auduno Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) jeg har akkurat fått meg anlegget men får ikke lyd i alle høyalerne samtidig:S enten så får jeg lyd i: alle utenom center alle utenom rear bare sub og center hva må jeg gjøre for å få det til?? jeg bruker direct link, må jeg ha en annen kabel? coax eller noe sånt? :S Endret 17. april 2007 av auduno Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Bruker du den digitale utgangen (S/PDIF)? Eller bruker du helt vanlige analoge (stereo) kobberledninger? Om du bruker analoge kabler, noe jeg mistenker er årsaken til problemet ditt, er grunnen til at du ikke får lyd i alle kanalene at en analog stereo-kabel kun har 2 lydkanaler (derfor stereo). Når du ser på kabelen er det 2 kontakter i hver ende av kabelen som utgjør de 2 analoge lydkanalene. For å få lyd i alle høyttalerne med analoge kabler må du har 3 stk. sånne stereo-kabler du bruker nå, slik at du får tilsammen 6 individuelle lydkanaler (3 kabler multiplisert med 2 kanaler hver = 6 kanaler totalt). Dette er fordi 5.1-lyd består i 5 lydkanaler + 1 subwooferkanal som blir 6 kanaler tilsammen. Grunnen til at man trenger kun én kabel med digital tilkobling er at signalet som går igjennom kabelen er en digital datastrøm istedet for et analogt lydsignal, og kan derfor enkode flere kanaler inn i én datastrøm som trenger kun én kabel. Dolby Digital og DTS er eksempler på slike datastrømmer, som kan nesten sammenlignes med en mp3-fil med 6 lydkanaler istedet for 2 som er vanlig for mp3-filer i stereo som sendes fra lydkortet ditt til anlegget i den digitale coax-kabelen. Endret 17. april 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hvis du har Creative lydkort så kan du prøve å aktivere SMSS 3D, hvis det er for å få 5.1 lyd med musikk, du bør også sjekke om du har stilt inn antall høyttalere riktig på lydkortet, også må selvfølgelig kilden ha 5.1 lyd for at det skal virke, f. eks. en DVD film. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå