Gå til innhold

Butikkansatte som lyger!! TELENOR!!!

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett sted å ta opp dette men, men...

Nå nærmer det seg jul, og jeg hadde planlagt å kjøpe ny mobiltelefon til samboeren min. Hun hadde ett krav, og det var at det var Nokia. Jeg bladde rund omkring og leste om de forskjellige og fant ett godt tilbud på TeleHuset for en Nokia 3510. Den var kampanje på til 999 kr. Det sto da at det forutsatte telenorabbonement, men den kostet 250 kr mer uten abbonement. Jaja, greit nok tenkte jeg. 1250 er da ikke så fæl pris.(samboeren min og jeg har Chess abbonement). Siden butikken ligger nede i byn, ruslet jeg ned for å kjøpe telefonen. Jeg gikk inn og sa hvilken telefon jeg ville ha, og at jeg ville ha den uten abbonement, og fikk følgende svar:

- Da blir det 300 kr ekstra hvis du skal bruke den til ring kontant kort.

- Jeg skal bruke den til chess abbonement. sa jeg.

- Det går ikke, for den er opperatørsperre på til telenor i 12 mnd. sa fyren.

- Hva koster den uten noe som helst sperre da?? spør jeg.

- Vi selger den ikke uten sperre..

- Neivel??! sier jeg (sint) og går.

Siden gikk jeg rundt i byn og sjekket prisene uten noe abbonement, og fant ett snitt på rundt 1750,-

Litt dyrt tenkte jeg, og tenkte å vente med kjøpe mobil.

Nå en uke senere gikk jeg en ny runde rundt og kom tilfeldigvis innom Spaceworld. Der skulle de ha 1300 med telenor.

- Jeg har Chess, sier jeg.

- Ja men det går fint, de bruker samme nett som telenor, så da kan du kjøpe den med telenorsperre.

-??? What??

Jeg ringer til Chess og får bekreftet dette. Genialt tenker jeg, da går jeg tilbake til Telehuset.

Jeg går inn døren og sier:

- Kan jeg kjøpe en telefon her når jeg har Chess abbonement?

- Ikke de med opperatørsperre, sier idioten.

- Ja men jeg ringte til chess og de sa det gikk fint siden de bruker samme nett.

- Ehh ja?

- Så da går det an da?

- Ja. (kremt) sier ekspeditøren.

- Det var det jeg viste. En 3510 takk.

- Den koster 1699 denne uken, men vi er utsolgt nå!

Hva sier man til sånt. Svake meg ristet bare på hodet og gikk. Noen som har noen synspunkter? Er dette god kundebehandling? Har de lov til å holde på slik??'

Endret av nextri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mora mi kjøpte en 6510 (hvis det er det den heter den lille champis-fargede saken) på Telehuset. Plutselig poppet det opp på skjermen "Anne 30 år" eller noe sånt. Telefonen var brukt, og det fikk hun også bekreftet da hun sjekket samtalevarigheten. Hun gikk på Telehuset og sa "Syns denne var dyr, du får jo tross alt en ny telefon til den prisen." Selgeren kom ikke med noen form for unnskyldning, men hun fikk nå ny telefon etterhvert.

Moralen: Hvis man først skal svindle noen ved å selge en brukt telefon som ny, kan man vel godt resette den først

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 01:03, skrev nextri:

Tror dere jeg har grunnlag for å gå å kreve en annen mobil til lavere pris siden deres løgn førte til at jeg ikke fikk kjøpt mobilen jeg egentlig skulle ha og var klar til å kjøpe?

Ett er sikkert, du må gå tilbake og legge fram saken slik som den ligger an. Og dersom anledningen byr seg kan du jo også bevege temaet inn på forbrukerrådet o.l i tillegg :grin:

Håper bare ikke daglig leder på Telehuset er alt for surmaga, så det kanskje blir det jul i år også :smile:

Lykke til ihvertfall :smile:

edit: leif

What's YOUR "benchmark"?

==> www.Iform.no <==

[ Denne Melding var redigert av: Straydog på 2002-12-20 12:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 00:28, skrev nextri:

- Ja men det går fint, de bruker samme nett som telenor, så da kan du kjøpe den med telenorsperre.

-????? What??

Dette har dem ikke lov til. Det er telenor som har sponset telefonen, så det hadde vært litt dumt at dem fikk vite at spaceworld holder på slik. Det er avtale brudd med Telenor.

Lenke til kommentar

Bra fortalt!

Det der er tydeligvis en skikkelig råtten selger.. Håper du ringer arbeidsgiveren hans og forteller hva du har opplevd. Slike folk burde ha et annet yrke enn selger. Ikke tenk på at selgeren kan bli lei seg om han får en smekk av arbeidsgiveren, tenk heller på de utallige kunder som kan få bedre behandling i fremtiden om man luker bort slike "råtne epler".

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 13:49, skrev Simen1:

Bra fortalt!

Det der er tydeligvis en skikkelig råtten selger.. Håper du ringer arbeidsgiveren hans og forteller hva du har opplevd. Slike folk burde ha et annet yrke enn selger. Ikke tenk på at selgeren kan bli lei seg om han får en smekk av arbeidsgiveren, tenk heller på de utallige kunder som kan få bedre behandling i fremtiden om man luker bort slike "råtne epler".

Enig! Dersom ingen sier ifra blir det ingen forbedring!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-20 13:19, skrev SirHartge:

Quote:

Den 2002-12-20 00:28, skrev nextri:

-????? What??

Dette har dem ikke lov til. Det er telenor som har sponset telefonen, så det hadde vært litt dumt at dem fikk vite at spaceworld holder på slik. Det er avtale brudd med Telenor.

Eh...er ikke dette lov, sier du? Å bruke Chess på en telefon som er låst til Telenor?

Du betaler jo gjerne ekstra for å kunne bruke kontantkort, og da ligger det i prisen å kunne bruke telefonen med andre selskaper.

PS: det skrives "avtalebrudd".

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfattet det virker det som om alle på TeleHuset er blitt bedt om å la det virke som om du er nødt å ha telenorabbonement. Så den råtne selgeren har sikkert fått beskjed av arbeidsgiveren omå si det han sa. Skal ta meg en tur ned dit og legge kortene på bordet.

Lenke til kommentar

Først; hva legger du i Telenor låste telefoner? Tror du de er MENT for å brukes med andre operatører?

- De telefonene er solgt av Telenor til forhandlerene under den forutsettning om at de SKAL selges med Telenor Abonnement. Butikkene har ihvertfall IKKE lov til å selge de med andre operatører enn Telenor, knapt nok å selge dem uten. Butikker som gjør det risikerer å miste avtalene sine med Telenor, akkurat som forhandlere som selger mod-chips til PS2 fort kan miste retten til å selge Sony produkter.

-Telenor har betalt full pris for telefonen av Nokia, men selger den til redusert pris til butikkene... syns du det er rart om Telenor vil ha fortjeneste igjen for utlegget sitt? Hvorfor skal Telenor sponse telefoner til kunder som ikke skal bruke Telenor?

- En annen ting er at dem er LÅST til Telenor ett år fra den datoen det blir registrert et abonnement/kontantkort på IMEInummeret til telefonen. Hvis det IKKE registreres noe nummer/abonnement på telefonen er den låst mot Telenor i all framtid.

- Telenor Låste Telefoner er enten låst på Telenor NETTET eller et spesifikt Telenor Abonnement. Dette er veldig vanlig med kontantløsninger med Telenor, hvor telefonene er låst mot RingKontant eller OYO Kontant. Disse kan du IKKE bruke med andre operatører.

-Det samme kan også gjelde andre typer abonnement fra Telenor, men de er naturlig nok ikke merket med om de er operatørlåst, simlåst eller "abonnement låst". Å selge slike telefoner til kunder som planlegger å bruke telefonene mot andre operatører er dumt for å si det mildt. Først får nok butikken pepper fra Telenor, så fra kunden som ikke for dritten til å funke... og får en fiiin fiiin B-vare tilbake.

- Eller om du kjøper en telefon som du regner med skal funke, men ikke gjør det likevel... da hadde du blitt RIMELIG pissed, ikke sant? Eller om telefonene i vanvare var blitt solgt som ulåst mens den i realiteten var låst. Veldig få butikker er interessert i å få tilbake en telefon som er et år gammal som B-vare ... Det er som å BE om bråk. Og da kan jeg love deg at "dårlig kundebehandling" og "svindel" er ord som sitter løst. Butikken har alt å tape og da skjønner jeg hvorfor SpaceWorld sier at Telenor låste telefoner ikke kan brukes mot andre operatører.

Håper du/dere skjønner hvorfor Telenor Låste telefoner behandles litt spesielt. Slik er systemet... Å bruke disse telefonene mot andre operatører er jo "lure systemet". Og om man ikke klarer å lure systemet, så er det liten vits i å bli sur over det.

Ikke misforstå meg; jeg jobber IKKE for SpaceWorld, snarere en konkurrent, men jeg er oppi samme problematikken... Kanskje du vurdere å se saken fra andre siden av bordet før du går bananas og klager om dårlig kundebehandling, løgn og lovbrudd?

[EDIT] Rettet skrivefeil.

"I'm desperately trying to figure out

why kamikaze pilots wore helmets."

[ Denne Melding var redigert av: ufo på 2002-12-20 15:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Håper du/dere skjønner hvorfor Telenor Låste telefoner behandles litt spesielt. Slik er systemet... Å bruke disse telefonene mot andre operatører er jo "lure systemet". Og om man ikke klarer å lure systemet, så er det liten vits i å bli sur over det.

Nå er det jo faktisk slik at telefonene ikke er låst mot telenor, men mot nettet som telenor bruker. Og man kan ikke påstå at det er god kundebehandling når butikken prøver å skule dette. Jeg vil ikke si det er å lure systemet ved å bruke et simkort i telefonen som bruker samme nett som telenor. Så lenge de selger telefonene med nettsperre og ikke opperatørsperre. Har ikke gjort noen som helst forandringer eller modifikasjoner på telefonen for at det skal virke. Kun satt i simkortet.

Det er faktisk ganske missvisende og kalle det opperatørsperre når det faktisk er nettsperre. Hadde telefonen vært låst til abbonementet og ikke nettet hadde det vært helt greit, men nå er den ikke det, og da er det dårlig av TeleHuset og si noe annet!

Lenke til kommentar

bare et par ting for å rette opp i noen latterlige ting.

1. Telehuset er ikke det samme som Telenor, telehuset er er selvstendig kjede som er eneforhandler av Telenor abb.

2. I følge Telenor som har betalt en del på denne telefonen så skal den kun selges med abb. fra telenor, faktisk skal den ikke selges uten abb i det hele tatt. Hvis Telenor hadde vært lur, så hadde de fakturert butikkene for de telefonene som de ikke mottar utstyrendring på.

Vet at Elkjøp her i byen fikk mye trøbbel for ei stund sia da ansatte der kjøpte Telenorlåste telefoner med Sense Abb. :smile: Det ble vist litt av et styr.

Så altså å klage på at gutta på Telehuset følger reglene er vel litt sært. Og har du ikke råd til å ha et abb. der man får tjenester så må du bare se til h..... å betale full pris for den telefonen.

Kjøpte forresten en 3510 da Telehuset var 10 år, har et Telenor kontantkort liggende, gjorde det om til et OYO regning og betalte 10kr for telefonen.

Så senere på dagen tusla jeg opp på Elkjøp og skifta tilbake til kontantkort :smile: Huff.....er jo ikke noe bedre enn svindleren som starta denne posten :sad:

Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk slik at telefonene ikke er låst mot telenor, men mot nettet som telenor bruker. Og man kan ikke påstå at det er god kundebehandling når butikken prøver å skule dette. Jeg vil ikke si det er å lure systemet ved å bruke et simkort i telefonen som bruker samme nett som telenor. Så lenge de selger telefonene med nettsperre og ikke opperatørsperre. Har ikke gjort noen som helst forandringer eller modifikasjoner på telefonen for at det skal virke. Kun satt i simkortet.  

Det er faktisk ganske missvisende og kalle det opperatørsperre når det faktisk er nettsperre. Hadde telefonen vært låst til abbonementet og ikke nettet hadde det vært helt greit, men nå er den ikke det, og da er det dårlig av TeleHuset og si noe annet!

Få det inn i hodet da. Det er ingen LOV som forbyr Telehuset å selge de telefonene uten Telenor abonnement; Det er Telehusets avtale med Telenor ang. kjøp av de telefonene som forbyr dem det. Og hva loven, Nokia og alle andre operatører bryr seg så er det lov, MEN Telehuset i dette tilfellet har ikke lov til å selge den til deg uten at du samtidig tegner et abonnement fra Telenor samtidig. Har du derimot en gjerrig operatør som ikke har noen provisjoner hos noen forhandlere, så SYND FOR DEG. Det er også en ting man må vurdere når man skal velge operatør. Hvorfor i all verden skal Telenor sponse billig telefon til deg som ikke bruker Telenor ?

Som regel er det snakk nettsperre med det finnes "Telenor-telefoner" med skikkelig operatørsperre også. Hvilken sperre det er, står selvfølgelig ikke merket på telefonen. Men derimot står det spesifisert på dem at den telefonen er en del av en løsning med telefon+ Telenor Abonnement. Eller om det er telefon + Kontant/OyoKontant.

Grunnen til at Telehuset sa det til deg veit jeg ikke sikkert men jeg tror jeg har en ide. For å slippe å krangle med sånne som deg og evt. stå ansvarlig ovenfor Telenor og deg som kunde hvis det viser seg at telefonen IKKE funker med et annet abonnement, så sier dem på den lett forståelige måten: DET FUNKER IKKE. Det tar for lang tid å stå å kverrulere om det er operatørsperre eller nettsperre og måtte forklare sine innkjøpsavtaler(som faktisk er hemmelige) til folk, så velger man en eklere utvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...