Duqe Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hei, nå som vinteren er over farter flere og flere på tohjulinger, og i flere tilfeller har jeg sett at førere har passasjerer som sitter bak eller står mellom førersetet og rattet, er dette lovlig? edit: la inn et bildeeksempel til lignende tilfelle jeg har sett. Endret 11. mai 2007 av duqe77 Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Nei, det er ikke lov, men Det er lovlig på lettmotorsykkel. Endret 17. april 2007 av JOECAMEL Lenke til kommentar
Camron Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er lov å ha en bak, hvis personen er under 10 år elns. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er lov å ha en bak, hvis personen er under 10 år elns. 8404584[/snapback] Det er riktig. Man kan ha én passasjer hvis passasjeren er under 10 år. Jeg har flere ganger kjørt med eldre personer på scooteren, men jeg har aldri blitt stoppet. Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Det er ikke lov på 50cc, men på 125cc er det lov. Som det sies over, er det lov på 50cc hvis personen er under 10. I Norge, that is. Er andre regler i utlandet. Endret 17. april 2007 av TeggY Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Personen må være under 10 og under 20 kilo.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Personen må være under 10 og under 20 kilo.. 8407746[/snapback] Hvis du først blir stoppet med en under 10 år, så tviler jeg på at de sjekker vekten på den personen i tillegg. Kan jo hende de gjør det i store kontroller. Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er sånn regelene er vertfall.. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Under 20kg er vel litt drøyt? Kan likesågodt legge en fyrstikk bakpå. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hvor tung passasjeren er kommer an på sykkelen (nyttelasten), min kan være opp til 90kg Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Under 20kg er vel litt drøyt? Kan likesågodt legge en fyrstikk bakpå. 8407997[/snapback] ja det er ganske teit.. trur kje det er så mange 10 åringer som er under 20 kilo Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Fant dette på Vegvesen.no: § 1-4 Øvingskjøring i trafikk nr. 1 I dag tillates ikke tohjuls moped registrert for passasjer. Dette forslås endret for de mopeder som faktisk er konstruert slik at de kan medbringe passasjer. Dette vil medføre at lærer eller ledsager etter forslaget til ny opplæringsforskrift i utgangspunktet blir pliktig til å følge med på mopeden under opplæringen. Man ønsker ikke å pålegge læreren eller ledsageren en slik plikt. Det er derfor gjort unntak fra hovedregelen om at læreren eller ledsageren må sitte på. Her står det jo ganske klart og tydelig at passasjerer på moped ikke er lov. Men da jeg tok mopedlappen for 2-3 år siden så lærte da vi at det var lov så lenge passasjeren var under 10 (eller var det 12? Husker ikke helt..). Etter min mening er det mer uforsvarlig å kjøre med en liten unge bakpå enn noen som er litt eldre og større som når ned til fothvilerne og som klarer å holde seg fast skikkelig.. Det samme står det her: http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=107&shw=LAPPEN Virker som den loven har blitt endret..? EDIT: Fant noe annet på trygg trafikk: Passasjer på moped? Mopeden er registrert for en person. Likevel kan du ta med deg ett barn under 10 år på moped. Da skal barnet sitte bak føreren og være utstyrt med godkjent hjelm. Endret 17. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kjøring med passasjerIngen endring i forhold til dagens forskrifter om kjøring med passasjer. Du kan ha med et barn under 10 år dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende. Den teksten fra Vegvesen.no, gjelder ikke den bare øvelseskjøring? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kjøring med passasjerIngen endring i forhold til dagens forskrifter om kjøring med passasjer. Du kan ha med et barn under 10 år dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende. Den teksten fra Vegvesen.no, gjelder ikke den bare øvelseskjøring? 8409403[/snapback] I læreplanen for klasse M146 står det at det er forbudt å kjøre med passasjer og da.. Skal ikke være lett detta.. Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Trur eg ska ringa te veivesene i mårå å spør.. Hadde vert greit å vite det rette.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Trur eg ska ringa te veivesene i mårå å spør.. Hadde vert greit å vite det rette.. 8410057[/snapback] Lykke til! Ikke bli overraska om du må sitte en time i telefonkø! Spør du Politiet (trafikketaten), henviser de sikkert til DinSide.no, noe som de gjorde når noen jeg veit om spørte om noe angående BE-førerkort.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 [quote name=>Jonas Kjøring med passasjerIngen endring i forhold til dagens forskrifter om kjøring med passasjer. Du kan ha med et barn under 10 år dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende. Den teksten fra Vegvesen.no, gjelder ikke den bare øvelseskjøring? 8409403[/snapback] I læreplanen for klasse M146 står det at det er forbudt å kjøre med passasjer og da.. Skal ikke være lett detta.. 8409983[/snapback] Hvis ung.no har rett, så er det fortsatt lov til å ha en passasjer under 10 år. Jeg har ikke hørt et ord om at denne loven/regelen har blitt forandret. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kjøring med passasjerIngen endring i forhold til dagens forskrifter om kjøring med passasjer. Du kan ha med et barn under 10 år dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende. Den teksten fra Vegvesen.no, gjelder ikke den bare øvelseskjøring? 8409403[/snapback] I læreplanen for klasse M146 står det at det er forbudt å kjøre med passasjer og da.. Skal ikke være lett detta.. 8409983[/snapback] Hvis ung.no har rett, så er det fortsatt lov til å ha en passasjer under 10 år. Jeg har ikke hørt et ord om at denne loven/regelen har blitt forandret. 8410328[/snapback] På Ung.no står det jo begge deler da, til og med på samme side Ung.no[/url]]Kjøring med passasjerIngen endring i forhold til dagens forskrifter om kjøring med passasjer. Du kan ha med et barn under 10 år dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Visste du at... Om du blir tatt mens du kjører moped ulovlig, for eksempel før du er 16 år eller uten mopedførerbevis, kan du få fra 6 måneders utsettelse på mopedførerbeviset etter du er fylt 16 år? Det ikke er tillatt verken å trimme mopeden eller å ha passasjer på moped? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg er fortsatt helt sikker på at det er lov med passasjerer under 10 år. Skal se om jeg får hørt med noen fra Vegvesen/Politiet i dag. Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg er fortsatt helt sikker på at det er lov med passasjerer under 10 år. Skal se om jeg får hørt med noen fra Vegvesen/Politiet i dag. 8411124[/snapback] jeg har nå hart at det er opp til 12 år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå