daruu Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Ifølge mopedboka mi så kan de kun veie opptil 40 kg Å det er igrunn noen rare regler, for man skulle tro de som var over 10 år klarte å holde seg fast bedre osv enn de som er under 10 år Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Ifølge mopedboka mi så kan de kun veie opptil 40 kg Å det er igrunn noen rare regler, for man skulle tro de som var over 10 år klarte å holde seg fast bedre osv enn de som er under 10 år 8447965[/snapback] Hva i Norge er det som ikke er rart da? Men når ble boka di trykket? Mener det stod det samme i min fra 2003, men Vegvesen.no ble jo oppdatert i desember 2006 og der står det jo at det ikke er lov.. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Det er i forslag til læreplan foretatt en økning av omfanget av obligatorisk opplæring fra 20 timer i dagens læreplan til 23 timer. Av disse skal minimum 15 timer benyttes til praktisk opplæring, og minst 8 timer til teoretisk opplæring. Økningen på 5 timer praktisk opplæring fra 10 til 15 timer er hovedsakelig motivert ut fra en økt satsning på kjøreteknikk for førere av tohjuls kjøretøy. I tillegg er det foreslått endring i forskrift om bruk av kjøretøy og forskrift om krav til kjøretøy som vil tillate å kjøre moped med passasjer, uavhengig av passasjerens alder. Dette innebærer at opplæringen må innbefatte opplæringsmål som gir trening i å kjøre moped med passasjer. Dette forutsetter imidlertid at de nevnte forskriftsendringene blir vedtatt. bryter dette for så vidt med prinsippet. Uansett, så antar vi at 8 timer er for liten tid til å nå de opplæringsmålene som kan betraktes som teoristoff. Det legges derfor opp til at en del av teoristoffet kan og bør tilegnes gjennom selvstudium. Alternativt kan man fjerne kravet om minimum 8 timer teori. Vi ber spesielt om høringsinstansenes syn på dette punktet. Fant dette på vegvesen.no, skal sjekke litt mer om hvordan det er.. Skal høre med dem en dag også Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Det er i forslag til læreplan foretatt en økning av omfanget av obligatorisk opplæring fra 20 timer i dagens læreplan til 23 timer. Av disse skal minimum 15 timer benyttes til praktisk opplæring, og minst 8 timer til teoretisk opplæring. Økningen på 5 timer praktisk opplæring fra 10 til 15 timer er hovedsakelig motivert ut fra en økt satsning på kjøreteknikk for førere av tohjuls kjøretøy. I tillegg er det foreslått endring i forskrift om bruk av kjøretøy og forskrift om krav til kjøretøy som vil tillate å kjøre moped med passasjer, uavhengig av passasjerens alder. Dette innebærer at opplæringen må innbefatte opplæringsmål som gir trening i å kjøre moped med passasjer. Dette forutsetter imidlertid at de nevnte forskriftsendringene blir vedtatt. bryter dette for så vidt med prinsippet. Uansett, så antar vi at 8 timer er for liten tid til å nå de opplæringsmålene som kan betraktes som teoristoff. Det legges derfor opp til at en del av teoristoffet kan og bør tilegnes gjennom selvstudium. Alternativt kan man fjerne kravet om minimum 8 timer teori. Vi ber spesielt om høringsinstansenes syn på dette punktet. Fant dette på vegvesen.no, skal sjekke litt mer om hvordan det er.. Skal høre med dem en dag også 8448156[/snapback] Dette er jo bare et forslag da. Men har du en link? Dessuetn så burde mopedens konstruktive hastighet bli endret dersom det skal bli tillatt med passasjer, da de fleste ikke vil klare å holde 40 sone i oppoverbakker engang... Slik som mopedene blir levert i dag, er det ikke engang alle som klarer dra opp bakker når de kommer ferdig plombert fra forhandler. Derbien min med det berømte bakdrevet klarer faktisk 40 i en litt bratt oppoverbakke, med to 17 åringer på. Malagutien til fettern min klarte til sammenlikning den samme bakken så vidt med en person kun hvis han hadde choke.. Så det sier jo litt om hva som skjer hvis man da skulle kjørt to på den.. Skal det bli tillatt å kjøre to på mopeden burde også plomberingen fjernes helt, eller fartsgrensa på moped bli satt til 60-70. Grunnen til at den er 45 er fordi andre EU/EØS-land har det slik, MEN i mange av disse landene trenger man ikke noen form for førerkort på moped i det hele tatt. Så de reglene som er i Norge er helt bak mål.. Endret 22. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
reds Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Hadde vært kjekt å kunne ha passasjer bakpå, ja. Er vel lov å håpe det slår gjennom før sommeren, da jeg får lappen i oktober. >_< Endret 22. april 2007 av Marius E Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Konge da.. Det hadde vert digg.. Mn da må jeg jo skifte bak demper for den er bare lagt for 90 kilo eller no sån. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Skifter du til hardere bakdemper får du jo en helvettes stiv sykkel som ikke demper med bare deg på. Er snakk om hva resten av sykkelen tåler også, kan jo knekke demperfestene på ramma med for mye vekt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå