Gå til innhold

Starte ekstra harddisken mens maskinen er på?

Zash

Anbefalte innlegg

Slet litt med å finne på en emne tittel til dette her, men får la det gå.

Jeg har en fungerende maskin hjemme, og mange harddisker liggende med forskjellige greier på, mange av dem med OS installert.

Har hatt det problemet med at jeg kobler til harddiskene før jeg starter maskina så blir det rot med bootinga, eller at den ikke blir funnet av maskina.

Det jeg da lurer på er om jeg kan koble dem til pc-en med IDE kabel, og så, når maskina er startet opp, så starte harddisken med en annen PSU? Noen som vet om det går, og om det er skadelig å prøve?

>Zash

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje grunn til at det blir 'rot med bootinga' er at du ikke sjekker BIOS menyen for bootrekkefølge? Det er helt normalt at den rekkefølgen endrer seg når du kobler til eller fjerner disker.

Tror ikke det du tenker på vil fungere, Windows forventer ikke at en IDE disk skal kunne kobles til eller fra.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva du bruker den ekstra disken til.

Dersom det er meningen at den skal være en permanent del av maskinen, så instalerer du den i maskinen, og fikser boot rekkefølgen i bios som nevnt over.

Dersom du ønsker å bruke disken eksternt, som mobil disk eller ønsker å ta den bort fra maskinen av sikkerhetsmessige grunner, så er det to alternativer som er å anbefale.

Det første alt. blir å sette disken i et eksternt kabinett med USB tilkobling. Da kan disken "hot swapes" dersom du stiller inn for dette i win. (alt. må du gå inn å "stoppe usb enhet" for å være sikker på å unngå krøll).

Det andre alt. er å sette disken i en "hot swap" ramme. Slik monteres typisk i en 5,25" brønn. Dette er en typisk løsning på servere, for å kunne bytte ut disker raskt og med liten nedetid. Fordelen i forhold til første alt. er at du får alt inn i kabinettet, og slipper ekstra ledninger og et ekstra kabinett. Ulempen er at du ikke like lett kan ta med deg disken og koble den til hvilken som helst maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...