Gå til innhold

Nytt speilreflekskamera i midtre prisklasse

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Har en liten amatørfotograf i magen, så har endelig bestemt meg for å gå til innkjøp av et digital speilreflekskamera i den midtre prisklasse. Har lest Akam.no sine fine tester på EOS400, K-10D og D-80 (takk for bra side, forresten), men er fremdeles usikker. Trenger jo selvsagt ikke til å være et av disse tre, men hvilket kamera er det beste for en nybegynner som har lyst å ta gode bilder?

Kan jo med en gang si at jeg ikke har de store erfaringene med fotografering, har kun erfaring fra et gammelt Canon speilrefleks (filmbasert) og midt nåværende Olympus C-750UZ. Liker forsåvidt Olympus kameraet midt godt, men innser jo at kvaliteten på bildene ikke er av det helt store (4,2Mpx). Menysystemet på Olympusen min var også fin og god, så jeg håper at et evt. nytt kamera vil ha et like brukervennlig og funksjonibelt.

Videre kan jeg jo få med bruksområdet til kameraet midt. Foruten alle slags sosiale sammenkomster, bruker jeg kameraet midt stort sett til en ting: Fly-fotografering. Av den grunn er vell lukkertid og zoom være det viktigste, men så vidt jeg vet er begge disse to avhenging av linse. Som igjen vil være viktig for meg, hvilken kamera har mest/best linsetilbehør, til en ok pris?

Og kanksje det viktigste spørsmålet:

Skal til USA i løpet av nær framtid. Vil det være lurt av meg å kjøpe det der? Ingen problem med kompatibiliet? Og er det billigere der?

På forhånd takk!

- Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo med en gang si at jeg ikke har de store erfaringene med fotografering, har kun erfaring fra et gammelt Canon speilrefleks (filmbasert) og midt nåværende Olympus C-750UZ. Liker forsåvidt Olympus kameraet midt godt, men innser jo at kvaliteten på bildene ikke er av det helt store (4,2Mpx). Menysystemet på Olympusen min var også fin og god, så jeg håper at et evt. nytt kamera vil ha et like brukervennlig og funksjonibelt.

Videre kan jeg jo få med bruksområdet til kameraet midt. Foruten alle slags sosiale sammenkomster, bruker jeg kameraet midt stort sett til en ting: Fly-fotografering. Av den grunn er vell lukkertid og zoom være det viktigste, men så vidt jeg vet er begge disse to avhenging av linse. Som igjen vil være viktig for meg, hvilken kamera har mest/best linsetilbehør, til en ok pris?

Du skriver at du har erfaring med Canon SLR, hvor gammelt er det? Har du det ennå? Hvis det er fra 1987 eller senere, kan det veldig godt være at du kan bruke optikken på et nytt DSLR, dersom du har det ennå. Da vil det selvfølgelig kunne være et godt argument for å velge Canon.

Ellers, hvis du skal drive med fly-fotografering ville jeg nok også veldig seriøst vurdert et semikompakt-kamera, som f.eks. Panasonic FZ-50. Fordelen du får med dette, er et veldig kompakt kamera med enormt zoom-omfang, og veldig god tele. Dette kameraet har også ganske bra lysstyrke på full tele (f/3.7 ved 420mm i 35mm-ekvivalent) pluss bildestabilisator. Skal du ha noe tilsvarende på DSLR, blir det fort utrolig mange penger på glass... Nærmeste du kommer blir Canons 200mm f/2.8 med 1.4x teleconverter, da snakker vi om drøye 8000 kr (for 448mm f/4 i 35mm-ekvivalent). Selv om kvaliteten blir en del bedre, må man jo spørre seg om det er verdt det.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hmmm.

Leste nettopp igjennom Akam.no sin test av Panasonic FZ-50 og Fujifilm S6500. Joda, virket som fine kameraer, men samtidig føler jeg at det blir på samme nivå som da jeg kjøpte Olympus C-750UZ i sin tid; kun for zoomen sin del. Blir liksom bare et halveis kompromiss mot et fullblods digital speilrefleks.

Joda, kameraene så fine ut de, men tror jeg skal gå får et skikkelig kamera når jeg først har mulighten (og pengene).

Som svar til k-ryeng (og samtidig takk for et kjempeflott innlegg), så er nok ikke det gamle Canon-kameraet noe å spare på. Tror nok det er eldre enn '87.

Lenke til kommentar
Hmmm.

Leste nettopp igjennom Akam.no sin test av Panasonic FZ-50 og Fujifilm S6500. Joda, virket som fine kameraer, men samtidig føler jeg at det blir på samme nivå som da jeg kjøpte Olympus C-750UZ i sin tid; kun for zoomen sin del. Blir liksom bare et halveis kompromiss mot et fullblods digital speilrefleks.

Joda, kameraene så fine ut de, men tror jeg skal gå får et skikkelig kamera når jeg først har mulighten (og pengene).

Som svar til k-ryeng (og samtidig takk for et kjempeflott innlegg), så er nok ikke det gamle Canon-kameraet noe å spare på. Tror nok det er eldre enn '87.

De blir selvfølgelig et komprimiss, men til fotografering som krever såpass mye tele som flyfoto gjør, ville jeg likevel vurdert det grundig i hvert fall. De kameraene blir et skritt opp i forhold til Olympusen din, bla. fordi du får manuell zoom og fokusring, og manuelle innstillinger som på et DSLR. Hvis du har mulighet, bør du ta en tur i en butikk som har FZ-50 inne, og prøve det litt i butikken.

Hvis du likevel vil ha DSLR, har du jo de nevnte kameraene, og jeg ville også tatt med Canon 30D, og kanskje et Olympus-hus i betraktningen. Det du likevel skal være klar over, er at du må bruke mye penger på objektiver hvis du skal rettferdiggjøre DSLR til flyfoto. Det nevnte Canon-objektivet (200mm f/2.8) vil nok gjøre susen, evt. sammen med en telekonverter, men da snakker vi om glass for rundt 8000 kr. Canon 70-200 f/4L er også et mye brukt alternativ, på godværsdager kan dette også brukes med 1.4x telekonverter, da får du ca en 100-280mm f/5.6 (160-400mm f/5.6 i 35mm-ekvivalent), prisen på denne vil være omtrent den samme. Sigma har vel også en 100-300 f/4 HSM som kan være et bra alternativ, denne koster 9000 kr. Denne finnes til de fleste systemer, så f.eks. en D80 med 18-70-kitobjektiv til vanlig fotografering, og Sigma 100-300 til fly, er i høyeste grad et bra alternativ, så hvis du kan forsvare slike investeringer, evt. kjøpe noe brukt, er det noe å vurdere.

De nevnte kamerahusene leveres med kit-objektiver, men de vil absolutt ikke være egnet til flyfoto. Til "vanlig" fotografering, vil de være helt fine, dog...

Lenke til kommentar
De blir selvfølgelig et komprimiss, men til fotografering som krever såpass mye tele som flyfoto gjør, ville jeg likevel vurdert det grundig i hvert fall. De kameraene blir et skritt opp i forhold til Olympusen din, bla. fordi du får manuell zoom og fokusring, og manuelle innstillinger som på et DSLR. Hvis du har mulighet, bør du ta en tur i en butikk som har FZ-50 inne, og prøve det litt i butikken.

Hvis du likevel vil ha DSLR, har du jo de nevnte kameraene, og jeg ville også tatt med Canon 30D, og kanskje et Olympus-hus i betraktningen. Det du likevel skal være klar over, er at du må bruke mye penger på objektiver hvis du skal rettferdiggjøre DSLR til flyfoto. Det nevnte Canon-objektivet (200mm f/2.8) vil nok gjøre susen, evt. sammen med en telekonverter, men da snakker vi om glass for rundt 8000 kr. Canon 70-200 f/4L er også et mye brukt alternativ, på godværsdager kan dette også brukes med 1.4x telekonverter, da får du ca en 100-280mm f/5.6 (160-400mm f/5.6 i 35mm-ekvivalent), prisen på denne vil være omtrent den samme. Sigma har vel også en 100-300 f/4 HSM som kan være et bra alternativ, denne koster 9000 kr. Denne finnes til de fleste systemer, så f.eks. en D80 med 18-70-kitobjektiv til vanlig fotografering, og Sigma 100-300 til fly, er i høyeste grad et bra alternativ, så hvis du kan forsvare slike investeringer, evt. kjøpe noe brukt, er det noe å vurdere.

De nevnte kamerahusene leveres med kit-objektiver, men de vil absolutt ikke være egnet til flyfoto. Til "vanlig" fotografering, vil de være helt fine, dog...

8403771[/snapback]

Ja, det virker som du har mye peiling og mye rett i det du sier. Selvfølgelig må jeg jo også ha et ordentlig objektiv i tillegg, noe jeg ikke har tenkt så mye over.

Men da er mine neste spørsmål som følger:

1.) Anbefales det å kjøpe fotoutstyr brukt, hvis mulig? Er generelt skeptisk på å kjøpe dyrt og flott utstyr brukt, da jeg er redd at jeg skal kjøpe noe crap som er slarkete eller rett og slett går i stykker etter kort stund. Da vil jeg sitte igjen med skjegget i postkassen, uten noen seriøs selger.

2.) Har denne FZ-50'en både fokus- og zoom-ring? Mulig jeg misforsto testen jeg leste, men det virket som om at et av de to kameraene manglet nettopp det. Isåfall så vil vell disse fungere på samme måte som det gamle SLR-kameraet mitt fungerte, noe jeg som du sier savnet på C-750UZ'en min.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper gjennom bruktmarkedet på foto.no, så tror jeg det skal godt gjøres å bli skuffet. Optikk (i hvert fall fra de kjente produsentene) holder seg bra og det skal mye til for at det blir slarkete og går i stykker. Og foto.no har en veldig seriøs profil. Hvis du er usikker, så kjøp fra folk du ser har fått god tilbakemelding fra andre brukere.

Jeg ville være litt mer forsiktig på generelle auksjonssider som qxl o.l.

Lenke til kommentar
1.) Anbefales det å kjøpe fotoutstyr brukt, hvis mulig? Er generelt skeptisk på å kjøpe dyrt og flott utstyr brukt, da jeg er redd at jeg skal kjøpe noe crap som er slarkete eller rett og slett går i stykker etter kort stund. Da vil jeg sitte igjen med skjegget i postkassen, uten noen seriøs selger.

Ja, særlig brukt optikk kan anbefales, i hvert fall hvis du kjøper gjennom seriøse fora som Foto.no sitt bruktmarked. Selvfølgelig er det en risiko, men hvis du i hovedsak handler med folk som bor i nærområdet ditt, kan den reduseres til et minimum dersom du tar direkte kontakt med selger.

2.) Har denne FZ-50'en både fokus- og zoom-ring? Mulig jeg misforsto testen jeg leste, men det virket som om at et av de to kameraene manglet nettopp det. Isåfall så vil vell disse fungere på samme måte som det gamle SLR-kameraet mitt fungerte, noe jeg som du sier savnet på C-750UZ'en min.

Både Panasonic FZ-50 og Fujifilm S6500fd (og S9600, som bl.a. har blitzsko) har både fokus- og zoomring ja. De vil i all hovedsak være like DSLR i bruk, den største forskjellen er at de digitale søkerne ikke vil være like gode som en optisk søker. Til gjengjeld får du mulighet til å bruke skjermen som søker, noe du ikke får på DSLR (med unntak av noen Olympus-modeller, som da gir en dårligere optisk søker, og Canon 1D Mark III som koster godt over 30 store lapper).

Med mindre interessen for flyfoto er så stor at du vil spytte i mer enn 15000 på utstyr, vil jeg påstå at disse semikompaktene er blant de best egnede på markedet. Olympus kom med en modell med 18x zoom, men den blir mer i samme gate som det kameraet du allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...