Gå til innhold

Demo av Armed Assault (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ArmA er bedre enn forgjengeren, og PWNER BF2 gaaaaanske lett

Jeg mener også at ArmA er et langt bedre spill enn BF2, men det er fordi det er mer simulatorpreget, og det er det jeg ønsker meg. For de som ikke ønsker/orker dette, kan sikkert BF2 være helt kult.

 

eneste jeg ønsker dem hadde fiksa var noe glattere animasjoner, der er BF2 bedre, feks rotorer på helicopter og slikt.

Men det er jo nettopp en av tingene som ble fikset til ArmA. I Operation Flashpoint (OFP) var jo rotorene bare animasjoner, mens i ArmA er de faktiske "fysiske" objekter. Ser mye mer realistisk ut enn den animasjonen de brukte tidligere ihvertfall. Nå husker jeg ikke hvordan det ser ut i BF2 (og jeg gidder ikke installere det for å finne det ut heller ;)), så jeg skal ikke våge meg på en sammenligning.

 

ArmA er en krigs spill simulator, og bli GENAILT mye bedre med alle mod's som er på vei, alt ifra WW2 mod's som blir porta og lagd fra nytt til ArmA, og en kan legge inn nye modeller/våpen ganske lett i spillet, noe en ikke kan i BF2.

8415592[/snapback]

Yep, her er du innom kanskje det viktigste aspektet med ArmA; den enorme modifiserbarheten i spillet. Det er sinnsykt enkelt å lage nye missions med den innebygde mission-editoren, og spillet har en veldig avansert API, som muliggjør både avansert scripting og endring av spillets innebygde forutsetninger. Hvis OFP er noe å dømme etter, så vil det komme enormt mange bra mods. Noen retter seg mot enda mer fanatisk realisme, andre er rene utvidelser i materiellutvalget, mens andre igjen er av ren underholdningskarakter.

 

 

Når det gjelder det mange tar opp rundt ytelsesproblemene, så stemmer det. Det var enormt store problemer i releaseutgaven. Den nåværende patchen (1.05) gjør spillet veldig mye snillere mot maskinvaren, og ifølge insiderne som har testet 1.06, så er det gjort store grep for å forbedre ytelsen ytterligere der. Blant annet vil man kunne sette opp imot 10 kilometers viewdistance uten noen større ytelsesdropp, og det vil jo være ganske behagelig når man f.eks. flyr Harrier. Allikevel tror jeg fortsatt ikke man skal forvente å kjøre spillet på høyeste innstilling på alle variabler, med mindre man har noen snille hardwaresponsorer :ermm:

Lenke til kommentar
Denne gangen i feil retning vil jeg si. De prøver å gjøre det realistisk men det ender opp med å bli mindre realistisk enn arkadespills om BF2.

8409298[/snapback]

På hvilke måter er ArmA mindre realistisk? Hva mener du burde vært gjort annerledes?

Burde de lagt til et minimap hvor alle vennlige spillere synes? Eller brukt automatisk friend-foe recognition? Eller kanskje de skulle gå på akkord med de 400 km2 store brettene for å kunne legge litt mer "bling" på grafikken? Da hadde de ihvertfall senket seg ned på nivået til BF2.

 

Selvsagt har BIS (utviklerne), som alle andre utviklere, måttet gjøre noen avveinger mellom realisme og spillbarhet, men å påstå at BF2 i det hele tatt er i samme nisje som ArmA blir for meg helt latterlig. De spillene kan ikke sammenlignes på en rettferdig måte; de sikter mot helt forskjellige brukergrupper.

8410429[/snapback]

 

Måten du beveger figuren din på føles utrolig begrenset. Animasjonene er hakkete og du får ikke hoppet over det minste hinder engang. Rett og slett kontrollen over karakteren som føles helt på trynet. Siktingen er jævlig også siden du beveger siktet samtidig som du beveger deg.

 

Så kommer A.I`en da som er det verste scriptinga jeg har sett. Er så mye bugs her at jeg ikke får beskrevet det engang. Computeren står å skriker radiokommandoer som ikke blir adlydet av resten. GET OUT GET OUT GET OUT ! Så står hele laget utenfor og venter ....

 

Jeg mener spillet er ræva men som sagt, folk er forskjellige det får du bare respektere.

Lenke til kommentar

helt håpløst å sammenligne BF2 og arma. arcade vs simulator, jeg elsker dem begge :love:

 

Avean: i det virkelige liv så har ikke soldater teipet fast geværene sine til hodet når de går, øynene og geværet er to ting som må kordineres mot hverandre, dette synest jeg Arma lykkes godt med.

 

 

 

EDIT: når jeg tenker meg om så blir vel øynene og ett gevær tre ting til sammen :p

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Ok, nå snakker vi litt mer håndgripelige eksempler.

 

Måten du beveger figuren din på føles utrolig begrenset.

Javel, la meg se. Man kan bevege seg i tre forskjellige hastigheter, ligge/krabbe, stå på kne/gå lavt, stå oppreist, lene seg til sidene, se seg rundt (uten å snu seg/våpenet rundt), rulle, svømme, samt en kombinasjon av de fleste av disse, og dette er bare hva man kan gjøre til fots. Hva er urealistisk og/eller begrenset med dette? Sleng på en TrackIR kontroller, og du kan til og med lene deg, se deg rundt og zoome helt trinnløst.

 

Det eneste jeg kan se at du kan savne her, er muligheten til å hoppe, men dette faller inn under avveingene BIS har måttet gjøre: 1) Droppe hoppefunksjonen, 2) Tillate hopping men risikere bunnyhop taktikker, 3) Tillate hopping, men lage et system som tar hensyn til fatigue, vekt på utstyr osv. Det siste hadde vært ønskelig, men jeg mistenker at BIS rett og slett ikke hadde tid til å implementere akkurat det. Ikke akkurat en biggie for meg, men så er jeg ikke vant til å hoppe rundt med 30 kg utstyr på meg heller, så egentlig bryter det ikke veldig med virkelighetsbildet mitt allikevel.

 

Animasjonene er hakkete og du får ikke hoppet over det minste hinder engang.

Er animasjonene hakkete? Javel, der må jeg nok bare stole på ditt utsagn. Jeg opplever ihvertfall ikke det på min PC. Hoppingen nevnte jeg over, og jeg savner forsåvidt muligheten til å kunne lempe seg over et lavt gjerde e.l. Nå skal det sies at det allerede er laget et Jump script, som inkorporerer en liten straff dersom du hopper altfor mye, men dette er ikke i originalspillet, og det er det vi bør holde oss til her.

 

Rett og slett kontrollen over karakteren som føles helt på trynet. Siktingen er jævlig også siden du beveger siktet samtidig som du beveger deg.

Og når du beveger deg med våpen i det virkelige liv, så er våpenet låst til kinnbeinet ditt, slik at du alltid sikter mot midten av synsfeltet ditt? Nei, dette er helt feil å forsøke å arrestere ArmA for. Det er så å si samtlige FPSer som har implementert dette feil. Når man skyter med et vanlig våpen i dag, så går kula i utgangspunktet dit du sikter. Det er ens egen evne til å holde våpenet/siktet rolig, som sørger for spredningen av kuler. I de fleste FPSer er dette usikkerhetsmomentet reflektert i en randomisert spredning av kulene rundt et fastlåst siktepunkt midt på skjermen, og dette er urealistisk. Dessuten, når du beveger deg rundt med det "løse siktet" har du heller ikke satt våpenet til skulderen. Dette gjør du ved å ta opp "weapons view" (default tast 'v'). Du kan ikke regne med å treffe mye med et våpen dersom du avfyrer det fra hofta.

 

Det virker for meg som denne måten å sikte/se seg rundt på, er uvant for deg, og det er fullt forståelig. Det betyr allikevel ikke at løsningen er urealistisk.

 

Så kommer A.I`en da som er det verste scriptinga jeg har sett. Er så mye bugs her at jeg ikke får beskrevet det engang. Computeren står å skriker radiokommandoer som ikke blir adlydet av resten. GET OUT GET OUT GET OUT ! Så står hele laget utenfor og venter ....

Her må jeg nok gi deg mye rett. Kommanderinga av AI inneholder dessverre fortsatt en del bugs (har ikke prøvd 1.06, så jeg kan bare referere til 1.05), og det hender at en AI commander kan henge seg helt opp. Dette er dog problemer jeg svært sjelden opplever i multiplayer spill, og å kalle det den verste scriptingen du har sett, synes jeg personlig virker overdrevent, men så vet heller ikke jeg hva slags referanser du har.

 

Jeg mener spillet er ræva men som sagt, folk er forskjellige det får du bare respektere.

8418440[/snapback]

Jepp, har ikke noe problem med å respektere at folk har sine meninger, bare misliker at folk snakker stygt om et spill bare fordi det ikke er slik som alt annet de er vant til å spille. Når du i utgangspuntket skylder på at ArmA er urealistisk, så er det klart det er interessant både for meg og andre å høre akkurat hva du mener, men for meg virker det som du misliker spillet fordi det er vanskelig.

 

Håper du gir spillet en sjanse til, og at du blir med oss glade lekesoldater ut i krigen etter hvert.

Lenke til kommentar

Nei dette var triste saker. Demo nr.2 overbeviser meg ikke denne gangen heller. Maskinen jobber vel og merke mindre,men må si jeg ikke liker motoren spillet er bygget på. Masse småting som trekker helhetsinntrykket ned. Bl.a skytelydene høres ut som et trommesett. Og de idiotiske stemmene på medsoldatene :D Ja blir sikker bedre med flere patcher osv,men hvor mange må det til??. Og tar sikkert lang tid før de gode moddene er ferdig. Ved multiplayer delen opplever jeg lange ventetider,lag og server problemer hele veien :no: .

 

Konseptet på spillet er genialt og unikt, men resten er ikke bra.

 

Enig med at det ikke går an å sammenligne BF2 og AA. Begge har sine gode og dårlige sider. Synd det ikke finnes en kombinasjon mellom dem. Får fortsatt holde meg til Project Reality. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva CS/BF2-gjengen forventer. Dette er en simulator, altså noe man må spille i mer enn 10 minutter for å sette seg inn i.

 

Jeg har forresten ikke opplevd noen problemer som helst online, kanskje jeg har vært heldig.

 

Men som sagt tidligere: Slike spill kommer alltid til å glede et mindretall, og takk Gud for at de finnes! :thumbup:

Lenke til kommentar
Bl.a skytelydene høres ut som et trommesett.

8418745[/snapback]

Ja, dette kalles realisme ;)

 

Lyden du hører, er de supersoniske smellene som kommer når kulene passerer deg. Folk har levd med hollywood lyder som svisjing og hvining av rikosjetter såpass lenge, at de tror dette er sånn det faktisk høres ut. Sjekk ut et par videoer av ekte skuddvekslinger fra f.eks. Irak krigen, så skjønner du hva jeg mener. Det finnes haugevis av dem på google/youtube osv.

Lenke til kommentar

Enig med Leftie.

 

Jeg setter ikke pris på BF2 eller lignende arkadespill.Men jeg skjønner dem som liker det. Det jeg liker med ArmA er jo realismen og ikke arcaden.

Desverre er dette enda og kommer sikkert også til å forbli et meget ytelseskrevende spill. Men såvidt jeg husker,så var vel f.eks. doom3 også ganske ytelseskrevende, samme med HL2, FarCry, STALKER, BF2, FlightSim osv osv. Alt til sin tid eter min mening.

 

Alle de nyeste spillene tar som regel nytte av ny teknologi for å tilfredstille oss med bedre lyder og grafikk. Dette tar som regel "litt" kraft av maskinvaren din. Dette må man vel bare forvente.

 

Skal ArmA bli like lenge som OFP, så trenger jeg ikke å bytte maskinvare på 6 år. Så den fordelen er jo der. Men da må jeg desverre ha god nok maskinvare pr dags dato.

 

Når det gjelder bugs, såer det nok av dem. Men ut i fra erfaring så vil de fleste bli fikset opp i. Det tar bare litt tid som med alt annet. Jeg ser ingen snarlig løsning på det problemet, da USA sin versjon blir sluppet i mai og VBS2 også kommer i mai. Så blir det sikkert sommerferie og kanskje ikke før i august eller litt seinere at man får skikkelig fokus på bug-fixes.

 

Patch 1.06 sommest sannsynlig er den somblir sluppet i USA, fikser veldig mye. Mens Patch 1.07 som ser ut til å komme rett etter dette vil fikse enda mer. Samt at de innfører nye våpen og kjøretøy.

 

Ja det finnes begrensninger i ArmA, men ikke i måten man kan velge å løse oppdragene på. Det er en av de tingene som jeg liker ved ArmA. Det er KUN missiondesigner som bestemmer hvordan ting må/bør løses på. Man kan bruke hele øya (40 kvm) for å løse oppdraget. Kan man virkelig det i HL2 eller BF2 eller er det usynlig vegger eller "ganger" å gå i.....

 

Når det gjelder lyder. Der vil det vel alltid være forskjellige hva folk synes. FDF har laget en mod allerede som lager virkelig bra lyder. Ellers satser ArmA på realisme og da supersonic lyden istedet for et smell, sålenge man er på litt avstand. Ut i fra at jeg IKKE har vært i virkelig krig, men kun sett på dokumentarer og virklige bilder fra krig, så synes jeg de har implemenetert dette bra.

 

Jeg liker best modelerbarheten og mulighetene. Jeg liker å ikke bli begrenset. Alle muligheter blirlagt til meg og ikke til utviklerene. BIS har også en tradisjon for å utgi verktøy for å lage nye øyer. Nye modeller. Nye våpen. Dette gjør at man kan forvente seg ganske mye forskjellig fra utviklere. Alt blir nok ikke bra, men masse blir det.

 

Det er uansett vanvittig morro å sitte 20-30 mann å angripe store konvoier mer fiender. Eller snike seg rundt på "hemlig" oppdrag. Lyssetting. Lyder. Omgivelser. Kjøretøy.

Lenke til kommentar
.... er jævlig billig moro, for å si det sånn :)

8427329[/snapback]

Det er vel en sannhet med ganske så store modifikasjoner. Sålangt så har jeg betalt 350,- for spillet. Men litt mer for å ha en maskin det skulle gå på...

 

Synes ikke at Armed Assault er helt riktig satt opp i forhold til recommended eller minimum hardware spesifikasjoner. Man må egentlig ha kraftigere maskin for at dette skal bli morro.

Lenke til kommentar
Her er noen bilder fra fullversjonen etter at beta patchen kom ut, og nå kan jeg kjøre 10000 i view distance, noe som bare er porno:

 

8427097[/snapback]

 

Niiice!

 

skal til å bestille samme pc som deg(bare med 8800GTX istedenfor 7950)

 

får jeg i nærheten av samme grafikk som deg skal jeg være fornøyd :love:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...