Gå til innhold

Erfaringer med forkurs for ingeniørutdanning

lambiks

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sendte for litt siden inn en søknad til Høgskolen i Tromsø, der jeg søkte på forkurs for ingeniørutdanning, og i den sammenheng tenkte jeg skulle høre om det var noen på dette forumet som har erfaring med dette studiet?

Jeg kommer rett fra en teknisk utdanning (Serviceelektronikk), med et år førstegangstjeneste mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går nå forkurset på HiO. Mattedelen er tung or min del, da dette alltid har vært noe ulogisk for meg. Fysikken på sin side, som er det andre faget jeg tar er grei. I og med at det i matta både er 2 og 3 MX går vi veldig fort fram. Derfor blir jeg fort hengende etter, og jeg rekker ikke skjønne noe ordentlig før vi begynner på noe nytt. Det er demotiverende. I tillegg har vi en elending mattelærer i motsetning til noen av de andre klassene. Men: Jeg gjør fint lite skolearbeid hjemme og jeg er ikke allltid på skolen når jeg burde være der :whistle: Så om du er litt disiplinert, og legger litt arbeid i det vil jeg tro at du skal klare deg fint. Det er mye opptil deg selv. Når det gjelder de andre fagene, som jeg ikke tar, kan jeg ikke si så mye mer enn at jeg har inntrykk av at det er rimelig enkle greier, og tildels useriøst, bortsett fra kjemien som visstnok skal være litt vrien.

På HiO er nok forkurset litt nedprioritert kan det virke som, og da blir ikke kvaliteten helt på topp, men det er godt mulig det er bedre i Tromsø. Det konkluderende svaret mitt til deg blir at om du har et ønske om å bli ingeniør, så begynner du på forkurset. Er du motivert vil du høyst sannsynlig klare deg bra.

Jeg har også et råd du virkelig bør følge: Begynn fra dag èn å gjøre alle oppgaver dere får i hjemmelekse, og møt opp til all undervisning du har mulighet til. Her har jeg slurvet litt i starten, og det svir bare mer og mer utover i kurset! Lykke til :)

Endret av password
Lenke til kommentar
Jeg går nå forkurset på HiO.

Hva skal du gå neste år?

Skal også gå forkurset. Har søkt på HIO og HIØ (Sarpsborg). Hvordan er "miljøet" på skolen ift. VGS? Er det mer seriøst og proft eller er de de samme umotiverte elevene som bråker i timen, og lærere som ikke kan kontrollere klassene osv..... Det er jeg vant til fra VGS hvertfall

Lenke til kommentar

Jeg har søkt bygg ingeniør, men er ikke sikker på om jeg skal satse eller ikke. Når det gjelder klassemiljøet er det veldig bra. Generelt er folk mye mer voksne her enn på vgs. Elevene på vgs går der jo egentlig bare fordi de "må", og de er ofte umotiverte, noe som også kan være forståelig når man må lære så mye man synes er helt unødvendig. Forkurset melder folk seg på fordi de virkelig trenger det til noe, og det er veien til et konkret yrke. I tillegg til at det er endel litt eldre folk der. Dette gjør at barnslighetene ikke lenger er tilstede i timene, og lærerene får undrevise i fred for en gjeng konsentrerte elever :)

Endret av password
Lenke til kommentar
Jeg har søkt bygg ingeniør, men er ikke sikker på om jeg skal satse eller ikke. Når det gjelder klassemiljøet er det veldig bra. Generelt er folk mye mer voksne her enn på vgs.  Elevene på vgs går der jo egentlig bare fordi de "må", og de er ofte umotiverte, noe som også kan være forståelig når man må lære så mye man synes er helt unødvendig. Forkurset melder folk seg på fordi de virkelig trenger det  til noe, i tillegg til at det er endel litt eldre folk der. Dette gjør at barnslighetene ikke lenger er tilstede i timene, og lærerene får undrevise i fred for en gjeng konsentrerte elever :)

8404326[/snapback]

Her på vgs går folk fordi de vil være russ, mens jeg vil helst ha bra karakterer...

Lenke til kommentar
Jeg går nå forkurset på HiO. Mattedelen er tung or min del,  da dette alltid har vært noe ulogisk for meg. Fysikken på sin side, som er det andre faget jeg tar er grei. I og med at  det i matta både er 2 og 3 MX går vi veldig fort fram. Derfor blir jeg fort hengende etter, og jeg rekker ikke skjønne noe ordentlig før vi begynner på noe nytt. Det er demotiverende. I tillegg har vi en elending mattelærer i motsetning til noen av de andre klassene. Men: Jeg gjør fint lite skolearbeid hjemme og jeg er ikke allltid på skolen når jeg burde være der :whistle:  Så om du er litt disiplinert, og legger litt arbeid i det vil jeg tro at du skal klare deg fint. Det er mye opptil deg selv. Når det gjelder de andre fagene, som jeg ikke tar, kan jeg ikke si så mye mer enn at jeg har inntrykk av at det er rimelig enkle greier, og tildels useriøst, bortsett fra kjemien som visstnok skal være litt vrien.

På HiO er nok forkurset litt nedprioritert kan det virke som, og da blir ikke kvaliteten helt på topp, men det er godt mulig det er bedre i Tromsø. Det konkluderende svaret mitt til deg  blir at om du har et ønske om å bli ingeniør, så begynner du på forkurset. Er du motivert vil du høyst sannsynlig klare deg bra.

Jeg har også et råd du virkelig bør følge: Begynn fra dag èn å gjøre alle oppgaver dere får i hjemmelekse, og møt opp til all undervisning du har mulighet til. Her har jeg slurvet litt i starten, og det svir bare mer og mer utover i kurset!  Lykke til :)

8403917[/snapback]

Takk for svar :)

Dette med at det kreves mye av meg konsentrasjons- og disiplinmessig, skjønner jeg godt, og jeg bruker tiden nå på å forberede meg på dette, så det ikke kommer som et sjokk.

Hvis jeg tenker tilbake på ungdomsskolen og videregående, så fikk jeg kunnskap i det meste jeg trengte på et helt greit nivå uten å gi noe innsats i det, så om jeg virkelig bruker av meg selv for å skjønne det jeg blir lært, så tror jeg at det skal gå bra. Heldigvis har jeg teknisk bakgrunn, så i hvertfall begynnelsen på første året på det spesifikke ingeniørstudiet kommer til å greit, da jeg skal fortsette innen elektronikk.

Jeg gleder meg ;)

e-banez:

Jeg har samme bakgrunn som deg (Serviceelektroniker). Som en anbefaling burde du kikke på http://www.hit.no/main/tf/y_vei

De gjør det mulig å skippe forkurs og kjøre rett på utdanninga (dvs 3 år). Har tatt det selv, helt klart å anbefale!

8404354[/snapback]

Jeg har sett på dette, og om jeg ikke kommer inn på forkurset nå, så skal jeg ta lærlingetiden, og etterpå ta denne Y-veien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...