Gå til innhold

Filmskapere - Bemerk deg!


Happylepsi

Anbefalte innlegg

Filmskapere har ofte en manglene brikke i arbeidet når de skaper film. Og hva er det? Jo, en god story! Det holder ikke bare med et godt plott hvis ikke storyen er god nok...

 

Jeg har satt sammen en litt filosofisk video som legger vekt på at filmskapere trenger forfattere, og at det ofte er dem som holder filmen levende

http://www.youtube.com/watch?v=S1Zq3RWULas

 

Kanskje du, eller noen andre har gode idèer som kan filmatiseres av andre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker nesten som at du gir manusforfatterne en litt for stor del av æren for en films suksess. Så klart er de viktige, men de er kun en del av et stort puslespill når en film lages, og er ikke mer viktig enn for eksempel scenografen, fotografene, regissøren, produsentene, osv.

Lenke til kommentar
Det virker nesten som at du gir manusforfatterne en litt for stor del av æren for en films suksess. Så klart er de viktige, men de er kun en del av et stort puslespill når en film lages, og er ikke mer viktig enn for eksempel scenografen, fotografene, regissøren, produsentene, osv.

8406260[/snapback]

Du syns at det er viktigere at man har en god scenograf enn en god story? En liten god film trenger ikke en scenograf en gang.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at alle må fungere hvis en film skal bli bra. En regissør uten manusforfatter = Ingen film. En manusforfatter uten regissør = Ingen film. Selvfølgelig har ikke alltid scenografen en like betydningsfull rolle, men det har heller ikke alltid manusforfatteren.

Lenke til kommentar

Jeg gir ikke manusforfatterene all æren! Er selv en ung filmregissør som har erfart at uten en god story, som regel kommer fra en god forfatter, blir fort en dårlig film. Med tanke på budskap!

 

Det som man ikke skal skyve under en stol er alt arbeid man må gjøre rundt filmen, i og før har nesten like mye å si!

Lenke til kommentar

Manusforfatteren er like viktig som alle i crewet, inkludert skuespillere og ekskludert regissør, til sammen. Manus er 49%, regissør 48% og alle andre, fra lys til lyd til klipping og skuespill, er 3%.

 

Clerks har ingen regissør, ingen skuespillere, ingen lys eller klipping eller noe som helst, likevel er den enestående. Det samme gjelder Napoleon Dynamite. The Usual Suspects hadde ikke vært noe uten manuset, men det finnes sikkert 50 regissører i Hollywood som hadde klart å lage den like bra.

Lenke til kommentar
Story er mindre viktig enn karakterene og den viktigste i filmprosjektet er visjonæren. Hvem det er varierer.

8406976[/snapback]

Man karakterer går som oftest under manusforfatter (noe skuespill også kanskje), men ellers støtter jeg Steffy. Og deg angående visjonærene (kan være flertall).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Story er mindre viktig enn karakterene og den viktigste i filmprosjektet er visjonæren. Hvem det er varierer.

8406976[/snapback]

Man karakterer går som oftest under manusforfatter (noe skuespill også kanskje), men ellers støtter jeg Steffy. Og deg angående visjonærene (kan være flertall).

8409845[/snapback]

 

Jeg sa ikke noe annet.

 

Stefan tar feil. Clerks er fantastisk fordi Kevin Smith er en glitrende filmskaper og det går ikke an å gi hele æren kun til manuset. Napoleon Dynamite er elsk/hat stort sett pga skuespillerne og ikke manuset. Dessuten går det ikke an å hevde en fasit ut i fra egne preferanser.

 

At du ikke en gang har nevnt produsenten er jo temmelig hårreisende. Hva hadde Tarantino vært uten Bender? Se hva som skjedde med Ritchie uten Vaughn (greit, han får ta litt av støyten for Swept Away). Og hva med Brian Grazer, produsentgeniet som har tatt Ron Howard til nye høyder? Og prøver du å fortelle meg at Travis Bickle hadde vært det samme uten De Niro?

 

Noen manus ser til tider helt latterlige ut på papiret. Prøv å se en film og se for deg hvordan manuset ser ut. Du kommer garantert til å lol'e.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å kunne si at manuset er viktigst i en bestemt film, så må dere ha sett filmen helst et par ganger, ha et visst begrep om hva de forskjellige crew-medlemmene gjør, og i tillegg ha lest manuset såpass nøye at det sitter. Deretter kan dere avgjøre hvor mye manuset bidro med i forhold til resten.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det tråden eller filmen som funker, men det funker jo!

Min mening som filmskaper er at det er helheten som teller!

Hva er vel en film uten gode skuespiller? Eller en film med elendig historie der du ikke fatter noen ting? Alt sett i et helhets perspektiv gjør en film god!

Men det varierer.

 

Noen ganger trenger man enten eller, men som regel skal film gi deg en visjon og et budskap..

 

Manusforfattere trenger vi alltids flere av! Nyskapende historier.. Jeg tenker ofte at nå som vi mennesker har utviklet oss over så lang tid finnes det minmale sjanser for å lykkes innenfor film. Men vanskelig har det jo alltid vært!

 

Så lenge vi mennesker ikke stopper å skrive våre tanker, komme med idèer og videreutvikle dem vil ting gå framover! Så bemerk deg :)

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke noe annet.

 

Stefan tar feil. Clerks er fantastisk fordi Kevin Smith er en glitrende filmskaper og det går ikke an å gi hele æren kun til manuset.

8411666[/snapback]

Kevin Smith er en filmskaper?! Hva faen? Når skjedde dette?

 

Seriøst, han er en manusforfatter som peker et kamera mot skuespillerne og lar dem snakke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kevin Smith er en filmskaper?! Hva faen? Når skjedde dette?

 

Seriøst, han er en manusforfatter som peker et kamera mot skuespillerne og lar dem snakke.

8414481[/snapback]

 

En manusforfatter som peker et kamera mot skuespillerne og lar dem snakke er en filmskaper.

Lenke til kommentar
Kevin Smith er en filmskaper?! Hva faen? Når skjedde dette?

 

Seriøst, han er en manusforfatter som peker et kamera mot skuespillerne og lar dem snakke.

8414481[/snapback]

 

En manusforfatter som peker et kamera mot skuespillerne og lar dem snakke er en filmskaper.

8414921[/snapback]

Okidoki. Det er fortsatt utelukkende manus som gjør filmen til det den er.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...