Gå til innhold

Brudd på barns rettigheter i Norge

Anbefalte innlegg

Vi har om rettigheter i SK faget nå, da spesielt på feltet om barn. Nå er det først og fremst vold mot barn man begynner å diskutere når det er i Norge.

Men finnes det andre vis barns rettigheter blir brutt i Norge? Utdanning kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dåp, KRL, Kristen Formålsparagraf, be før maten på skolen, bli tvunget i kirker av skolen i høytider. Hm... Kommer ikke på flere nå.

8403873[/snapback]

Veldig sentrert rundt kristendommen dette vel?

Forøvrig er jeg enig i at skolen bør være religionsfri utenfor den faktiske undervisningen.

Lenke til kommentar
Dåp, KRL, Kristen Formålsparagraf, be før maten på skolen, bli tvunget i kirker av skolen i høytider. Hm... Kommer ikke på flere nå.

Den er jo ett av våres største problemer.

Kom på enda en: Ordningen som gjør at man blir automatisk innført i Statskirken når man blir født hvis én av foreldrene allerede er medlem.

Lenke til kommentar

Den er jo ett av våres største problemer.

Kom på enda en: Ordningen som gjør at man blir automatisk innført i Statskirken når man blir født hvis én av foreldrene allerede er medlem.

8403919[/snapback]

det jeg fikk beskjed om av statskirken var at du ikke skulle bli medlem, med mindre du blir døpt, om den ene foreldren da ikke er medlem, så spiller det ingen rolle.

Det var anderledes før, men slik nå, ettersom jeg skjønte ;)

Tilbake til topic:

Elever på barne og ungdommskoler har veldig lite å ha sagt.

der bestemmer lærerne alt, elevene får ikke. diktatur ovenfor elevene... slik burde det da ikke være.

Lenke til kommentar

det jeg fikk beskjed om av statskirken var at du ikke skulle bli medlem, med mindre du blir døpt, om den ene foreldren da ikke er medlem, så spiller det ingen rolle.

Det var anderledes før, men slik nå, ettersom jeg skjønte ;)

Tilbake til topic:

"Om den ene foreldren da ikke er medlem"?? Nei det har såklart ingenting å si. Det som har noe å si er om den andre foreldren er medlem. Så lenge én av foreldrene er medlem, så blir barnet også automatisk medlem. Uansett om det blir døpt eller ikke.

Og hvis 2 stk som ikke er medlem får barn, men bestemmer seg for å melde seg inn i kirken før barnet blir 15, da blir også barnet automatisk ført inn.

Tingen er det at når barnet blir 18 år gammel og fremdeles ikke er døpt, da skal kirken fjerne medlemskapet. Noe som ikke alltid skjer med mindre man sjekker det ut selv og klager. Det skjedde ikke med meg, og har hørt det samme fra flere andre, så nøyaktig hvor slurvete de er, det vet jeg ikke.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-031-001.html#3

Tilbake til topic? Dette er da on topic.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Elever på barne og ungdommskoler har veldig lite å ha sagt. der bestemmer lærerne alt, elevene får ikke. diktatur ovenfor elevene... slik burde det da ikke være.

8403950[/snapback]

Vel... Elevene har jo en del å si gjennom elevrådet.

8404129[/snapback]

Elevrådet har ikke så mye å ha sagt alltid.

det er heller ikke alltid at elevrådet har kompetente ledere...

Det er heller ikke riktig at en lærer/rektor skal straffe elever for ting de bare er misstenkte for...

Det må da være mulig å høre på en hel klasse, da hele klassen, pluss foresatte klager på en lærer. Tok to år med klaging før skolen gjorde noe med det.

osv...

Kan være det bare var sik på min skole, men at det som oftest ikke er slik, men vi ble veldig sjeldent hørt, og var det noe med skolen/lærere eller noe vi ikke likte, så måtte vi bare sitte pal og holde kjeft, og gjøre som de sa.

Lenke til kommentar

8403873[/snapback]

14. Tanke-, samvittighets- og religionsfrihet

Barnet har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Staten skal respektere foreldrenes retter og plikter til å opplyse barnet om sine rettigheter i slike spørsmål.

Kan foreldre "tvinge på" religionen på barna om de ikke vil, fordi det går som en foreldrerett?

Lenke til kommentar

Foreldra trenger ikke tvinge den på barna sine, de bare oppdrar barna på den måten de vil og vips så har vi masse smiths venner og jehovas vitner og andre avskum som fortsatt formerer seg i samfunnet vårt. Derfor bør private skoler og samfund og slikt piss forbys snarest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...