Gå til innhold

TEST: GeForce 8600 GTS og GT


Anbefalte innlegg

skjønner ikke vitsen å kjøpe på grunn av dx10 akkuratt nå.

8406892[/snapback]

 

For meg som skal bygge ny maskin fra grunnen av i løpet av kort tid, så har jeg to valg, og det er enten å kjøpe et DX10-kort nå, eller kjøpe et billig DX9-kort og vente til flere DX10-kort kommer på banen. Men for å si det helt ærlig gidder jeg ikke stresse med det akkurat nå. Så jeg trør til og kjøper et greit DX10-kort nå and the rest be damned. ;)

8407123[/snapback]

:!:

jah..hehe, lurer på hva disse kortene duger til på dx10 fronten når de ikke klarer å slå

forige generasjon engang. da sier jeg sli ;)

Endret av janerikl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jah..hehe, lurer på hva disse kortene duger til på dx10 fronten når de ikke klarer å slå

forige generasjon.

8407279[/snapback]

 

Det var vel egentlig aldri meningen at de skulle race forbi forrige generasjons middelsklasse-kort. 8600GTS yter noe dårligere enn et X1950 Pro joda... De skal tilby DX10 til folk til en grei pris. F.eks 8600GT koster 11-1200,- og gir samme ytelse som et 7600GT som koster rundt samme prisen. Skal man ha god ytelse må man opp på et 8800GTS 320MB eller høyere. Vi får se hvordan de yter i fremtidige DX10-spill, men så negativt som noen fremstiller det her tror jeg ikke det kan være.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Det var vel egentlig aldri meningen at de skulle race forbi forrige generasjons middelsklasse-kort. 8600GTS yter noe dårligere enn et X1950 Pro joda...  De skal tilby DX10 til folk til en grei pris.  F.eks 8600GT koster 11-1200,- og gir samme ytelse som et 7600GT som koster rundt samme prisen.  Skal man ha god ytelse må man opp på et 8800GTS 320MB eller høyere.  Vi får se hvordan de yter i fremtidige DX10-spill, men så negativt som noen fremstiller det her tror jeg ikke det kan være.

8407316[/snapback]

 

men det ser ut som om den ligger mellom dx9 og dx10.

nå vet jeg ikke hva det krever for å oppleve dx10 men ble

litt skeptisk på specen.

Lenke til kommentar
Foreløpig er det svært sparsomt med spill som drar nytte av DX10 på markedet.

Har dere funnet noen spill i det hele tatt som støtter Dx10 nå?

 

PS. Forresten veldig bra at HW klarte å få ut en grundig test på lanseringsdagen :thumbup:

8407053[/snapback]

 

Enig der ;) Første gang på en god stund nå det.

 

Uansett, Eneste som jeg vet om av DX10 materiale er den ene Demoen der du kan se noe teksturer og vann som renner oppå materialet. Ikke noe spennende heller egentlig.

 

Forresten, så er det en del jeg ikke liker med testene til HW.no. De er så tynne og ikke skikkelig gjennomført. Mitt råd til HW.no er å gjøre mer som anandtech.com osv. og få noen skikkelige tester ut ;) Tester av bildekvalitet (skikkelig, ikke noe "Nei, her ser alt OK ut") osv. Ellers greie tester ;)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det mulig å få en forklaring på hvorfor 8600-kortene slår 8800GTX i Maya og 8800GTS i specviewperf?

8405485[/snapback]

Begge de to er typiske OpenGL-applikasjoner. Da er det nok forbedringer for OpenGL i GPU eller drivere. Hvis det er i GPU så kan linuxbrukere glede seg over bedre 3D :)

8406685[/snapback]

Nei, det er tilnærmet umulig. 8800 GTS og 8800 GTX er mye kraftigere kort med heftigere minnebuss etc.. Det må være en bug eller noe slikt

8407244[/snapback]

Se på den lille spredningen i resultatene:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
SPECViewperf%208.1_3D%20Studio%20Max.png

SPECViewperf%208.1_Maya.png

Det er tydelig at resultatene ikke står i stil til den store forskjellen det er i spesifikasjoner på kortene. Det må være noe annet som er flaskehalsen. Det er da jeg foreslo at OpenGL-implementasjonen (hardware, firmware og drivere).

 

Testoppsettet er litt forskjellig:

Gainward GeForce 7950 GX2 - Forceware 91.47

Gainward GeForce 8600 GTS - Forceware 154.16

Gainward GeForce 8800 GTX 768 MB - Forceware 97.92

MSI GeForce 8800 GTS 320 MB OC Edition - Forceware 97.92

XFX GeForce 8600 GT XXX Edition - Forceware 154.16

XFX GeForce 8800 GTS 640 MB - Forceware 97.92

 

MSI Radeon X1900 XTX, Catalyst 6.10

Asus Radeon X1950 XTX, Catalyst 6.10

Sapphire Radeon X1650 XT

Sapphire Radeon X1950 Pro

Mulig det har noe med saken å gjøre.

 

Legg f.eks merke til at det er de to kortene som ble kjørt med Forceware 154.16 som får best ytelse i Maya. Resten skårer dårligere til tross for bedre spesifikasjoner. Det er tydeligvis en driverforskjell mellom Nvidia og ATI også når de beste ATI-kortene skårer dårligere enn selv de tregeste nvidia-kortene.

 

i 3D Studio max der det merkelig ut.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det mulig å få en forklaring på hvorfor 8600-kortene slår 8800GTX i Maya og 8800GTS i specviewperf?

8405485[/snapback]

Begge de to er typiske OpenGL-applikasjoner. Da er det nok forbedringer for OpenGL i GPU eller drivere. Hvis det er i GPU så kan linuxbrukere glede seg over bedre 3D :)

8406685[/snapback]

Nei, det er tilnærmet umulig. 8800 GTS og 8800 GTX er mye kraftigere kort med heftigere minnebuss etc.. Det må være en bug eller noe slikt

8407244[/snapback]

Se på den lille spredningen i resultatene:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
SPECViewperf%208.1_3D%20Studio%20Max.png

SPECViewperf%208.1_Maya.png

Det er tydelig at resultatene ikke står i stil til den store forskjellen det er i spesifikasjoner på kortene. Det må være noe annet som er flaskehalsen. Det er da jeg foreslo at OpenGL-implementasjonen (hardware, firmware og drivere).

 

Testoppsettet er litt forskjellig:

Gainward GeForce 7950 GX2 - Forceware 91.47

Gainward GeForce 8600 GTS - Forceware 154.16

Gainward GeForce 8800 GTX 768 MB - Forceware 97.92

MSI GeForce 8800 GTS 320 MB OC Edition - Forceware 97.92

XFX GeForce 8600 GT XXX Edition - Forceware 154.16

XFX GeForce 8800 GTS 640 MB - Forceware 97.92

 

MSI Radeon X1900 XTX, Catalyst 6.10

Asus Radeon X1950 XTX, Catalyst 6.10

Sapphire Radeon X1650 XT

Sapphire Radeon X1950 Pro

Mulig det har noe med saken å gjøre.

 

Legg f.eks merke til at det er de to kortene som ble kjørt med Forceware 154.16 som får best ytelse i Maya. Resten skårer dårligere til tross for bedre spesifikasjoner. Det er tydeligvis en driverforskjell mellom Nvidia og ATI også når de beste ATI-kortene skårer dårligere enn selv de tregeste nvidia-kortene.

 

i 3D Studio max der det merkelig ut.

8407684[/snapback]

 

Ja, det må være en bug i de gamle driverne. Med en 128-bit buss og så få stream processors skal ikke 8600 være "bare litt" tregere enn 8800GTX og raskere enn 8800GTS.

Lenke til kommentar

Synes dette var som forventet, verken mer eller mindre.

 

Og hvorfor skullle ikke Ati satse alle kortene på billige mid range kort?, de har ikke så mye annet de kan gjøre.

 

Ang bildekvalitet som flere er inne på ligger ikke nvidia bak lenger med 8800gtx (da sett i forhold til 1900xtx og 1950 pro som jeg har)

 

At mange prøver å forsvare at det ikke er nødvendig og oppgradere til dx10 pga det ikke har kommet noen spill osv forstår jeg ikke helt. Ytelse økningen er enorm denne gangen, med andre ord så forsvarere dere ikke en enese high end oppgradering (om dere ser poenget)

 

Vente på Ati har jeg sluttet med :!:

Lenke til kommentar

Nvidia burde først og fremst jobbe med driverne sine, mistenker at de med vilje unlater å oppdatere drivere til "ikke dx10" kort slik at det blir fristende å "oppgradere". ingen av mine nvidia kort 7600 og 6600 fungerer som forventet under vista enda, driverne krasher og videodekoding av xvid under VMR9 er fortsatt en katastrofe. Ett velkjent problem som nvidia ikke kan/vil fixe.

 

Derfor valgte jeg nå sist ati på min htpc og vil nok fortsette med det inntil nvidia rydder opp i problemene sine..

Lenke til kommentar
å forsvare at det ikke er nødvendig og oppgradere til dx10 pga det ikke har kommet noen spill osv forstår jeg ikke helt. Ytelse økningen er enorm denne gangen, med andre ord så forsvarere dere ikke en enese high end oppgradering (om dere ser poenget)

 

Hæ ? Enorm i forhold til hva da ? Kortene leverer DX10, ingen tvil om det, men pr dags dato så finnes det vel nøyaktig 0 spill som benytter seg av det. Så det vil være meningsløst å oppgradere bare for å få DX10 nå.

 

Hvis du uansett skal oppgradere fordi du sitter på et gammelt FX5200 kort ellerså, så klart, da kan det være greit å sikre seg for fremtiden, men å påstå at 8600 kortene imponerer ytelsesmessig er jo direkte feil etter min mening når det finnes andre kort som koster det samme og yter litt mere og har vært ute i lang tid. Hadde kortene vært meget billige, så er jeg enig i at det hadde vært imponerende.

Lenke til kommentar

8600GT kortet er nok et godt kjøp hvis man trenger et mellomklasse kort og ikke har noe i dag.

 

Hvordan yter 7600GS mot 8600GT? Med tanke på pris vs. ytelse.

 

EDIT:

Ser at 8600GT gir omtrent 50%-100% bedre ytelse enn 7600GS. Jeg betalte 600,- på tilbud for mitt 7600GS i datterns PC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
tror jeg beholder mitt 7900GT kort en stund til jeg. Ser ikke vitsen med et 8xxx serie kort untagen ganske høye oppløsninger og grafikktunge spill. disse som er testet her er ihverfall ikke noe å oppgradere til kun for å få dx10

8405671[/snapback]

 

skal beholde 7900gt min jeg og.

men sku hatt no anna skjermkort tel crysis da

Lenke til kommentar

ingen andre en meg som syntes at HW.no sitt forsøk på å overklokka korta var litt "mindre" utfyldene? dere kan vel prøve å voltmodde med mindre dere MÅ levere kortene tilbake eller noe. jeg har sett disse korta på 1ghz. og det kunne vert veldig spendene å se deres fremgangsmetode på dette.

 

på ok.no (stengt og spleisa med hw.no) syntes jeg husker å ha sett en voltmod av et 9800pro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...