F.Mackey Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Er muligens ett skudd i blinde men jeg må nesten spørre. Saken er den at jeg tidligere spilte trompet, og jeg tror i teorien at jeg skal klare å spille det igjen. Problemet er at jeg vet ikke hvordan "grepene" for trompet er lenger, så hvis det finnes en oversikt over dette på nettet hadde jeg blitt veldig glad for det. Og i tillegg lurer jeg på hva det koster å få fikset en gammel sleten trompet, vil dette koste veldig mye penger? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 etter mine erfaringer kan reperajon av messinginstrument bli dyre, det spørs vel litt på hva problemet er Lenke til kommentar
ponnikos Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Google henviste meg til dette pdf-dokumentet: http://www.trumpetstudio.com/scales/Allfinger.pdf Går ut ifra det var noe slikt du mente. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Selve teorien bak greiene er ikke så vanskelig: La oss si du har en C-trompet. Når du blåser i den uten å trykke ned noen av knappene kan du få en C og en G (kvinten over C) og Cer og Ger videre oppover. Den første knappen på trompeten senker tonen med et halvt trinn, den andre senker tonen med et helt trinn og den tredje senker tonen med et og et halvt trinn. Om du da blåser en C og holder inne 1. knapp blir tonen en H, holder du inne 1. og andre knapp sammen blir tonen en A. Når du vet det kan du lete deg frem til alle tonene og begynne å øve skalaer. Jeg prøvde en gang å lære meg det der, men ga opp etter kort tid.. trompet er slitsomt og trompeten jeg lånte meg var litt ødelagt og sur. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Allright, takker. Jeg kunne jo spille før så regner med at jeg kan klare det igjen. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Glemte å nevne at hvis du har en Bb - trompet (mer vanlig) så får du Bb og F når du blåser uten å trykke ned knapper. Trykk første knapp og du får A og E osv... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Glemte å nevne at hvis du har en Bb - trompet (mer vanlig) så får du Bb og F når du blåser uten å trykke ned knapper. Trykk første knapp og du får A og E osv... 8407340[/snapback] Tøv. Tonene på instrumentet er fortsatt C - G - C - E osv. uten ventiler. I natura klinger det som Bb - F - Bb - D osv. Det du kaller "første knapp" er 2. ventil, altså den i midten. Dessuten: Det er ingen normale amatører som spiller på en C-trompet, det er Bb-trompet som gjelder. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Nettop - de klinger som Bb og F osv og det er DET som teller. En "C" på en Bb-trompet klinger som en Bb. En "C" på en Bb-trompet ER en Bb. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Fortsatt tøv. Tonen på instrumentet er en C, uansett hva trompeten er stemt i. Hva den er i natura er noe annet. Trompetisten forholder seg til hva tonen heter på instrumentet. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Arghh... alle trompetister er idioter! Det er hva den er i natura som teller! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Så da kan dere trompetnerder fortsette å diskutere hvem som har rett eller feil på PM istedet for å spamme ned tråden med krangling og navnekalling? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Forskjellen er vel at en C trompet er stemt til C ved A4 440Hz, mens en Bb trompet er stemt ved A4 415Hz. En halvtone forskjell er det jo uansett, så man bør vel egentlig forholde seg til "normalt" system (440Hz). Hvis ikke blir det fort trøbbel når du spiller med andre. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Her er det tydelig at det er barnehagenivå over kunnskapene til deltakerne, like godt å holde seg unna. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Er du frekk mot barnehageunger også, eller lærer du dem hva som er rett? EDIT: leif Endret 26. april 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det virker ikke som det er særlig vel anvendt tid her... Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Forskjellen er vel at en C trompet er stemt til C ved A4 440Hz, mens en Bb trompet er stemt ved A4 415Hz. En halvtone forskjell er det jo uansett, så man bør vel egentlig forholde seg til "normalt" system (440Hz). Hvis ikke blir det fort trøbbel når du spiller med andre. 8476381[/snapback] Trompeten er fortsatt stemt i 440Hz. Tror det er tykkelsen (diameter) på rørene, samt lengden som er forskjellen. Ta f.eks Eb kornett vs Bb kornett, der er Eb kornetten mye lysere, og mindre, men begge deer stemmes i 440Hz (442Hz for de fleste brasskorps/band). Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Greien er jo (slik det virker for meg, ihvertfall) at det skal være enkelt å lære seg instrumentet for kids. En trompet stemt i Bb spiller en Bb - skala (natura) når man spiller det man lærer er en C-dur skala. Så når man skal lære seg andre skalaer lærer man at i den og den skalaen er det så og så mange kryss eller b-er og man lærer hvordam man spiller disse skalaene. Den første skalaen man lærer seg må jo naturlig nok være den man får når man spiller en skala uten kryss eller b-er, og når man har en Bb-trompet er det Bb - skalaen. Det ville nok vært litt tungvindt å lære nybegynnere teori med utgangspunkt i en annen skala enn stamtonerekken, derfor døper man om tonene slik at ting skal bli lettere å lære. Det er greit det. For korpsfolk. Der får man uansett delt ut noter tilpasset den tonearten instrumentet er stemt i, så da er det ikke noe problem. Problemet oppstår når man skal spille utenfor korpset og alle notene er i natura. Da får man et stort problem. Enten så må blåserene tilpasse seg og transponere i hodet, eller man må skrive nye noter. Det som er mest irriterenses er når idiotblåseren står der og sier "jamen jeg spiller jo en C!" når han egentlig ligger en tone for lavt. Erfarne blåsere lærer seg heldigvis å transponere ting i hodet, men stress er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå