Gå til innhold

Kjøpe klær fra USA


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har etter en stund med leting funnet ut at mye av det jeg vil ha rett og slett er umulig å skaffe fra Norge. Jeg må da kjøpe fra USA, og jeg har et par spørsmål til det. Dette er jakken som skal kjøpes. Jeg lurer da på hvordan det blir å få bestillingen til Norge. Jeg har to muligheter når det gjelder frakt; UPS Worldwide Expedited og USPS airmail. Noen erfaringer med noen av dem? Man kan bare beregne frakten med USPS Airmail, da vil det ta 7-14 dager, og koste 49$. Er UPS Worldwide bedre/billigere, eller er dette like så greit å bruke USPS airmail? Det andre er dette med toll og moms. Hvordan fungerer dette? Om jeg ikke toller selv på internett, blir det da som jeg tror "prisen på varen*1,25"+tollavgift (ca 130kr?)? Man må vel ikke tolle frakten? Er det mye arbeid å tolle selv, eller er det bare å bestille og sende en mail til tollvesenet hvor man skriver at man venter en vare på Xkr? Om man velger å ikke tolle selv, er det da bare å bestille med visa og vente på at pakken kommer for så å hente på mitt lokale postkontor? Selv om det er heller tvilsomt at noen har det, så tar jeg også imot erfaringer med butikken/jakken. Vil også med det samme spørre om noen vet om en nettbutikk som selger bandmerch til ekstremmetall band, hvor man på en eller annen måte kan slippe toll, og evt. dyr frakt. En annen ting jeg i lengre tid har ønsket meg er en svart pilotjakke av kvalitet. Denne skal jeg helst også slippe toll og dyr frakt på. Til slutt vil jeg bare si: ja, jeg har lest FAQen, og takk på forhånd for all hjelp. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

Jeg bestilte noen klær fra USA for ikke så lenge siden.

 

Jeg ringte ikke toll vessene og sa ifra om at jeg venta en pakke.

 

Jeg betalte tolla på post kontoret.

Jeg mener og huske at alt som var over 100dollar skule tolles.

Jeg handla for ca 340,- dollar men jeg betalte kun 300,- kr ca i toll.

Det var fordi de som sendte pakka skreiv en faktura på utsiden av eska at fakturaen kun var på 142,- dollar eller noe sånt. ;)

Men oppi eska var den originale fakturaen som var på 340,- dollar ca.

 

De sende pakken med UPS Worldwide Expedited

 

Tok ca en uke før jeg fikka pakka.

Lenke til kommentar

Om varen er riktig merket, er det du må betale dette:

 

Varens SUM + 13% tollavgift på klær.

 

Så dette summert med frakten, alt sammen legges til 25% moms, samt et fortollingsgebyr (UPS pleier vel å ta ca 150,- for dette).

 

OBS: UPS gir deg pakken i hånda, og når du signerer på mottak så betaler du ingenting - regninga kommer en uke eller to etterpå.

 

EDIT: Den jakka der vil koste deg ca 90 dollar pluss frakt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Varens SUM + 13% tollavgift på klær.
Tollsatsen er 10.7% på det meste av klær, inkludert herrejakker. Denne gjelder imidlertid bare varer laget av tekstilmaterialer (og strikkevarer).

 

Den aktuelle jakken er derimot av skinn, og faller derfor sannsynligvis inn under tolltariffens post 42.03, 'Klær og tilbehør til klær av lær eller kunstlær'. Her er tollsatsen 0%.

Lenke til kommentar
Varens SUM + 13% tollavgift på klær.
Tollsatsen er 10.7% på det meste av klær, inkludert herrejakker. Denne gjelder imidlertid bare varer laget av tekstilmaterialer (og strikkevarer).

 

Den aktuelle jakken er derimot av skinn, og faller derfor sannsynligvis inn under tolltariffens post 42.03, 'Klær og tilbehør til klær av lær eller kunstlær'. Her er tollsatsen 0%.

8409254[/snapback]

Nice :).

 

Da ble det jo littegranne billigere igjen!

Lenke til kommentar
Tollsatsen er 10.7% på det meste av klær, inkludert herrejakker. Denne gjelder imidlertid bare varer laget av tekstilmaterialer (og strikkevarer).

 

Den aktuelle jakken er derimot av skinn, og faller derfor sannsynligvis inn under tolltariffens post 42.03, 'Klær og tilbehør til klær av lær eller kunstlær'. Her er tollsatsen 0%.

8409254[/snapback]

 

det viste jeg ikke, hvorfor gjelder det lær?

Lenke til kommentar
Og svar på dette hadde han fått med en mail/tlf til tollvesenet...

8411823[/snapback]

Jeg spurte da om mer enn toll, og hvorfor sende mail til tollvesenet og muligens vente i ei uke, når det finnes hjelpsomme brukere her, som i tilleg kan komme med erfaringer?
Lenke til kommentar
Jeg spurte da om mer enn toll, og hvorfor sende mail til tollvesenet og muligens vente i ei uke, når det finnes hjelpsomme brukere her, som i tillegg kan komme med erfaringer?
Som en av de (forhåpentligvis) hjelpsomme kan jeg her skyte inn at jeg aldri har ventet lenger enn til tredje arbeidsdag på svar fra Tollvesenet. Som regel har de svart påfølgende dag. Er spørsmålet konkret nok utformet så svarer de faktisk på nøyaktig det man spør om også (i motsetning til mange selskapers kundeservice som gjerne svarer på noe helt annet).
Lenke til kommentar
Og svar på dette hadde han fått med en mail/tlf til tollvesenet...

8411823[/snapback]

Jeg spurte da om mer enn toll, og hvorfor sende mail til tollvesenet og muligens vente i ei uke, når det finnes hjelpsomme brukere her, som i tilleg kan komme med erfaringer?

8426406[/snapback]

 

Som brukeren over meg har svart så har tollvesenet faktisk folk som har dette som jobb, selv om du tydeligvis ikke har store troen på mail som kommunikasjonsform. Ved en personlig henvendelse vil du også være sikker på at den informasjonen du får faktisk stemmer, noe du langt i fra kan være her, altfor mye synsing og tilfeldigheter her. (Snakker da på et generelt grunnlag)

 

Og hvis det skulle oppstå komplikasjoner i etterkant mtp hvilke satser og avgifter som kommer i tillegg fra de som fortoller så vil du kunne vise til informasjon sendt av en tollbetjent. Noe som gir litt mer gjennomslagskraft en å vise til en tråd på gamer. Men gjør akkurat som du vil, det var bare godt ment...

Lenke til kommentar

Vel, nå vet jeg det også. Vanligvis tar support via mail flere dager, og de svarer også på så lite som mulig. Skal derimot bruke tollvesenet til tollspørsmål i fremtiden, men jeg ville nok laget en tråd her uansett. Noen som er oppegående nok til å regne ut frakt når jeg skal ha den jakken der sendt til Norge med UPS Worlwide? Jafrum sin "estimate shipping"-funksjon gjelder bare USPS airmail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...