Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til slanking?

Gjest Gjest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*

Hei!

Hallo!

Har en bruker her på bruket, men velger å ikke bruke den i med at jeg har familiemedlemmer her.

Har så lyst å bli slankere.

Ligger alt for mye fett rundt magen.

Har tatt situps litt uregelmessig oppover årene, men har også hørt at det kan få deg til å se enda feitere ut? Sant?

Men ja, trenger tips til hva jeg kan gjøre.

Sykkler litt i ny og ne, men ikke masse.

Kanskje 1-2 ganger i uka. En sykkeltur på ca 30-40 minutt.

Har lyst å gå ned i vekt så fort så mulig, men ikke trene meg helseløs.

Er btw 14 år gammel, blir 15 dette året.

Takker for alle fornuftige svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hallo!

Har en bruker her på bruket, men velger å ikke bruke den i med at jeg har familiemedlemmer her.

Har så lyst å bli slankere.

Ligger alt for mye fett rundt magen.

Har tatt situps litt uregelmessig oppover årene, men har også hørt at det kan få deg til å se enda feitere ut? Sant?

Men ja, trenger tips til hva jeg kan gjøre.

Sykkler litt i ny og ne, men ikke masse.

Kanskje 1-2 ganger i uka. En sykkeltur på ca 30-40 minutt.

Har lyst å gå ned i vekt så fort så mulig, men ikke trene meg helseløs.

Er btw 14 år gammel, blir 15 dette året.

Og er gutt.

Takker for alle fornuftige svar=)

8405252[/snapback]

Lenke til kommentar

Før jeg svarer, så vil jeg bare anbefale deg å søre rundt på diverse sider som trening.no iform.no, osv. Der står det som regel veldig mye bra og nyttig når det gjelder ting som har med fysisk helse.

Jeg vil bare klarere opp i at sit-ups ikke på noen måte kan punktforbrenne fett i fra magen, og kan i visse tilfeller føre til at magen din bare vokser. Da pga. økt muskelmasse. [marginal vekst, foresten]

Du er 14år gammel og har mest sannsynlig ikke vokst ferdig, og jeg vil fraråde deg å bare trene styrke.

En god måte å trene på er å varriere mellom kondisjon og styrke, helst lettere vekter og mange repetisjoner. pga. alderen din. [kanskje 30 rep. pr. set, og 2-4 set er bra].

Enda viktigere enn selve treningen er kostholdet. Det er viktig å spise god, sunn og varriert mat. Fiberholdig mat er veldig bra, det samme gjelder mat uten animalsk fett. 5 måltider hver da, minimum hvis du ønsker å komme ned i vekt. Det som er viktig er at du spiser med gjevne mellomrom, og spiser nok til at du ikke blir for sulten før du skal spise neste gang. Havregryn til frokost er en fin ting, samt å kaste ut loffet. Mat pålegg som ikke er godt for deg, burde gå ut av kjøleskapet, eller i allefall bli kuttet ned på. spiser du syltetøy, så ta en skive - ikke fem.

Andre kan skrive mer utfyllende om dette, hvis du lurer på f.eks kostholdsplan og lignende. Jeg holder meg utenfor sånt.

Det som er viktigst er at du virkelig går inn for å gjøre noe med kroppen din. Du burde være glad i den kroppen du har nå, selv om du ønsker deg en forandring. Du vet at du kan forandre på deg selv, og hvis du gjør ting mer riktig enn du har gjort tidligere, så vil du bli i bedre humør og ha mer energi, samt være med våken og gjøre det bedre sosialt. [Fordi du ikke sover, ikke pga. bicepsen din]

Du burde tenke på å trene litt. For deg som vil gå ned i vekt, så er det viktig at du trener en økt som varer mellom en og to timer. En økt på 30-60min vil bare forbrenne energi i hovedlagrene, dvs. energien du Ikke har lagret i fettet. Hvis du merker at du får melkesyre, svimmel, o.l., så trener du mest sannsynlig for hardt. Å forbrenne fett er den letteste formen for trening, bare man har tolmodighet, fordi du bare trenger et moderat intensitetsnivå. Det gjør det ikke nødvendigvis lettere å trene, men tempoet er mer behagelig.

En annen ting er vann. Drikk masse vann, det gir deg mer overskudd, er sundt for kroppen din, fjerner hodepine, er generelt medisin for alt. Eller rettere sagt, hvis du mangler vann, så hjelper ingen annen kur.

Jeg orker ikke å skrive mer, fordi jeg er forkjølet, men jeg vil ønske deg lykke til.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_meg_*

Tuuuusen takk for svaret.

Og at du tok deg til å skrive det imens du var forkjølet!

Fikk mye nyttig informasjon der!

Kom gjerne med flere tips!

Lenke til kommentar

Vil presisere noe som Daehli nevnte. Du er sannsynligvis ikke ferdig utvokst, men sansynligvis midt i den perioden du vokser mest. Ikke tenk så mye på å gå ned i vekt, men stabiliser deg på den vekta du har i dag. Spis sunt i rimelige mengder og tren både generell styrke og kondisjon, og la tiden jobbe for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...