lb9td Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Når jeg starter bilen (Audi A6 avant, 2000 modell) så kommer det av og til en forholdsvis høy lyd fra motorrommet (venstre side, sett forfra). Denne lyden kommer både når bilen står i garasjen, eller på p-plass uavhengig av temperatur. Men som oftest når bilen har stått stille en stund - dvs noen timer. Lyden høres ut som lyden fra et klimaanlegg som slår seg på, men mer omtrent som en konstant høyt turtall (med noen sprake lyder). Den kommer med en gang jeg starter bilen. Dersom jeg slår tenningen AV/PÅ så forsvinner lyden av og til (ikke alltid). Lyden er uavhengig av om jeg har klimaanlegget slått på eller ikke. Lyden forsvinner etter ca. 1 minutt omtrent som et rele slår inn, og da høres det ut som det er et turtall som roer seg. Etter det er bilen normal. Bilen har gått ca. 150.000 km. Har hatt det slik i ca. 4 mnd mer eller mindre, men i det siste har det blitt verre. Hva kan dette være? Lyden er altså på venstre side når man ser ned i motorrommet - ved siden av motoren, fremme. Den kommer ikke fra motor eller reimer. - Noen har sagt at det kan være feil på en luftpumpe som skal slå inn ved oppstart - Noen har sagt det kan være lambdasonden Tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det kan hende at du har for lite gass på a/c Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Tror ikke du har en sånn luftpumpe på bilen din, men det kunne vært den. Lambdasonde er det ikke. Den lager ikke lyd Det kommer ikke fra viftene til ac? de som er elektriske og sitter i fronten... Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Høres ut som sekundærluftpumpen ja, sjekk opp dette tipset du Lenke til kommentar
lb9td Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Høres ut som sekundærluftpumpen ja, sjekk opp dette tipset du 8405800[/snapback] Kan du si litt mere om hvilken funksjon denne har og hvor sitter den? Lenke til kommentar
Axelsel Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vi hadde en tilsvarende A6 tidligere. Det kan høres ut som det er viften i klimaanlegget som holder på å ta kvelden, det var ihvertfall det som skjedde med våres bil, og det bråkte fælt. Audi-senteret mente vi måtte bytte hele klimaanlegget for 15000 kr, men vi fikk et annet verksted til å fikse viften for en billig penge. Det kan lønne seg å kontakte flere verksted om pris. Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Høres ut som sekundærluftpumpen ja, sjekk opp dette tipset du 8405800[/snapback] Kan du si litt mere om hvilken funksjon denne har og hvor sitter den? 8408664[/snapback] Plassering av pumpen er modellavhengig og jeg husker ikke alle i hodet, men for VAG er den ofte laget av PIERBURG, ofte sort og størrelse litt mindre i diameter enn en 50 cd cakebox. Hovedteorien bak systemet er å redusere karbonmonoksid og hydrokarboner (avgasser) i forbindelse med kaldstart. Hovedgrunnen til at jeg utelukker klimapumpen er fordi du nevner lyden er uavhengig av om klima er påslått eller ikke. Ofte har denne høye lyden ingen praktisk innvirkning, men kan forårsake at det oppstår en feilkode (kjør selvdiagnose) og at man kan få problemer med avgassmåling i forbindelse med en EU-kontroll. Lenke til kommentar
lb9td Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Vi hadde en tilsvarende A6 tidligere. Det kan høres ut som det er viften i klimaanlegget som holder på å ta kvelden, det var ihvertfall det som skjedde med våres bil, og det bråkte fælt. Audi-senteret mente vi måtte bytte hele klimaanlegget for 15000 kr, men vi fikk et annet verksted til å fikse viften for en billig penge. Det kan lønne seg å kontakte flere verksted om pris. 8409039[/snapback] Men lyden er der også om klimaanlegget/viften er avslått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå