Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heisann=) lurte på ka som må gjøres for å sette turbo i ein volvo 240 gle 87modell :p  håper noen her har peiling=) :w00t:  :thumbup:

8405048[/snapback]

få fatt på en 740 tic motor;)

litt kutting å dritt men utrolig hva man kan få til med en vinkel kutter :p

Lenke til kommentar

Heisann.

Om du skal ha turbo i 240en din så finnes det flere måter å gjøre dette på.

1: Om du har B230A-motor i bilen din kan du montere et R-sport kit. Kitet inneholder alt du trenger for å turbokonvertere motoren din.

Forventet effekt: 150-170hk.

Fordeler: Enkelt å installere, billig.

Ulemper: Vanskelig å få tak i disse kitene, og skulle du få tak i ett så er det som regel brukt (med tilhørende slitasje). Bilen vil også bruke en god del mer bensin.

2: Om du har B230K-motor i bilen din må du nok belage deg på å bytte motor.

K-motoren er en motor med høy kompresjonsforhold som fort vil medføre problemer ved en turbokonvertering (tenningsbank etc).

Når det gjelder alternativ motor vil jeg anbefale B230FT/B230FK fra 940.

Veldig gode motorer med mulighet til å trimme et godt stykke før du behøver å oppgradere innmat. Du må også bygge om til elektronisk innsprøytning.

Det er en del mer jobb å konvertere til FT/FK og samtidig en del dyrere. Men du vil få en bedre og mer avansert motor, samt muligheter for mer effekt.

Forventet effekt med chippa org motor og 1 bars turbotrykk: ca 220hk.

Fordeler: Lavere bensinforbruk, mer effekt, elektronisk innsprøytning.

Ulemper: en del jobb, dyrere.

Som Rantomet nevnte kan du også bruke motor fra 740 TIC (B230ET), men da vil jeg anbefale å bytte råder til nyere type (89->) da disse er tykkere og tåler mer.

(13mm på de nye og 9mm på de gamle).

du trenger IKKE å kutte bort noe med vinkelsliper :)

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Heisann.

Om du skal ha turbo i 240en din så finnes det flere måter å gjøre dette på.

1: Om du har B230A-motor i bilen din kan du montere et R-sport kit. Kitet inneholder alt du trenger for å turbokonvertere motoren din.

Forventet effekt: 150-170hk.

Fordeler: Enkelt å installere, billig.

Ulemper: Vanskelig å få tak i disse kitene, og skulle du få tak i ett så er det som regel brukt (med tilhørende slitasje). Bilen vil også bruke en god del mer bensin.

2: Om du har B230K-motor i bilen din må du nok belage deg på å bytte motor.

K-motoren er en motor med høy kompresjonsforhold som fort vil medføre problemer ved en turbokonvertering (tenningsbank etc).

Når det gjelder alternativ motor vil jeg anbefale B230FT/B230FK fra 940.

Veldig gode motorer med mulighet til å trimme et godt stykke før du behøver å oppgradere innmat. Du må også bygge om til elektronisk innsprøytning.

Det er en del mer jobb å konvertere til FT/FK og samtidig en del dyrere. Men du vil få en bedre og mer avansert motor, samt muligheter for mer effekt.

Forventet effekt med chippa org motor og 1 bars turbotrykk: ca 220hk.

Fordeler: Lavere bensinforbruk, mer effekt, elektronisk innsprøytning.

Ulemper: en del jobb, dyrere.

Som Rantomet nevnte kan du også bruke motor fra 740 TIC (B230ET), men da vil jeg anbefale å bytte råder til nyere type (89->) da disse er tykkere og tåler mer.

(13mm på de nye og 9mm på de gamle).

du trenger IKKE å kutte bort noe med vinkelsliper :)

Håper dette var til hjelp!

8433410[/snapback]

utv er FT/FK idenstisk med ET, så du må kape akkurat det samme, og der er en "lomme" i torpedoveggen, pga bakmontert fordeler. men er null problem å flytte fordeleren frem på blokka sånn det er på 240..

og 220hk med 1bar..? da er det ei jæævlig snill rulle i såfall!

jeg har et sett 13mm råder liggende ti len billig peng. gått 60k, ikke havarert motor

bare til å legge meg til msn om det er noe du lurer på å sånn, [email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...