpet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvis butikken har en låne-PC-"park", så har du etter mitt skjønn ikke krav på noen PC før det er din tur på ventelista. Jeg holder fast på mitt syn om at å ta en ekstra ny PC og gjøre om til låne-PC vil utgjør en "urimelig kostnad", dog vet kanskje killeng om noen avgjørelser som ikke jeg vet om? :)

Urimelig tid for en reparasjon vil jeg anslå til å ligge et sted rundt 4 uker, ville forsøkt meg på et hevingskrav rundt uke 3.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Butikken der jeg kjøpte pc'en har ikke lånepc tilgjengelig akkuratt nå, men har ført meg opp på venteliste (Lurer på hvorfor jeg ikke kom på venteliste da jeg leverte inn pc'en, siden jeg allerede da spurte etter låne pc :hmm: ). Hvor lenge til jeg har krav på lånepc/hevekjøpet?

8408156[/snapback]

§30 sier:

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Dette blir vel ofte tolket slik at du ikke har krav på låne-produkt før etter én uke, men dog fra første dag dersom butikken VET reparasjonen tar mer enn én uke. Ihvertfall slik jeg har forstått. :)

Personlig vil jeg si at 4 uker er en noenlunde grei grense for å kreve å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Hvis butikken har en låne-PC-"park", så har du etter mitt skjønn ikke krav på noen PC før det er din tur på ventelista. Jeg holder fast på mitt syn om at å ta en ekstra ny PC og gjøre om til låne-PC vil utgjør en "urimelig kostnad", dog vet kanskje killeng om noen avgjørelser som ikke jeg vet om?  :)

Urimelig tid for en reparasjon vil jeg anslå til å ligge et sted rundt 4 uker, ville forsøkt meg på et hevingskrav rundt uke 3.

8409240[/snapback]

Jeg syns for min del at det får være grenser for hvor langt en kan dra det. Er man en butikk som selger mye data, så burde kalkulasjonene ta høyde for dette. En kan ikke løpe rundt å skrike urimelig kostnad for alt heller.

Lenke til kommentar
Jeg syns for min del at det får være grenser for hvor langt en kan dra det. Er man en butikk som selger mye data, så burde kalkulasjonene ta høyde for dette. En kan ikke løpe rundt å skrike urimelig kostnad for alt heller.

8410988[/snapback]

Det bør også være grenser for hvor langt en kunde skal kunne dra sine "rettigheter". Det er ikke rimelig at en butikk skal tape 2000 kroner fordi kunden ikke klarer seg uten WoW i 2 uker. Når de må åpne en ny salgspakke for å gi deg låne-PC, så taper de penger på å måtte selge den som brukt. De taper også penger i arbeidstid som går med på å sjekke maskinen for hardwarefeil samt re-installasjon når du leverer PCen tilbake.

En butikk kan ikke skrike urimelig kostnad for alt, men de er, og bør være, i sin fulle rett til å skrike urimelig kostnad for et rent tap i klassen 2000-3000 kroner.

Lenke til kommentar

8410988[/snapback]

Det bør også være grenser for hvor langt en kunde skal kunne dra sine "rettigheter". Det er ikke rimelig at en butikk skal tape 2000 kroner fordi kunden ikke klarer seg uten WoW i 2 uker. Når de må åpne en ny salgspakke for å gi deg låne-PC, så taper de penger på å måtte selge den som brukt. De taper også penger i arbeidstid som går med på å sjekke maskinen for hardwarefeil samt re-installasjon når du leverer PCen tilbake.

En butikk kan ikke skrike urimelig kostnad for alt, men de er, og bør være, i sin fulle rett til å skrike urimelig kostnad for et rent tap i klassen 2000-3000 kroner.

8412399[/snapback]

men om personen er elev,student, eneste hjemme pc som holder kontakten med resten av verden etc....du kan ikke virkelig mene at de disse skal sitte flere uker uten noe maskin og ha en EKSTRA backup maskin fordi noe KAN gå galt?

Nei, nå får du gi deg, lever en butikk av å selge slike ting så får de vitterlig ta høyde for at ting kan skje. Wow meg her og der, det er mange andre ting en bruker pcen til.

Lenke til kommentar
men om personen er elev,student, eneste hjemme pc som holder kontakten med resten av verden etc....du kan ikke virkelig mene at de disse skal sitte flere uker uten noe maskin og ha en EKSTRA backup maskin fordi noe KAN gå galt?

Nei, nå får du gi deg, lever en butikk av å selge slike ting så får de vitterlig ta høyde for at ting kan skje. Wow meg her og der, det er mange andre ting en bruker pcen til.

8412551[/snapback]

En elev/student har tilgang på skriveblokker og PC-rom for studier. Han klarer seg fint et par uker uten at det er noen ekstremt stor ulempe. Om PCen er kontakten med omverdenen, har du også mulighet for telefon for å kontakte mennesker.

Så du mener at butikken skal ta høyde for ekstrakostnader på oppmot 3000 for å selge en maskin istedet for at du som kunde må takle dagslys istedet for PC-skjerm en kort periode?

Jeg vil nok påstå at det å skulle åpne en ny salgspakke for å gi kunden en lånemaskin uten problemer vil ses på som urimelig av Forbrukerråd, FTU og eventuelt høyere domstoler som skulle få en slik sak. At mange kunder rundt omkring i landet har et fullstendig urealistisk syn på butikkdrift er nettopp grunnen til at butikkene beskyttes av disse forbeholdene i loven.

Lenke til kommentar

8412551[/snapback]

En elev/student har tilgang på skriveblokker og PC-rom for studier. Han klarer seg fint et par uker uten at det er noen ekstremt stor ulempe. Om PCen er kontakten med omverdenen, har du også mulighet for telefon for å kontakte mennesker.

Så du mener at butikken skal ta høyde for ekstrakostnader på oppmot 3000 for å selge en maskin istedet for at du som kunde må takle dagslys istedet for PC-skjerm en kort periode?

Jeg vil nok påstå at det å skulle åpne en ny salgspakke for å gi kunden en lånemaskin uten problemer vil ses på som urimelig av Forbrukerråd, FTU og eventuelt høyere domstoler som skulle få en slik sak. At mange kunder rundt omkring i landet har et fullstendig urealistisk syn på butikkdrift er nettopp grunnen til at butikkene beskyttes av disse forbeholdene i loven.

8414205[/snapback]

nå må du lese nærmere på det jeg sier; for i store deler av teksten står det at slik får en ta høyde for.

Når en bedrift fint kan få Latitude D600 som er en fullgod lånemaskin til 2990 eks frakt, så forstår ikke jeg døyten av din argumentasjon.

se på greentech.no. Kjøp 5 laptops fra dem, etter skatt på ca 30% så er prisen ca 10 000 for de maskinene som holder noen år, og du har da 5 låne maskiner til kundene.

En må slutte å se A4 på situasjonen og ta av nye hele tiden. En mobilsjappe kan kjøpe swaps fra verkstedene for en slikk og ikke noe, samme med laptiops.

Forsåvidt;

argumentasjonen din er tilsvarende som at kunde uten mobil kan være fornøyd fordi personen nå slipper å stråles eller mases på. Kunde uten bil kan fint ta bussen enn så lenge, kunde uten kamera får nå sjansen å trene hukommelsen sin.

Stort sett skal altså kunden innrette seg etter at forhandler ikke legger i kalkulasjonen at ting kan gå galt.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
nå må du lese nærmere på det jeg sier; for i store deler av teksten står det at slik får en ta høyde for.

Når en bedrift fint kan få Latitude D600 som er en fullgod lånemaskin til 2990 eks frakt, så forstår ikke jeg døyten av din argumentasjon.

se på greentech.no. Kjøp 5 laptops fra dem, etter skatt på ca 30% så er prisen ca 10 000 for de maskinene som holder noen år, og du har da 5 låne maskiner til kundene.

En må slutte å se A4 på situasjonen og ta av nye hele tiden. En mobilsjappe kan kjøpe swaps fra verkstedene for en slikk og ikke noe, samme med laptiops.

Forsåvidt;

argumentasjonen din er tilsvarende som at kunde uten mobil kan være fornøyd fordi personen nå slipper å stråles eller mases på. Kunde uten bil kan fint ta bussen enn så lenge, kunde uten kamera får nå sjansen å trene hukommelsen sin.

Stort sett skal altså kunden innrette seg etter at forhandler ikke legger i kalkulasjonen at ting kan gå galt.

8414256[/snapback]

Slutte å se A4 på situasjonen kan nok være en fordel ja. Dersom en butikk handler inn for 10000 som ditt eksempel viser, så må de dekke opp de 10000 igjen et sted. Og du bør da forstå at det må selges varer for mye mer enn 10000 i utpris for å dekke opp den kostnaden.

Du sier også at maskinene holder "noen år". For butikken vil de kunne få utbedret eventuelle feil i maksimalt 2 år fremover. Avhengig av salgsavtalen fra Greentech risikerer de å bli sittende uten mer enn 1 års garanti, og alt som måtte ryke etter 1 år må dekkes opp av butikken selv. Disse kostnadene må også inn i kalkylen.

Forhandler legger inn at ting kan gå galt i kalkulasjonen. Derfor har de en del låne-PCer slik trådstarter har forklart at de har. Det du sier, er at de uten problemer skal åpne en splitter ny salgspakke og ta det tapet i tillegg når de går tom for lånemaskiner. Det blir en urimelig kostnad for butikken som de uten problemer kan forsvare. De kan også uten problemer forsvare at det blir en urimelig kostnad og måtte kjøpe inn nye maskiner fordi de en gang i blandt går tomme. Hva om de har 10 maskiner tilgjengelig, og alle er ute. Kunde nummer 11 kommer og krever lånemaskin. Det er ikke rimelig at butikken da skal påføres ytterligere tap på flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

8410988[/snapback]

8412399[/snapback]

Jeg har desverre aldri prøvd WoW, og spiller heller lite. Jeg trenger pc'en min til skole arbeid. Skal også lage en nettside nå (som er betalt arbeid), og er da avhengig av min egen pc...

