Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internett og kablet lokalnett samtidig


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har litt problemer her. Går og venter på at Lyse skal installere fiber i leiligheten min og har i mellomtiden fått lov til å låne nett av naboen via trådløst. Problemet er at pc'en også er koblet til en vanlig router for å dele filer til blandt annet en laptop og en xbox. Når jeg starter pcen opp velger den å bruke det kablede nettverket som default på en måte, slik at da kommer jeg meg ikke på internett.

Hvis jeg da kjører connection diagnostics så merker den at jeg har både kablet og wireless, når jeg da velger wireless så ordner windows dette og internett og fil deling virker samtidig, men kun til jeg startet maskinen på ny! Dette er veldig irriterende og jeg klarer ikke finne ut hvordan jeg på en måte kan fortelle Windows at det er den trådløse koblingen som skal brukes som standard på internett. Er det noen som vet hvordan dette kan ordnes?

 

Hadde satt stor pris på alle svar, da dette holder på og gjøre meg gal hehe

 

 

Mvh,

Vinci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal fungere om du bridger det kablede og trådløse nettverket (marker begge tilkoblignene, og velg "Opprett bro mellom koblinger..."). Nå begynner det riktignok å bli en stund siden jeg brukte Windows sist, så det kan godt hende det finnes noen enklere måte.

8402698[/snapback]

 

Fikk ikke dette til å virke. Når jeg bridger de to koblingene så virker internett, altså det trådløse, men lokalnettet virker ikke lenger. Men nå har jeg gått lei, sitter og installerer windows vista nå... må jo prøves det også hehe

 

Vinci

Lenke til kommentar

Da var Vista Ultimate installert, er ikke helt sikker på om jeg er fornøyd.

En god del mindre ytelse i noen spill, merket det spesielt godt i Battlefield 2142, her er ytelsen redusert med nesten 50% i forhold til i XP. Men over til det som

var emnet i denne tråden, nemlig problemet med å kjøre 2 nettverk samtidig.

For dette problemet er ikke løst i Vista, og jeg har samme utfordringen, og nå

blir det stort sett til at jeg disabler det lokale nettverket når jeg ikke bruker det, slik at internett virker. Men jeg klarer ikke få begge deler til å virke samtidig. Hvis jeg bridger de 2 nettverka så virker det helt til jeg restarter maskinen, da er det akkurat som om den prøver å bruke lokalnettet til internett igjen. Annoying!

 

Noen som vet om, eller hvordan dette kan løses??

 

 

Vinci

Lenke til kommentar
Hva slags IP'er har du på de to nettverkskorta? Er de like, eller innenfor samme range, er det mest sannsynlig derfor det ikkje fungerer.

8417799[/snapback]

 

På trådløse nettverket har jeg ip 192.168.1.115, subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1

 

På kablede nettverket har jeg ip 192.168.10.1, subnet 255.255.255.224, gateway 192.168.10.10

 

Er det dette som er problemet? Og i såfall hva må jeg forandre på for å få det til å virke?

 

Takker så mye for at du tar deg tid til å svare meg :)

 

 

Edit: Det trådløse nettverket kan jeg ikke gjøre noen forandringer på, da dette jo er naboens nettverk. Så det eneste jeg kan forandre på er det kablede nettverket og routeren det er koblet til. Takk og pris Lyse har lovet å komme i løpet av neste månded hehe

 

 

Vinci

Endret av Vinci
Lenke til kommentar

Hvorfor har du gateway på kablede nettverket? Prøv å fjern denne, da maskinen sannsynligvis "krangler" om hvilken gateway som skal brukes, da det er kun på det trådløse at 'gatewayen' faktisk har nett.

 

Og når du snakker om "routeren på det kablede nettverket", antar jeg at du bare bruker switch-delen av routeren? Eller kjører du faktisk signaler etc gjennom den? Er vel kanskje trådløst på denne routeren også da?

Lenke til kommentar
Hadde samme problemet.

Her er løsningen:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...B;EN-US;Q302348

8418570[/snapback]

WAN og LAN skulle allikevel fungert sammen, uten å måtte lage bridge. I hans tilfelle hadde han bare trengt bridge dersom pc'er på LAN'et skulle fått naboen's nett, noe som ikkje er tilfellet her.

 

Jeg står fortsatt på at det er noe i IP-konfigurasjonen mellom disse to nettene som knoter.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke disablet gateway på kablet nettverk. Kan ikke finne noen plass

jeg kan gjøre det i linksys routeren min...

Tror jeg skal prøve det som står i linken jeg fikk av Solvik, er verdt et forsøk

vertfall. (selv om jeg har prøvd å kjøre i bridge tidligere)

 

Er det noen måte du kan få routeren til å kun virke som switch... altså disable

router delen? Routeren er en Linksys BEFSR41 v.3

 

Takker for hjelpen så langt karer :)

 

Vinci

Lenke til kommentar

Om du slår av DHCP, og kun bruker portene i switch-delen av routeren, og at det ikkje finnes noe VLAN-opplegg, skal den fungere som en vanlig switch. Sett deretter manuell IP på alle maskinene som er oppkobla.

 

Gatewayen settes forresten samme plassen man setter IP/subnet/dns, men kan ikkje forandres dersom man mottar IP via DHCP.

Lenke til kommentar

Solvik - You rock! hehe

Den linken du gav meg ordna biffen.

Har testa med å restarte maskinen også, og nå funker både det trådøse

nettverket samt det kablede lokal nettverket. Jippy!!

 

Har holdt på med dette her i flere timer nå.

 

Tusen takk til alle som har prøvd å hjelpe meg, dette forumet er helt rått :)

 

 

Takker og bukker

 

 

Vinci

Lenke til kommentar
På trådløse nettverket har jeg ip 192.168.1.115, subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1

 

På kablede nettverket har jeg ip 192.168.10.1, subnet 255.255.255.224, gateway 192.168.10.10

 

Prøv å sette 192.168.1.x og Subnetmask 255.255.255.0 på det kablede nettverskortet mens de fortsatt er i bridge.

Slik at du har 192.168.1.x Subnetmask 255.255.255.0 på begge nettverkskortene.

 

Sett IP addressen på din ruter till 192.168.1.x og subnetmask 255.255.255.0.Den addressen du setter på din ruter vil være gatewayen du setter på ditt kablede nettverkskort for å nå ditt LAN.

Dette er samme addresse du bruker for å logge deg inn på ruteren for å forandre innstillingene i den.

 

Skift så IP på utstyret i ditt kablede nettverk til 192.168.1.x Subnetmask 255.255.255.0 slik at det også er i samme nett(Xbox og PCr).Og gatewayen på dette utstyret blir IP addressen til din kablede ruter.

 

På wireless bruk gatewayen du har som er til naboen.

Gjør du dette vil naboens LAN og ditt LAN være i samme nett.

Pass på at du ikke tar addresser som er brukt.

 

Eventuelt kan slå av DHCP på ruteren og kjøre den som en switch gjennom LAN portene.Da kan du prøve å sette gateway på utstyret i ditt LAN til naboens ruter.Sett da IP addressen til det kablede til motta automatisk.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Ser nå at jeg tenkte litt feil når jeg skulle prøve å sette opp det kablede nettverket ved å slå av dhcp, men men. Den metoden dere viser til ville ha virket det også, men nå var jeg så heldig at den enkle linken jeg fikk av Solvik løste problemet. Og det uten å måtte sette opp ip på hver enkelt maskin og xbox. Det var ganske herlig :) Men takker igjen til alle som har tatt seg tid til å svare på mine spørsmål, det er folk som dere som gjør dette forumet så bra.

 

Vinci

Endret av Vinci
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...