Wattengård Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kan noen forklare meg litt om "name" attributtet i forhold til "id" attributtet når det brukes i en form? Jeg vet at "name" attributtet er det som blir sendt med i get/post, men hvis du skal interaktere med verdiene med JS så må du referere til ID'en. Så for å få JS-interaksjon med en form som skal submittes så må elementene ha både id og name tag? Insights? -C- Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er riktig det. Men du trenger ikke bruk id for å få tak i elementene i javascript. Det er bare i CSS du ikke kan få tak i elementene med name. <script type="text/javascript"> window.onload = function () { document.myform.myinput.value = 'test'; }; </script> </head> <body> <form action="noe.php" method="post" name="myform" accept-charset="utf-8"> <input type="text" name="myinput"> <input type="submit" value="Submit"> </form> Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Presisering: Det er mulig å nå elementer med en spesiell name-verdi i CSS ved å bruke attributt-selektorene (element[name=navn] osv.), men denne metoden støttes dessverre ikke av IE. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 haugsand: Har sett noe av dette i utkastet til en av delene i CSS3, men finnes ikke denne funsjonaliteten i CSS2 også et sted? Har du peiling på hva som er forskjellig med CSS3 greia? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Er da mulig i css 2 det? input[name=myname] {} eller hva det er... Støttes jo fortsatt ikke av IE da... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Markering av eksterne linker kunne vel ha vært løst med CSS, hvis bare IE hadde støttet dette. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Markering av eksterne linker kunne vel ha vært løst med CSS, hvis bare IE hadde støttet dette. 8411265[/snapback] VELDIG mye smarte ting kunne vært gjort vis bare IE hadde hatt skikkelig CSS-støtte... Heldigvis har dem jo forbedret noe i IE7 da, så der støtter dem noen nye CSS-selectors, som denne nevnte "Attribute selectors". Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Men det er fortsatt alt for mange som bruker IE6 til at ihvertfall jeg bruker ting IE6 ikke støtter. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 haugsand: Har sett noe av dette i utkastet til en av delene i CSS3, men finnes ikke denne funsjonaliteten i CSS2 også et sted?Har du peiling på hva som er forskjellig med CSS3 greia? 8410070[/snapback] Attribute selectors. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Ok, fant det ut. CSS3 får (antageligvis) støtte for attributtverdier som ender eller begynner på noe spesielt f.eks. a[href$=.html] og a[href^=http://] Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg gleder meg til den dagen CSS 3 er godt utbredt; tenk deg hvor mange klasser vi slipper å bestemme. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg gleder meg til den dagen CSS 3 er godt utbredt; tenk deg hvor mange klasser vi slipper å bestemme. 8415155[/snapback] Tenkt hvor mye classmania vi kan slippe! (...men folk lærer vel aldri uansett, så det spiller vel ingen rolle) Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg gleder meg til den dagen CSS 3 er godt utbredt; tenk deg hvor mange klasser vi slipper å bestemme. 8415155[/snapback] Tenkt hvor mye classmania vi kan slippe! (...men folk lærer vel aldri uansett, så det spiller vel ingen rolle) 8415210[/snapback] Driter vel i hva andre vet, så lenge jeg kan bruke det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå