Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Statisk IP, ikke bra?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp åpnet noen porter på ruteren, men ruteren krever at jeg da har statisk IP. Det jeg lurer på er om dette vil gjøre meg mer usikker på nettet, da jeg har hørt mye prat om akkuratt det. Eller "teller" bare IPen jeg oppgir (192.168osv) lokalt, og det vil ikke ha noe å si på internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er snakk om to adresser her som kan være statisk eller dynamisk. Det du tenker på er den lokale adressen (192.168.x.x). Her bør du sette statisk ip siden nettet sikkert har dhcp og de lokale ip adressene kan endrer seg. Pass på at du setter statisk ip utenfor det området dhcp serveren deler ut ip adresser i, ellers kan du få krasj om noen får utdelt adressen du har satt opp.

En annen ip som kan være statisk og dynamisk er adressen du har ut mot internett. Denne har du sansyneligvis bare en av. Om du kjører servere på linjen din er det en stor fordel å kjøre med statisk ip her også sånn at folk lett kan nå deg. Et annet alternativ er å sette opp en konto på dyndns.org eller lignende. Da legger du inn et program på maskinene, eventuelt setter opp routeren til å oppdatere adressen når den endrer seg. Men med mange isp`er har du samme ip lenge, har selv Bluecom og har hatt samme adresse i over 1 år nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...