Lenke til kommentar

Forsåvidt;

8414256[/snapback]

Slutte å se A4 på situasjonen kan nok være en fordel ja. Dersom en butikk handler inn for 10000 som ditt eksempel viser, så må de dekke opp de 10000 igjen et sted. Og du bør da forstå at det må selges varer for mye mer enn 10000 i utpris for å dekke opp den kostnaden.

Du sier også at maskinene holder "noen år". For butikken vil de kunne få utbedret eventuelle feil i maksimalt 2 år fremover. Avhengig av salgsavtalen fra Greentech risikerer de å bli sittende uten mer enn 1 års garanti, og alt som måtte ryke etter 1 år må dekkes opp av butikken selv. Disse kostnadene må også inn i kalkylen.

Forhandler legger inn at ting kan gå galt i kalkulasjonen. Derfor har de en del låne-PCer slik trådstarter har forklart at de har. Det du sier, er at de uten problemer skal åpne en splitter ny salgspakke og ta det tapet i tillegg når de går tom for lånemaskiner. Det blir en urimelig kostnad for butikken som de uten problemer kan forsvare. De kan også uten problemer forsvare at det blir en urimelig kostnad og måtte kjøpe inn nye maskiner fordi de en gang i blandt går tomme. Hva om de har 10 maskiner tilgjengelig, og alle er ute. Kunde nummer 11 kommer og krever lånemaskin. Det er ikke rimelig at butikken da skal påføres ytterligere tap på flere tusen kroner.

8415618[/snapback]

Hvor har jeg skrevet det, kjære deg?

Nei, de 10 000 var et eksempel, en trenger ikke kjøpe mer enn 3,2,4,1? og det er ikke vanlig konsum pc, men maskiner lagd i bedre utførelse og ment å tåle en del, en slik kjører minst noen år, og om butikken lever av å selge data så burde det å bytte en disk være en smal sak, besides; det må de uansett om på de, de allerde bruker og jeg kan ikke helt se forskjellen her.

For saken er at dell maskinen antakeligvis serverer det samme som den andre "nye" maskinen, der de også har maks 2 år, så de er jo like langt uansett, og analogien din faller i fisk.

ps! hva om de bare har 2 maskiner da? Hva er mest sannsynlig om en legger tankegangen din til grunn, da vill jeg helle mot 2 faktisk.

Hva angår økonomi, så studerer jeg det, så vet fint at penger ut må komme inn, men det hindrer meg enda ikke fra å mene at noen forhandlere tyr til urimelig kostnad noe ofte.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hvor har jeg skrevet det, kjære deg?

https://www.diskusjon.no/index.php?act=findpost&pid=8410988

Her svarer du på kommentaren om å ta en ny PC og låne den ut. Du svarer med:

Er man en butikk som selger mye data, så burde kalkulasjonene ta høyde for dette.

Jeg har vanskelig for å tolke det som noe annet enn at du mener en butikk uten problem skal kunne ta en ny PC dersom de er tomme for de utlånsmaskinene de har.

Nei, de 10 000 var et eksempel, en trenger ikke kjøpe mer enn 3,2,4,1?

De har jo allerede utlånsmaskiner. Det dette går på er om det er rimelig å kreve at butikken skal sprette en ny salgspakke når de er tomme for de maskinene de har. Og ditt første svar var at det er sånt de skal måtte regne med å gjøre, uten å tenke på kostnadene med det.

ps! hva om de bare har 2 maskiner da? Hva er mest sannsynlig om en legger tankegangen din til grunn, da vill jeg helle mot 2 faktisk.

Hva angår økonomi, så studerer jeg det, så vet fint at penger ut må komme inn, men det hindrer meg enda ikke fra å mene at noen forhandlere tyr til urimelig kostnad noe ofte.

8415719[/snapback]

Hvor mange maskiner de har, og hvor mange det skal være rimelig at de har kommer an på butikkens størrelse. Spørsmålet her er uansett hvorvidt det er rimelig å kreve at butikken skal ta en ny salgspakke når de er tomme for maskinene de har satt av allerede. Hva om de gjør det for denne kunden og det kommer to nye kunder i morgen? Da er det ifølge ditt svar helt rimelig å kreve at butikken skal ta to nye salgspakker. De kan jo ikke gjøre forskjell på kundene? Var det rimelig at de skulle gjøre det for trådstarter, er det rimelig at de gjør det for alle andre også.

Om du studerer økonomi, burde du ganske lett se hvor urimelig holdningen din blir for butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...