TBJ Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Jeg kjører 4x400GB WD (WD4000YS) som jeg kjører i raid0 via et eksternt raid kontrollerkort. Jeg skal ha denne maskina på LAN til helgen og har mye på den som jeg ikke vil slette... enda. Et av problemene med de skadede sektorene, er at maskina går i blåskjerm hver gang harddisken kommer på de sektorene. Jeg skal reformatere alt, finne ut av hvilken HD som har feilen og gå grundigere til verks etter LAN'et, men nå ønsker jeg rett og slett kun å få markert ut de skadede sektorene så den ikke prøver seg på de lenger. Noen som har peiling på et program som gjør det, uten å slette innholdet på HDene? Vil chkdsk volum:/f gjøre dette? I tilfellet.. Er den bra nok? Endret 16. april 2007 av TBJ Lenke til kommentar
Makky Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) En full/grundig scandisk-søk skal kunne finne skaddede sektorer og "sperre" disse. Hva som skjer med dataene som befinner seg der vet jeg ikke, men de er jo egentlig allerede mistet pga den er uleselig på dette punktet. Endret 16. april 2007 av Makky Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 En full/grundig scandisk-søk skal kunne finne skaddede sektorer og "sperre" disse. Hva som skjer med dataene som befinner seg der vet jeg ikke, men de er jo egentlig allerede mistet pga den er uleselig på dette punktet. 8402616[/snapback] Boot opp fra xp plata, trykk F8, velg Sikkermodus med kommandolinje: deretter logger du deg på instalasjonen din. Når det er gjort kjører du chkdsk /p /r. Da vil du få sjekket hele diskoverflaten og de dårlige sektorene vil bli flagget som ubrukelig. Håper dette hjelper Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Boot opp fra xp plata, trykk F8, velg Sikkermodus med kommandolinje: deretter logger du deg på instalasjonen din. Når det er gjort kjører du chkdsk /p /r. Da vil du få sjekket hele diskoverflaten og de dårlige sektorene vil bli flagget som ubrukelig. Håper dette hjelper 8402679[/snapback] chkdsk /p /r? Du mener vel chkdsk /f /r? P er en ugyldig verdi. Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Boot opp fra xp plata, trykk F8, velg Sikkermodus med kommandolinje: deretter logger du deg på instalasjonen din. Når det er gjort kjører du chkdsk /p /r. Da vil du få sjekket hele diskoverflaten og de dårlige sektorene vil bli flagget som ubrukelig. Håper dette hjelper 8402679[/snapback] chkdsk /p /r? Du mener vel chkdsk /f /r? P er en ugyldig verdi. 8402879[/snapback] Hehe, my bad.. Den parameteren har du kun tilgang til fra recovery konsollen..Ble litt av både fuggel og fisk der Så boot opp fra plata. Det /p gjør er å sjekke disken uansett om den har blitt flagget med dårlige sektorer, eller på noen annen måte ikke er rapportert dårlig av systemet. Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Merk at checkdisken kan føkke til Windowsen din og gjøre slik at du ikke får bootet. Checkdisken fikser av og til på litt for mye... Ta backup først. Endret 17. april 2007 av Nobrains Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Bootet opp i sikkerhetsmodus og startet chkdsk /p /r i går kveld. I løpet av 10 min. var den 51% ferdig. I dag morges var den 54% ferdig, og nå er den 62% ferdig. Jeg får ta meg en tur ut og kjøpe tolmodighetskrem Jeg har to identiske servere, begge med 4X400GB i raid0. Innholdet på de er identiske, så jeg har backup. Uansett er det ikke personlige ting på den, så jeg vil neppe grine om jeg mister det. Får håpe at raid oppsettet fungerer etter at chkdsk er ferdig. Endret 18. april 2007 av TBJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå