lizza-krissa Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg trenger litt hjelp her. Trenger å lage noe kode som skal gi informasjon hvis en bil har en V8 motor. Det må testes på om den har en V8 før jeg kan si om den er en sportsbil eller ikke. Hva skal jeg gjøre? Jeg har en bil klasse som heter "public class Car extends Garage Edit, posten fikset pga forvirring Endret 17. april 2007 av lizza-krissa Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Emnefeltet er litt forvirrende i forhold til innholdet i innlegget. I emnefeltet vil du sjekke om bilen er en sportsbil, for så å sette motortype elns. til V8, mens i innlegget vil du sjekke både om det er en sportsbil og en V8, for så å skrive ut noe informasjon. Har tatt utgangspunkt i innlegget ditt og ikke emnefeltet. Du har løsningen selv. Du tester variabelen som sier hvilken type bil dette er med if-setningen. Så tester du om det er en V8 på samme måte. Men det bør jo være unødvendig dersom data er korrekt. Da vil det kun være sportsbilene som er registrert med en V8, dermed trenger du kun å teste om motoren er en V8. Dersom den er det, er det automatisk også en sportsbil. Du trenger altså ikke først teste om det er en sportsbil. Ørjan... Endret 17. april 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
lizza-krissa Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Nå har jeg endret posten. Det er litt tidlig på dagen dette her for meg. hehe Hvis bilen har en v8 så kan jeg sette om det er en sportsbil eller ikke. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Du har en klasse car. Der er det vel variabler for motortype og biltype eller hva du har valgt å kalle dette. Du gjør en sjekk på om motoren er en V8. Dersom den er det setter du biltype til sportsbil. Jeg er veldig rusten i java, så det kan nok være noen gramatiske feil her. if car.enginetype.equals("V8") { car.type = "Sportscar"; } Noe i den duren. Nå kan det være at klassene har egne funksjoner for endring av variabler, er vel en fordel. Dette vet du vel best selv, siden det er du som sitter på koden. Men i så fall må du benytte dem i stedet for å sette dem direkte. if car.get_enginetype().equals("V8") { car.set_type("Sportscar"); } Kom gjerne med noe kode hvis det fortsatt er uklart. EDIT: javaen var nok litt rusten ja. Må bruke '.equals()' i stedet for '=='. Fikset koden. Ørjan... Endret 17. april 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Hvis du fremdeles har problemer, kan du poste Garage-klassen din, slik at vi kan se hvilke metoder du kan bruke for å spesifisere sportsbilen? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 (endret) jeg holder også på med noe lignende. Endret 18. april 2007 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
Patton Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Merkelig klassehierarki. Car extends Garage? Det kan ikke vaere riktig; hvilke egenskaper deler en bil med en garasje!? Car extends Vehicle ville jeg heller ha forstaatt, eller noe a'la dette: public class Garage { private Car theCar; // Andre gjenstander og egenskaper // en garasje har } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå