Gå til innhold

Hvor ble det av Canon EF 200/1.8?


Anbefalte innlegg

Jeg husker fra min tid som nesten-over-kanten fotofrik at Canon lagde en EF 200 f/1.8 som jeg hadde veldig lyst på, men ikke råd til. Men nå som åra har gått og sparegrisen blitt litt tyngre, kunne jeg tenkt meg å putte denne ned i sekken. Men: Har de slutta å produsere den? Hadde jo vært glimrende å ha den nå som den ville tilsvart 300mm med uovertruffen lysstyrke på 30D (eller forsåvidt en gammal D60 ettersom man aldri hadde trengt å skru opp ISOen lengre enn 200... :D )Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener denne?

 

Den skal vel være mulig å finne til tider på bruktmarkedet, men med 2.5m nærgrense bør du ikke regne med å kunne ta close-ups :)

8404873[/snapback]

 

Jepp, den var det! Nei, det egner seg vel ikke så godt til makro akkurat. :) Men til innendørs sport, konserter eller hva som helst som foregår et stykke unna i mørke omgivelser: God knall!

Lenke til kommentar
Men hvorfor har ikke Canon laget en ny modell av denne?

De har jo teknologien, og markedet er vel der? Ser at mange spør etter dem på kjøp og salg forum rundt omkring...

Hvorfor stopper Canon å lage slike utrolig kule objektiver...?

8406689[/snapback]

 

 

Tja, bly saken gjorde vel at de måtte stoppe produksjonen og redesigne objektivet på nytt. Det har gått rykter om en ny versjon nå ganske lenge så den kommer nok. Problemet er vel kanskje å komme opp med en løsning som gjør at den ikke blir for dyr å lage, 200 f1.8 blir fort fryktelig store linser (bare å se på det monsteret som er ytterst på den gamle versjonen). 50 f1.0 ble også kuttet og har ikke blitt erstattet. Spør du meg så var dette prestisje modeller som ble lagd i en periode hvor canon kjempet mot Nikon som underdog og objektivene ble laget for å vise hva de kunne. Kan være Canon aldri har tjent penger på disse før.

Er ikke akkurat massemarked helelr for slike glass så den prioriteres kanskje ikke like mye som andre modeller.

Lenke til kommentar
Tja, bly saken gjorde vel at de måtte stoppe produksjonen og redesigne objektivet på nytt. Det har gått rykter om en ny versjon nå ganske lenge så den kommer nok. Problemet er vel kanskje å komme opp med en løsning som gjør at den ikke blir for dyr å lage, 200 f1.8 blir fort fryktelig store linser (bare å se på det monsteret som er ytterst på den gamle versjonen). 50 f1.0 ble også kuttet og har ikke blitt erstattet. Spør du meg så var dette prestisje modeller som ble lagd i en periode hvor canon kjempet mot Nikon som underdog og objektivene ble laget for å vise hva de kunne. Kan være Canon aldri har tjent penger på disse før.

Er ikke akkurat massemarked helelr for slike glass så den prioriteres kanskje ikke like mye som andre modeller.

Jeg kan godt tenke meg at en mellomting, som f.eks. 200mm f/2 ville kunne være salgbar. Her har jo Nikon sin 200mm f/2 VR, som de ikke har noe reelt alternativ til lenger...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...