Gå til innhold

Èn Vista lisens på 2 maskiner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du prøver å aktivere installasjon nr. 2, vil du få beskjed om at "Denne lisensnøkkelen er allerede i bruk". Ved å ringe tlfnr du får oppgitt, vil en person spørre "Er denne nøkkelen kun i bruk på denne maskinen?". Hvis du velger å svare ja, vil du få aktivert installasjon nr.2, men da vil nr. 1 feile ved validering på Microsoft.com og Windows Update. For, som alle vet, er det én lisensnøkkel pr installasjon/maskin som er det riktige/lovlige... Moderatorer må selvfølgelig slette denne posten hvis de mener den bryter med retningslinjene.

Lenke til kommentar
Steng tråden dersom jeg spør om noe som bryter med retningslinjene  :)
Moderatorer må selvfølgelig slette denne posten hvis de mener den bryter med retningslinjene.
? Ingen grunn til dette etter min mening, det snakkes ikke om pirat eller warez.

Trådstarter spør om hva som skjer hvis man prøver å installere en lisens på to maskiner, ett spørsmål som vil være høyaktuelt for mange andre også. Han har i grunn fått svar på hva som skjer, noe som vel også står beskrevet i lisensbetingelsene som han kunne ha lest.

Lenke til kommentar

Folk liker å fortelle om lovligheten, og da er det viktig å spesifisere at å installere samme lisens på en haug av maskiner ikke nødvendigvis er ulovlig. Det kommer helt ann på hvilken type lisens man har.

Veldig mange bedrifter går til anskaffelse av "fler-maskin-lisenser", hvilket betyr at de kan installere Vista fra samme CD/nettverksstasjon med samme nøkkel på alle bedriftens maskiner.

Hjemmebrukere har derimot somregel en "en-bruker-lisens", da dette er mye billigere å kjøpe enn den nevnt over. Prøver man å aktivere en slik lisens på flere maskiner, skal dette ikke gå ann. Og i tillegg vil installasjon av en slik lisens på flere maskiner selvfølgelig bryte lisensvilkårene..

Hva slags lisens du har fått tak i, aner jeg ikke. Men sannsynligheten er stor for at den kun er beregnet på én maskin. Hvis Vista-valideringen/aktiveringen/registreringen fungerer skikkelig (det aner jeg ikke om den gjør) skal man isåfall få feilmelding ved forsøk på å gjøre dette. Hvorvidt tilgjenglige funksjoner i Vista blir begrenset, vet jeg ikke - men etter 30 dager fra installasjon uten aktivering skal funksjonaliteten på maskina bli dårligere... (Men ingenting vil ødelegges, og alt fungerer 100% igjen etter gyldig aktivering.)

Tror forresten også at det finnes Vista-lisenser som er beregnet på hjemmebrukere som har flere maskiner, altså at de kan installeres på to-tre maskiner. Skyt noen andre om jeg tar feil

Lenke til kommentar
Tror forresten også at det finnes Vista-lisenser som er beregnet på hjemmebrukere som har flere maskiner, altså at de kan installeres på to-tre maskiner. Skyt noen andre om jeg tar feil

Du tenker kanskje på familierabatten til MS, der du fikk 2 Home Premium lisenser om du kjøpte en Ultimate lisens. Du kunne bruke samme DVD plate, men fikk en lisens kode per Vista du kjøpte.

Jeg benyttet meg av det tilbudet.

Office har flerbruker lisenser som heller ikke er så dyre. (Home / student)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...