Gå til innhold

Optisk kabel mer sårbar enn kobberkabel?

Anbefalte innlegg

Man kan lure på hva den beste måten og overføre

ditetale signaler er. (f.eks mellom DVD og forsterker)

Optisk eller kobber.

Begge har fordeler og ulemper.

Man kan si at fordelene på den ene er en ulempe for

den andre.

En vanlig kobberkable skal helst være tykk og godt

skjermet for radiostøy.

Kobber har mindre ohm'sk motstand jo tykkere den

er.

Mens en optisk kabel får mindre refleksjon inne

i kabelen (kortere vei) jo tynnere den er.

Men bakdelen med å bruke optisk kontra vanlig

kabel er at ved optisk iverføring må man

konvertere fra strøm til lys og så fra lys

til strøm igjen.

Det slipper man hvis man bruker en vanlig kobberleder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du Coax når du sier kobberkabel ?

Jeg foretrekker coax fremfor optisk.

Dette pga koblingene har en tendens til å bli slakke på de optiske utgangene/inngangene. Man er avhengig av at kabelen står 100% rett inn i hullet for at signalet skal nå frem. Hvis det er trangt om plassen f.eks mellom vegg og komponent så vil man ofte få en knekk på kabelen som belaster selve koblingsåpningen og som vil bli litt vinglete etterhvert. Og da forsvinner lyden innimellom. :sad:

Edit :

Feil smiley...

P4 [email protected]

Asus P4B533-V

512MB Corsair XMS3500CL2

Crucial 9700Pro

Netopia Guide v1.1

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-19 21:38 ]

Lenke til kommentar

optisk;

fordeler: null tap, raskest (300000000 km/s), ingen interferens problemer, kan ikkje overføre strøm

ulemper: en knekk å den er ødelagt, kan få lydfeil pga. digital koding/dekoding, kan ikkje overføre strøm (både bra og dumt), dyrt spesialverktøy for "kobling"

kobber;

fordeler: lite tap, rask (290000000km/s), kan overføre strøm, lett å få tak i, velkjent, utprøvd, enkel terminering (tilkobling)

ulemper: Interferens, tung, kobberlederene kan stikke deg i fingeren, tap ved laange strekk..

så vist du skal overføre signal ifra dvd til forsterker, kan du likegodt bruke vanlig phono-ledng vist ikkje dvd og forsterker står meir enn at du klare å sjå forsterkeren uten bruk av kikkert når du står atmed dvd-spilleren..

har du derimot en optisk kabel liggende, vil ikkje eg nekte deg å bruke den...

en ting til, det er ganske unødvendig å kjøpe høytaler og phono-kabler til sinnsyke priser.

hørte at en gjeng på ntnu hadde testet en 1-meters kabel fra hifi-klubben til 1500, og sammenlignet den med en billig 1-meters vivanco-kabel til 75 og funnet ut at det var liten on nesten ingen forskjell på signalkvaliteten på de to, enda den ifra hifi klubben var tre ganger så tykk... det overføres jo kun signaler på 30-50mA, så man trenger ikkje en 1,5 kvaderats som tåler 13A!!

Lenke til kommentar

Så lenge signalene er digitale så spiller hverken motstand, avstanden lyset må gå, konverteringen mellom strøm og optisk, eller radiostøy noe å si. Det er jo tross alt de samme ett og nullene du får frem.

Slike signaler sendes også med paritetssjekk slik at hvis signalet som kommer frem ikke er korrekt så sendes den pakken om igjen. Dette går så fort at det ikke er noen forsinkelse å snakke om i forhold til forsinkelsen i andre kretser i spilleren og forsterkeren.

Moral: Velg den kablen som ikke vil ødelegges fysisk av ditt bruk (kaningnaging, plassering under sofaben osv bør altså unngås, ellers tåler kablene ganske mye)

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-19 22:11 ]

Lenke til kommentar

Dette har jeg fundert på lenge jeg også. Hifi-mennesker mener at en dyr coax gir bedre lyd enn optisk.

Skal man flytte DVDspilleren hadde jeg valgt coax, men skal du ha den stående et sted og ikke dra kabler så mye inn og ut så er optisk bra om du ikke skal svi av en formue.

Men er det forskjell på optiske kabler?????

Er en optisk kabel på Biltema til 79 kr like bra som alt annet. På coax går det jo mer på skjermingen av kabelen.

Vet ikke hva som legges i ordet vanlige Phonoplugger i svaret over. Men ikke bruke de stereo ut kontaktene på DVD spilleren (rød og hvit) Coax er bare en leder. (Som gor digital lyd)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 21:52, skrev Hjelper'n:

en ting til, det er ganske unødvendig å kjøpe høytaler og phono-kabler til sinnsyke priser.

hørte at en gjeng på ntnu hadde testet en 1-meters kabel fra hifi-klubben til 1500, og sammenlignet den med en billig 1-meters vivanco-kabel til 75 og funnet ut at det var liten on nesten ingen forskjell på signalkvaliteten på de to, enda den ifra hifi klubben var tre ganger så tykk...

Det du sier her er bare bullshit og det burde du skjønne selv....

Du skriver ikke hva slags komponenter kablene var testet med og derfor er sammenligningen verdiløs inntil videre.

Får å utnytte en kabel til 1500,- pr. meter så må du gjerne ha komponenter som koster litt mer enn 1500,- pr.stk.

Lyden kan ikke bli bedre enn det som det svakeste leddet klarer å levere....

Quote:

det overføres jo kun signaler på 30-50mA, så man trenger ikkje en 1,5 kvaderats som tåler 13A!!

Det du sier her (underforstått) er at lyd kun er elektroniske signaler (noe det egentlig er) og at lyden blir absolutt like god i en billig forsterker til 1500,- som i en forsterker til 15000,-.

Hver eneste komponent er med på å påvirke/farge lyden. Helt fra den kommer via "rillene" på cd-plata > gjennom forsterkeren(e) og dens komponenter> gjennom høyttalerkablene og til slutt ut av høyttalerne. (Selv om det bare er snakk om elektroniske signaler)

Edit: Skrivefeil.

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-19 22:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 21:59, skrev Simen1:

Så lenge signalene er digitale så spiller hverken motstand, avstanden lyset må gå, konverteringen mellom strøm og optisk, eller radiostøy noe å si. Det er jo tross alt de samme ett og nullene du får frem.

Dette er helt feil! Jeg gidder ikke å skrive 3 A4 sider om forskjellige typer digitalkabler akkurat nå (har ikke tid), men jeg anbefaler deg å gå inn på forumet til hifisentralen (www.hifisentralen.com) og finne masse informasjon der, eller skrive det samme innlegget og bli latterligjort (he he) :wink:

Men litt kort sagt så finnes det ikke cd-spillere (selv i hundretusenkroners klassen) som klarer å lese av cd'ene helt korrekt (0' og 1'erne), når det gjelder digitalkablene så skal det overføres vanvittig mye informasjon på svært liten tid, og selvsagt forekommer det feil, disse blir ikke rettet opp - resultatet blir bare dårlig lyd.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 22:18, skrev Simen1:

JarleW: Jeg tror ikke du skjønner at pris og kvalitet ikke alltid har en sammenheng.

Vet ikke om du abbonerer på og nileser HIFI-avisa, men det går an å være LITT kritisk til audiofile kilder. De har jo gjerne et litt sært syn på saker.

Der sa du det : ikke alltid

Jeg sier ikke at du ALLTID for bedre lyd for mer penger.

Skal jeg tolke din mening som :

"Man får alltid bedre lyd for mindre penger" da eller ? :roll:

Jeg kjøper ikke en dyrere komponent BARE for at den er dyrere. I hvertfall så pleide jeg å høre/lytte til endel til komponenter før jeg kjøpte dem og fikk en mening om hva jeg syns hørtes bra ut.

Hva gjør du ? Driter i hvordan det høres/ser ut bare det er billig nok ?

Jeg abonnerer ikke på noen hi-fi tids-skrifter, og leser dem sjeldent.... har ikke råd til å kjøpe no så :wink:

Man må også være kritisk når man skal kjøpe noe idag. Uansett om det er mat, bil eller hi-fi....

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-19 22:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 22:22, skrev b-duvaland:

Men litt kort sagt så finnes det ikke cd-spillere (selv i hundretusenkroners klassen) som klarer å lese av cd'ene helt korrekt (0' og 1'erne)

Det høres ganske rart ut. Vanlige CD-rom'er testes for lesefeil (DAE-quality) ved å lese en plate om og om igjen. Som regel klarer alle nyere spillere å lese CD'er med 0 bit feil.

Også det at enere og nullere ikke er det samme på andre siden av kabelen og at ikke paritetssjekken evt. tar seg av det har jeg vanskelig for å tro.

Jeg kjøper bestandig etter visse minimumskrav og deretter ser jeg på kvalitet/kr i det aktuelle prissjiktet.

Men om dere vil tro at digitale signaler "forringes" f.eks av motstanden av kabelen og at det i så fall skulle ha merkbar innvirkning på lydkvaliteten så skal dere bare tro det. Jeg melder meg ut av diskusjonen. Vi blir nok ikke enige likevel.

Lenke til kommentar

Den 2002-12-19 22:52, skrev Simen1:

Quote:

Den 2002-12-19 22:22, skrev b-duvaland:

Men om dere vil tro at digitale signaler "forringes" f.eks av motstanden av kabelen og at det i så fall skulle ha merkbar innvirkning på lydkvaliteten så skal dere bare tro det. Jeg melder meg ut av diskusjonen. Vi blir nok ikke enige likevel.

Jeg snakker ikke om heldigitale anlegg og vet ikke hvordan dette utarter seg der.

Jeg snakker om fra D/A-converteren og frem til høyttalerene i tradisjonelle stereoanlegg.

Lenke til kommentar

Enig i at digitale signaler ikke påvirkes av kvalitet på kabel sålenge det ikke er bitfeil. Men er det paritet og feilkorrigering? Noen som kan bidra med noen gode linker for info om SPDIF? Å referere til et annet forum hjelper vel ikke så mye, de er vel minst like mye kverulanter der som vi er her :smile:

Jeg finner det litt problematisk å tro at det blir bitfeil med en billig kabel. Hvis det er feil på kun de minst signifikante bit'ene så kan jeg være med på at det er bare folk med gullører som hører forskjell, men hvis det er feil på MSB så vil vel alle og ennhver høre at det er noe galt. Og hvis det blir litt bitfeil på en billig kabel så fatter jeg ikke hvordan den kabelen bare velger seg LSB å lage feil på?

Edit: har lest litt mer om SPDIF (takk til b-duvaland for link) og innser at jeg hittil har hatt et litt for enkel oppfatning om hvordan ting virker.

[ Denne Melding var redigert av: hårek på 2002-12-20 09:00 ]

Lenke til kommentar

Simen1, det er vel ikke noe å være uenig i ? Eller så kan du jo ta en titt på disse åpne diskusjonene her, det er iallefall mye bedre å fortsette en eventuell diskusjon der! :smile:

http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB....;num=1030408411

http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB....;num=1021149551

http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB....;num=1023723166

http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB....;num=1034607478

http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB....;num=1035736002

Mange gode innlegg og seriøse brukere der, les alle og lær! :wink:

Og JarleW, ta og quote skikkelig!, ikke skriv mitt navn når simen1 har skrevet innlegget!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 21:59, skrev Simen1:

Slike signaler sendes også med paritetssjekk slik at hvis signalet som kommer frem ikke er korrekt så sendes den pakken om igjen. Dette går så fort at det ikke er noen forsinkelse å snakke om i forhold til forsinkelsen i andre kretser i spilleren og forsterkeren.

Er du sikker på at pakker sendes om igjen ved S/PDIF-overføringer (lydkortet mitt sender i allefall S/PDIF over Toslink)? Da må det jo være toveiskommunikasjon mellom DAC og lydkilde, hvis det skal sendes omigjen, og det høres tvilsomt ut. SPDIF er en enveis protokoll, derfor er det ikke stort å gjøre om paritetsbiten viser feil. Det er da ikke vanlig for en CD-spiller i alle fall å gjøre noe annet enn kun å sende bits til mottageren.

Mulig at vi snakker om forskjellige ting her, men S/PDIF er det vanlige formatet for digital lydoverføring.

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-12-20 00:12 ]

Lenke til kommentar

Overføringen av et digitalt signal kan gi to utfall:

-Enten får du et fullverdig signal, hvilket vil si at det er nøyaktig samme signal som går inn og ut av lederen. Det blir da absolutt ingen påvirkning i form annen frekvensgang, mer støy, forsinkelser eller noe annet man måtte plages av.

-Eventuelt får du drop-out, det vil si at det har skjedd noe feil underveis, og lyden forsvinner et millisekund eller to. Dette er absolutt hørbart, og kan både oppfattes som et klikk eller en ørliten pause.

Angående HiFi-guttas overfokusering på dyre kabler og diverse andre greier, så kan det jo være en tankevekker at alle verdens største/dyreste/beste studioer bruke helt vanlige XLR-kabler til overføring av lyd under innspillingen. Disse betaler de kanskje 10 kroner meter'n for...

For de av dere som er seriøst opptatt av god lyd, så anbefaler jeg dere å overse blankt stort sett alt HiFi-eksperter forteller dere..... bruk deres egne ører i stedet. Hvis du setter på en cd på anlegget ditt, og du synes det låter bra, så låter det bra. Greit nok, hvis anlegget koster 45.000, så gjør det det, men koster det 1.500, så er det allikevel bra nok.

LYD ER SUBJEKTIVT!!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...