Gå til innhold

Anbefaling av Harddisker


flanker

Anbefalte innlegg

Det _er_ mye feil med IBM-disker... Har selv opplevd at en IBM har kræsjet, og kjenner mange andre som har opplevd det samme. WD derimot, som er det diskmerket de fleste jeg kjenner bruker, har jeg aldri opplevd problemer med!

 

Mye feil sier du.... og hvorfor har min IBM 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" Deskstar 120 GXP fungert UTEN NOEN PROBLEMER i snart et år da....... jeg skal ikke anbefale IBM, men de er IKKE så håpløse som enkelte skal ha det til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker som det er "nesten" enstemmig at WD er det beste valget !!!!!

 

For å si litt om IBM : (dritt disker spør du meg)

IBM er helt greie disker vis du bare bruker pc`en "litt" hver dag, men vis den står på i lange tiden om gangen bør du ikke bruke IBM disker..

Dette ser du vis du leser litt om IBM disker, det står nemlig at IBM ikke annbefaler å la en disk stå på i mere en 8-10 timer pr. dag. Da krasjer nemlig disken, men seff det finnes selfølgelig di som ikke har problemer med IBM disker heller.

 

Eg har selv

1 40 Gig Seagate

1 80 Gig Maxtor

2 WD 120Gig (raid 0)

 

Eg annbefaler WD på det varmeste, eg bygger pc`er hver dag og det hender det er noen småproblemer med jumpersettings på Maxtor. Det er ubetydelige problemer det er snakk om men det er likevel iriterene. !!

 

for det første så er jeg MEGET spent på hvor du har "nesten enstemig" fra...

for det andre, den IBM disken jeg har har vært MEGET trofast og har enda ikke streiket på noen som helst måte, INGEN PROBLEMER, selv om jeg bruker maskinen MYE (i helgene og ferier opp til 16 timer, og det klikker IKKE)

 

en ting til hvor i h***** har du at IBM ikke anbefaler å bruke disken mer enn 8-10 timer fra?

Lenke til kommentar
Virker som det er "nesten" enstemmig at WD er det beste valget !!!!!

 

For å si litt om IBM : (dritt disker spør du meg)

IBM er helt greie disker vis du bare bruker pc`en "litt" hver dag, men vis den står på i lange tiden om gangen bør du ikke bruke IBM disker..

Dette ser du vis du leser litt om IBM disker, det står nemlig at IBM ikke annbefaler å la en disk stå på i mere en 8-10 timer pr. dag. Da krasjer nemlig disken, men seff det finnes selfølgelig di som ikke har problemer med IBM disker heller.

 

Eg har selv

1 40 Gig Seagate

1 80 Gig Maxtor

2 WD 120Gig (raid 0)

 

Eg annbefaler WD på det varmeste, eg bygger pc`er hver dag og det hender det er noen småproblemer med jumpersettings på Maxtor. Det er ubetydelige problemer det er snakk om men det er likevel iriterene. !!

 

Dritt disker? Er ingen disker som er direkte dritt. Må bare si at eg har hatt mest problemer med wd og maxtox ikke ibm? Ibm og wd er de raskeste diskene, Er en av grunnene for at eg kommer til å kjøpe nye når eg har behov for nye disker. :roll:

Lenke til kommentar

Vil bare føye till.. at min IBM gpx60 40gig , gikk til HEL....!

for 5 dager siden JALLA!!! :cry:

 

Har egentlig ikke hatt noen som helst problem med den før "D" dagen.

skal allefall IKKE ha IBM igjen!

 

skal kjøpe ny hd så snart som mulig...

 

Maxtor DiamondMax Plus 9 8 MB cache

eller

Western Digital Caviar 8MB cache!

 

Føler meg nesten lurt av IBM som selger hd som bare varer 1,5 år...

Lenke til kommentar
Vil bare føye till.. at min IBM gpx60 40gig , gikk til HEL....!

for 5 dager siden JALLA!!!   :cry:  

 

Har egentlig ikke hatt noen som helst problem med den før "D" dagen.

skal allefall IKKE ha IBM igjen!

 

skal kjøpe ny hd så snart som mulig...

 

Maxtor DiamondMax Plus 9 8 MB cache  

eller  

Western Digital Caviar 8MB cache!  

 

Føler meg nesten lurt av IBM som selger hd som bare varer 1,5 år...

:lol: Og du tror at det er garantert at om du kjøper en av de diskene som du nevnte vil vare lenger? Bare for en opplysnig så har maxtor en meget høy feilprosent, Og ibm, seagate, wd er det ikke så veldig forskjell mellom som det er på maxtor? Opplysningen finner du på itbutikken.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange eller store feil på IBM harddisker. Det med at de bare kan brukes ca. 8 timer om dagen er bare tull. Det er noen som har klart å spre en myte slik at enkelte tror at det er sant.

 

Jeg har selv to IBM harddisker. Den ene er en gammel Ultrastar ES9 (DDRS-39130W) som det har aldri vært noe problem med. Den har gått stort sett døgnet rundt. Det eneste problemet er at den støyer litt, men ellers har den vært den mest driftsikre harddisken jeg har hatt.

 

Den siste harddisken min er en IBM Ultrastar 73LZX 36,7 GB og har oppført seg eksemplarisk. Den er faktisk stillegående og avgir mye mindre varme enn ES9.

 

Ellers har min bror og en kamerat av meg hver sin Deskstar 75GXP 45GB. De er stillegående og har aldri hatt noen form for problemer. Den ene av disse maskinene går 24 timer i døgnet hele tiden.

 

Så, jeg kan ikke si jeg kjenner igjen problemene som blir sagt om IBM. Min erfaring er at IBM diskene er blant de beste.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Det er ikke mange eller store feil på IBM harddisker. Det med at de bare kan brukes ca. 8 timer om dagen er bare tull. Det er noen som har klart å spre en myte slik at enkelte tror at det er sant.

 

Jeg har selv to IBM harddisker. Den ene er en gammel Ultrastar ES9 (DDRS-39130W) som det har aldri vært noe problem med. Den har gått stort sett døgnet rundt. Det eneste problemet er at den støyer litt, men ellers har den vært den mest driftsikre harddisken jeg har hatt.

 

Den siste harddisken min er en IBM Ultrastar 73LZX 36,7 GB og har oppført seg eksemplarisk. Den er faktisk stillegående og avgir mye mindre varme enn ES9.

 

Ellers har min bror og en kamerat av meg hver sin Deskstar 75GXP 45GB. De er stillegående og har aldri hatt noen form for problemer. Den ene av disse maskinene går 24 timer i døgnet hele tiden.

 

Så, jeg kan ikke si jeg kjenner igjen problemene som blir sagt om IBM. Min erfaring er at IBM diskene er blant de beste.

 

 

-xhilerate-

 

Joa ibm er bra de, Men det er og de andre frabikatene og? Blir bare litt provosert når noen sier at ibm er dritt, Kan ikke brukes mer en 8 timer i døgnet. Det er bare tull og tøys som du sier, Dersuten så er det en link i forumet så avkrefter det ryktet.

Lenke til kommentar
Det er ikke mange eller store feil på IBM harddisker. Det med at de bare kan brukes ca. 8 timer om dagen er bare tull. Det er noen som har klart å spre en myte slik at enkelte tror at det er sant.

 

Jeg har selv to IBM harddisker. Den ene er en gammel Ultrastar ES9 (DDRS-39130W) som det har aldri vært noe problem med. Den har gått stort sett døgnet rundt. Det eneste problemet er at den støyer litt, men ellers har den vært den mest driftsikre harddisken jeg har hatt.

 

Den siste harddisken min er en IBM Ultrastar 73LZX 36,7 GB og har oppført seg eksemplarisk. Den er faktisk stillegående og avgir mye mindre varme enn ES9.

 

Ellers har min bror og en kamerat av meg hver sin Deskstar 75GXP 45GB. De er stillegående og har aldri hatt noen form for problemer. Den ene av disse maskinene går 24 timer i døgnet hele tiden.

 

Så, jeg kan ikke si jeg kjenner igjen problemene som blir sagt om IBM. Min erfaring er at IBM diskene er blant de beste.

 

 

-xhilerate-

 

Joa ibm er bra de, Men det er og de andre frabikatene og? Blir bare litt provosert når noen sier at ibm er dritt, Kan ikke brukes mer en 8 timer i døgnet. Det er bare tull og tøys som du sier, Dersuten så er det en link i forumet så avkrefter det ryktet.

 

Joda, klart de andre fabrikatene av harddisker også er bra. Det vi må være klar over er at alle kan ha en dårlig produksjonsserie. På jobben har jeg hatt dårlig erfaring med noen Fujitsu Siemens harddisker, men det absolutt store flertallet av dem er veldig gode. Noen er bare så uheldige og alltid treffer på en dårlig utgave. Jeg måtte dele min erfaring med IBM disker fordi jeg synes de får urettmessig altfor mye 'pepper' her i forumet.

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler ut fra egen erfaring WD 120GB' date=' 8MB Special edition.

 

Den er stille, rask og ikke minst kald. Hadde en WD 60 GB tidligere. den utviklet endel varme og støyet litt mer.

 

Men 120GB-versjonen anbefales sterkt. Hvis du tar sjansen, kan du jo alltids prøve 200GB-versjonen fra WD.

 

Hadde også en Quantum Fireball 40GB men anbefaler ikke disse lenger da Quantum er kjøpt opp av Maxtor... dessverre!

 

quote']

 

Joda er en bra disk de svein. Men du må og huske at den er relativ nye så er vel litt tidlig å si at den er bra. La oss snakkes om et år eller 2. Mine ibm'er er 2år nå.

 

Om et par år har jeg vel ikke denne disken lenger... da har jeg nok ny maskin :roll: Og siden du vil sammenligne IBM med WD, så kan jeg i samme slengen opplyse om at min IBM røk i det øyeblikket jeg slo på maskina. Derfor vil ikke jeg ha IBM.

 

Men jeg traff nok bare på en dårlig serie av IBM. Synd egentlig for det skal jo være bra disker. Brent barn skyr ild, og derfor holder mange seg unna disse diskene. Jeg er enig i at disse diskene har fått altfor mye pepper på forumet og at folk ikke bør slenge dritt om IBM annet enn de seriene det gjaldt.

 

Men fint at du har vært heldig da :)

 

Ønsker deg forresten et IBM-aktig nytt år :lol:

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Interessant at IBM gir 3 års garanti på 180GXP-serien med 8MB cache, ref. storagereview.com. Jeg får selv en 120GB utgave av denne serien i morgen.

Jeg har forøvrig en eldre 6.5 GB IBM harddisk som surrer og går 24/7 i server samt at jeg har både 75GXP og 60GXP serien fra IBM som fungerer knirkefritt. Det er lite nyansert (fjortis) å si at IBM bare produserer drittdisker basert på dokumentert høy feilprosent på 75GXP serien. En serie som er avviklet for lengst.

Jeg anbefaler kjøp av "lydløse" disker. Jeg vurderte enten en Barracuda V eller IBM 180GXP. Det ble IBM pga. bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Western Digital bråker jo ikke da.. jeg har en WD 80gb og den er HELT lydløs.. må være noe feil med de WD harddiskene du har vært borti tror jeg.

Jeg tror det er du som ikke har noe å sammenligne med.

Jeg mener WD sine nye serier (det eneste som er verd å sammenligne) lager mer støy enn IBM, Seagate og Maxtor.

 

PS: bare hold deg vekke fra IBM, de har den største feilprosenten jeg har vært borte i.

Har du tall som beviser dette?

Eller er det bare "hearsay"?

 

Angående feilproset på ibm så er den 4.53%, Maxtor 6.5%, Seagate 4.49%, Wd 4.97%. Forstår ikke hvorfor alle sier at det er så mye feil med ibm?

Ahhh...fakta. Nice Kjetil. Saklig og god.

 

Virker som alle (inkl. meg) sliter med IBM HDer. Har selv hatt en som røyk. (Click-of-death). Sendte den inn og fikk en WDC tilbake :smile:

Virker som om du har ikke følt helt med. Var det en 75GXP? JA?

 

Det _er_ mye feil med IBM-disker... Har selv opplevd at en IBM har kræsjet, og kjenner mange andre som har opplevd det samme. WD derimot, som er det diskmerket de fleste jeg kjenner bruker, har jeg aldri opplevd problemer med!

Jeg har hørt mange her på forumet som har problemer med WD sine disker. Mange flere enn de som har problemer med 120GXP og 180GXP.

At flest kjøper WD er mye pga at feil fakta, og at slemme rykter om IBM sine disker har skremt mange bort ifra dette helt kurrante produktet.

 

Den jeg har nå har begynner å lage rare lyder nå :sad: så jeg må vel grave dypt i lommene og kjøpe meg en ny disk (som ikke er produsert av IBM!).

Reklamasjon? Mitt tips: Kjøp deg en 120GXP 80/120GB.

 

Er en myte at IBM diskene er dårlige! Hvis man holder seg unna den ene "katastrofe" modellen (burde ikke være så vanskelig i og med at den har gått ut av produksjon for lengst), ser jeg _ingen_ grunn til å ikke kjøpe IBM. IBM diskene er av det bedre når det gjelder ytelse (ja kan konkurrere med WD), de har overkommelig lyd, men de blir litt varme. Jeg har hatt en håndfull IBM-disker, (en 80GB 120GXP + en gammel 18GB akkurat nå), aldri hatt noe trøbbel, og god ytelse på alle. Kommer til å fortsette å kjøpe IBM!

Det samme sier jeg. Jeg har en 120GXP 80GB, og en Barracuda V 80GB, og IBM'en har veldig høy ytelse, samt at den bråker mindre enn WD disker jeg har hørt. Barracuda disken har egentlig ganske dårlig ytelse, men det gjør egentlig ikke noe om du skriver med 20 MB/s eller 30 MB/s.

 

Virker som det er "nesten" enstemmig at WD er det beste valget !!!!!

 

For å si litt om IBM : (dritt disker spør du meg)

IBM er helt greie disker vis du bare bruker pc`en "litt" hver dag, men vis den står på i lange tiden om gangen bør du ikke bruke IBM disker..

Dette ser du vis du leser litt om IBM disker, det står nemlig at IBM ikke annbefaler å la en disk stå på i mere en 8-10 timer pr. dag. Da krasjer nemlig disken, men seff det finnes selfølgelig di som ikke har problemer med IBM disker heller.

 

Eg annbefaler WD på det varmeste, eg bygger pc`er hver dag og det hender det er noen småproblemer med jumpersettings på Maxtor. Det er ubetydelige problemer det er snakk om men det er likevel iriterene. !!

Nei, ikke alle er ignorante overfor fakta.

"dritt disker" = saklig?

The 333 power-on hours (POH) defined in the 120GXP data sheet is not a new spec for our GXP drives; it is consistent with what we've held our desktop drives to in previous generation drives. The 333 power-on spec is not an indication of a maximum number of power-on hours or limitation of the Deskstar 120GXP.

Our specifications indicate that the 333 power-on hours per month represent typical desktop PC usage. This assumes an 11-hour day based on a 30 day month. Users can and have successfully run the drive more than 11 hours a day and 333 hours per month; the drives have been used successfully in 24x7 environments.

 

IBM stands by the 3-year warranty for the 120GXP. Power-on hours will not be a determining factor in negating the warranty.

 

Det er trist at en som "bygger pc`er hver dag" ikke vet å finne fakta fra kilder som er å stole på. Jeg håper at du "bygger pc`er" på bestilling, og ikke at du bygger etter ditt syn på verdensbildet.

 

Vil bare føye till.. at min IBM gpx60 40gig , gikk til HEL....! for 5 dager siden JALLA!!! :cry:

Har egentlig ikke hatt noen som helst problem med den før "D" dagen.

skal allefall IKKE ha IBM igjen!

skal kjøpe ny hd så snart som mulig...

Maxtor DiamondMax Plus 9 8 MB cache

eller Western Digital Caviar 8MB cache!

Føler meg nesten lurt av IBM som selger hd som bare varer 1,5 år...

Reklamasjon?

Jeg skulle gjerne sagt mye saklig for å få deg på andre tanker, men jeg tipper at du er så ignorant at du har allerede bestemt deg.

Lenke til kommentar

SEAGATE : Super duper disk, lav krasj prosent, nesten lydløs...

WESTERN DIGITAL : Super ytelse, lav krasj prosent, litt mer lyd..

MAXTOR: Grei disk, fin ytelse, middels krasj prosent, lite lyd

IBM: (uff.. nå fikk jeg lyst til og :cry: .. IBM er rett og slett drit!)

(sitter her med min andre disk, masse kjøledrit for og holde den i gang, den ryker nok snart den også:(

Lenke til kommentar

Kjøpte meg 2 IBM 60GXP (60gb) ifjor på denne tiden, satte de i RAID 0 (Striping), og funket knallbra i begynnelsen, de støyet mye og produserte ALT for mye varme spør du meg... det var såvidt jeg klarte å holde fingeren på diskene... Ellers var jeg knall-fornøyd med benchmarks... :lol:

 

Anyway, plutselig sa raiden at den ikke fant den ene disken, (broken array), og siden den dagen har ikke diskene fungert som de skal, senest i sommer, tok begge kvelden... Noe forbanna driiittt!!! ¤%&¤¤#

Dette er min erfaring med IBM disker... :evil:

 

Jeg lurer på om dere har noen formening om

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 7200RPM ATA/133

 

Har funnet et bra tilbud på den disken... og er keen på å kroke opp raid igjen..

 

Eller bør jeg holde meg til WD el. Seagate? :roll:

Lenke til kommentar

Er det noen her som har hatt problemer med IBM 120GXP ?

Vennligs post forklaring av problemet her.

 

Er det noen her som har hatt problemer med WD sine disker fra 60GB og oppover ?

Vennligs post forklaring av problemet her.

 

 

 

Jeg vedder mye på at dersom vi spør alle på forumet dette spm, så har WD mye høyere feilprosent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...