Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på rattposisjon


mortyk

Anbefalte innlegg

Dette er historien:

 

Des - kjøper låsebolter hos merkeforhandler og setter på vinterfelgene som står på

 

Feb - bilen inne på service hos merkeforhandler og i hvert fall ene bakhjulet blir tatt av for lapping av dekk (låsebolten delvis ødelagt av trykkluft verktøy uten at jeg får noe beskjed, de visste sannsynligvis ikke at dette skjedde)

 

April - skal bytte til sommerdekk og får av 2 dekk før låseboltnøkkelen tar kvelden

 

Var hos merkeforhandler og de klarte å få løs en felg, men må bestille ny nøkkel for å få løs den siste. Har nå 235/18/35 på VF+HF og på VB, og vinterdekk 225/45/17 sitter igjen på HB. Merker nå at rattet i midtstilling drar bilen godt ut til venstre, i grøfta etter 100m i 50km/t. Vil tipp 1-2cm ute fra senter på rattet. Kan dette komme av ett litt annerledes HB eller skyldes det noe annet? Har sjekket luft i begge forhjulene og de er helt identiske. Merket ingenting da jeg hadde 4x vinterhjul på bilen. Ventet utenfor verkstedhallen da de fikk løs den ene felgen så vet ikke hva de gjorde for å få løs, men kunne i hvert fall høre de banke med hammer e.l. på felg/bolt. Kan dette ha skadet forstilling så mye/lite at rattet ikke står i midtposisjon lenger ?

Endret av mortyk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, de kan ha skadet forstillingen din ved å banke på felgen.

8402850[/snapback]

 

Seriøst, tenk på påkjenninger når man kjører.. Fatters fikk ikke av felgen på bilen sin, han brukte stooor slegge, spett og div.. men fikk den ikke av før han fikk tips om å skru boltene på igjen veldig løst å kjøre på gårdsplassen til hjulet løsner. det funka hørte et lite smell og felgen var av navet.

 

Jeg trur absolutt ikke det kan skade bilen å banke på hjulet,, men har også vært i en liten kolisjon da jeg kjørte fronten min rett inn i en merced a klasse da så ikke fortillnga serlig sunn etter på.

 

På eu godkjenning bruker dem ofte kujærn for skjekke foringer i oppheng.

Lenke til kommentar

den bankingen du hørte var nok ikke på felgen(da hadde du garantert sett merker) med den dimmen du kjører regner jeg med det er alu du kjører og de tåler ikke så store smell med en hammer før det er merker. det de mest sannsynlig gjorde var å bruke en 12 kantet pipe til å slå inn på låsemutteren og så bruke ei pipe til å skru den av. gjorde akkurat det på et sett gamle låsemuttere som fulgte med på min 190E når den knotten som du setter imot låseboltene gikk i stykker.

min bil ble ikke påvirket av det. men er jo noen biler som ikke tåler så mye den veien. er jo samme som å gå rett frem i en sving med hjula svingt til venstre det vil presse på stag og kan bøye dem.

 

bakdekkene skal vel ikke få bilen din til å trekke så mye men er jo en liten mulighet. spesielt vis det var etter du byttet til det dekket at den feilen oppsto. eneste er jo å ta bilen på en firhjulskontroll for å sjekke spissingen for an og alt sånt, anbefaler firhjulskontroll for da tar de alle dekkene, du kan jo også velge å bare la de sjekke spissing forran for å se om den er feil. mulig et stag er bøyd litt.

 

vis du bytter tilbake til likt dekk bak og feilen forsvinner så vet du det var bakdekket :D

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig skiftet det siste bakdekket og alt er tilbake til normalen!

 

Hvem skulle trodd at et bakdekk med noen få % annen diameter skulle få rattet ut av midtstilling. Kunne vært med på at bilen dro til ene side, men det har den aldri gjort..

Endret av mortyk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...